کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چطور دندان های سالمی داشته باشیم؟

چطور دندان های سالمی داشته باشیم؟

اگر می خواهید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید، باید بدانید که تعداد دفعات خوردن و آشامیدن نیز به اندازه چیزی که می خورید و نیز بهداشت دهانتان اهمیت دارد.

چرا و چطور؟

تاثیرات فوری غذا: به محض شروع خوردن برخی غذا ها، تغییراتی در دهان ایجاد می شود. باکتری های موجود در دهان باعث می شوند که پلاک های دندانی حالت اسیدی بیشتری پیدا کنند و این اسید شروع به تخریب دندان کرده و باعث پوسیدگی می شود.

بعضی باکتری هایی که روی دندان ها هستند، از کربوهیدرات موجود در غذاها استفاده کرده و اسید تولید می کنند که این اسید ها مواد معدنی مینای دندان را حل می کنند.

هرقدر غذا به مدت بیشتری در مجاورت باکتری ها روی دندان باقی بماند، اسید بیشتری تولید خواهد شد. پس کربوهیدرات های چسبنده نظیر چیپس و تافی شکلاتی و … که در شیار های دندانی جمع می شوند آسیب بیشتری به دندان رسانده و باعث پوسیدگی می گردند.

البته غذا هایی هم وجود دارند که دندان ها را در مقابل پوسیدگی حفظ می کنند، چون ترشح بزاق را افزایش داده و اسید ها را خنثی نموده و باعث آسیب کمتر به مینای دندان می شوند مثل پنیر.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی این نکات را رعایت کنید:

  • مصرف میان وعده ها را به حداقل برسانید تا زمانی را که دندان هایتان در معرض تماس اسید قرار می گیرند، کاهش دهید.
  • مصرف نوشابه حتی بدون قند یا هر نوشیدنی حاوی شکر و آبمیوه های طبیعی چون دارای قند هستند، کاهش دهید. اگر یک قوطی نوشابه را همراه غذا بنوشید و تمام کنید بهتر است تا دو ساعت آن را جرعه جرعه مصرف کنید.
  • از مکیدن آبنبات های سخت حتی اگر بسیار کوچک باشد اجتناب نمایید. چون آبنبات ها قند زیادی برای افزایش اسید تولید شده توسط باکتری ها دارند ( اگر می خواهید طعم دهان خود را تغییر دهید از آدامس های بدون قند استفاده کنید)
  • جویدن آدامس های بدون قند که حاوی زایلیتول هستند به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک می کنند زیرا: نه تنها موادی را که به دندان ها چبیده اند جدا می کنند بلکه با تشبیه حرکت جویدن باعث ترشح بیشتر بزاق شده و پاکسازی طبیعی دندانی را موجب می شوند.
  • مصرف خوراکی های ترش و اسیدی را به حداقل برسانید چون باعث تحلیل مواد معدنی مینای دندان می شوند و حساسیت دندانی را نسبت به مواد غذایی سرد یا هوا کشیدن ایجاد می کندند.
  • پس از خوردن غذا دندان های خود را حتما مسواک بزنید تا پلاک های باکتریالی (دبری های غذایی) از سطح دندان های خود پاک کنید. در صورتی که به مسواک دسترسی ندارید، کار ساده ی آبکشی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید