مراقبت های پس از درمان ریشه

برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده، از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.

تاثیر داروی بی حسی تزریق شده معمولاً پس از گذشت یک تا چند ساعت به مرور کاهش می یابد و به تدریج، حس کامل و طبیعی به ناحیه برمی گردد. توصیه می گردد در طول مدت بی حسی، حتی الامکان از خوردن پرهیز گردد، چرا که ممکن است گونه ها و زبان در هنگام جویدن آسیب ببیند. همچنین لازم است از آزمایش بازگشت حس به وسیله فشردن یا گاز گرفتن لب پرهیز گردد. در مورد اطفال و نوجوانانی که تحت درمان دندانپزشکی با بی حسی قرار گرفته اند توصیه می گردد والدین مراقب باشند تا از گاز گرفتگی پرهیز شود.

پس از درمان ریشه بروز درد غیر عادی نیست و در مواردی، پس از رفع بی حسی، درد احساس میشود. در این موارد، مصرف مسکن توصیه می گردد. برای تسکین درد، مسکن های معمولی مثل استامینوفن کدئین یا بروفن هر ۴ یا ۶ ساعت یکبار مصرف می گردد. اگر شدت درد زیاد باشد لازم است از هر دو مسکن استفاده گردد. بدین ترتیب که در ابتدا یک قرص ۴۰۰  میلی گرمی بروفن و پس از ۴ ساعت یک قرص استامینوفن میل شود. مصرف مسکن به این ترتیب تا ۴۸  ساعت توصیه می گردد. در صورت بروز درد بسیار شدید یا تورم و علائم عفونت تماس با دندانپزشک معالج یا معاینه ضرورت دارد.

پس از اتمام کار درمان ریشه یا در فاصله بین جلسات ممکن است دندان تحت درمان در هنگام جویدن یا تماس دردناک باشد، شایع ترین علت این ناراحتی تماس زودرس دندان ها است، برای کاهش درد ضروری است بیمار مورد معاینه قرار گیرد و در صورت لزوم بلندی دندان با پانسمان اصلاح گردد.

رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه ضروری است.

در صورت بروز تورم داخل دهان یا خارج دهان متعاقب درمان ریشه لازم است با دندانپزشک تماس گرفته و مشورت شود. تجویزآنتی بیوتیک برای کنترل عفونت متعاقب درمان ریشه به وسیله دندانپزشک انجام میشود.

معمولا متخصص درمان ریشه پس از معالجه، حفره تاجی را به منظور مهر و موم کردن با مواد ترمیم موقت پر می کند. ترمیم دائم یا گذاردن روکش بر روی تمام دندان هایی كه درمان ریشه می شوند ضرورت دارد و لازم است برای بازسازی تاج در ظرف یك یا حداكثر 2 هفته برنامه ریزی شود.