کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید تراپی

فلوراید ماده مفید برای دندان است و به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کمک شایانی دارد . فلوراید به طور طبییعی در آب آشامیدنی و برخی غذا ها از جمله چای سبز غذا های دریایی سبزیجات نیم پخته  و خام با دوز کم وجود دارد. اما در برخی موارد با غلظت بالاتر توسط دندانپزشک روی دندان گذاشته میشود تا دندان ها را در برابر پوسیدگی های احتمالی مقاوم کند. در کلینیک دندانپزشکی دانا متخصص دندانپزشک اطفال با استفاده از فلوراید غلیظ تر را که به صورت ژل یا فوم یا وارنیش می باشد روی دندان ها میگذارد و بعد ازمدت زمان10 الی 30 دقیقه بسته به حالت ماده تاثیر خود را میگذارد.

فلوراید تراپی چه میکند؟

همانطور که گفته شد در فلوراید تراپی مواد به صورت ژل یا فوم و همچنین وارنیش با غلظت بالای فلوئور روی دندان ها گذاشته میشود اما علت آن چیست؟ ساختار مینا از مقدار زیادی هیدروکسید کلسیم و فلوراید و کمی آب و.. ساخته شده است.  زمانی که میکرو ارگانیسم های دهان با وجود کربو هیدرات ها(موجود در مواد غذایی قندیو..) باعث تولید اسید میکنند و درنهایت پوسیده شدن دندان ها آغاز می شود تحلیل مینا رخ میدهد . فلوراید به کلسیم موجود در بزاق باند شده و به ساختار مینا اضافه میگردد تا تحلیل مینا و شکستگی در اثر پوسیدگی را کاهش دهد.

فلوراید تراپی برای چه سنی مناسب است؟

معمولا فلوراید تراپی برای کودکان (بالای سه سال) و نوجوانان توصیه میشود چون مینای دندان های این گروه سنی در حال تکامل بوده و با گرفتن فلوراید کلسیم بیشتری جذب کرده و مقاوم تر می شوند

اما در مقالات علمی گفته شده برای بزرگسالان نیز بی تاثیر نبوده و میتوان استفاده نمود.اگر چه اثر گذاری به اندازه گروه کودک و نوجوان نیست.معمولا دندان پزشکان برای افرادی که ریسک پوسیدگی  وبهداشت ضعیف تری دارند توصیه میکنند که برای کنترل پیشرفت پوسیدگی فلوراید تراپی انجام دهند.

در آینده مطالبی دقیق تر در باره فلوراید تراپی اطفال و مراقبت های بعد از آن توضیح خواهیم داد

همراه ما باشید دانایی های عزیز

یادتان باشد کودک دلبند شما کاندید اصلی فلورایدتراپی است …

 

دیدگاهتان را بنویسید