کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمالگام یا کامپوزیت؟

آمالگام یا کامپوزیت؟

هر دو نوع ماده ترمیمی اگر به جا و درست انتخاب شود میتواند طول عمر بالاتر برای دندان مورد نظر را به همراه داشته باشد. ترمیم درکلینیک دندان پزشکی دانا در رشت تحت نظر متخصص ترمیمی انجام میشود که نه تنها تلاش بر افزایش طول عمر دندان و جلوگیری از تشدید پوسیدگی دارد بلکه حفظ زیبایی دندان را نیز ملاک قرار میدهد.هر کدام از این دو ماده ترمیمی به نوع خود مزایا و معایبی دارند که در موارد استفاده مزایا نسبت به معایب بیشتر خود را نشان میدهد.

مزایای ترمیم آمالگام

مهم ترین مزیت ترمیم آمالگام نسبت به بقیه مواد ترمیمی استحکام بالای آن است.

آمالگام به دلیل دارا بودن ترکیبات مخلوط شده جیوه 50% درصد و ترکیبات نقره و قلع اگر به عنوان ماده ترمیمی استفاده شود بعد از گذشت 24 ساعت پس از ترمیم محکم تر از ساختار دندان خواهد شد

همچنین طبق تحقیق متخصصان آمالگام بهترین نفوذ را به درز وشیار های دندان ها بعد تراش و برداشتن پوسیدگی ها دارد که این ویژگی باعث میشود تشکیل پوسیدگی از زیر ترمیم به حداقل برسد

مراقبت های آمالگام به اندازه کامپوزیت حساس نیست و باید تنها یک ساعت الی دو ساعت غذا نخورند و پس از آن تا 24 ساعت با آن طرف که ترمیم نشده غذا بخورند.

در ضمن دوام آمالگام در نواحی وسیع مورد نیاز برای ترمیم در حد خوب تا عالی است

معایب آمالگام

مهم ترین عیبی که شما دانایی هارا ممکن است از ترمیم با ماده آمالگام باز دارد . تیره بودن آن است . اما باید بدانید این ماده برای ترمیم هایی که در طرح لبخند حضور دارند معمولا استفاده نمیشود مگر انکه نیاز باشد که در ان صورت با روکش کردن میتوان آن را پوشاند.

مزایای کامپوزیت

یکی از بیشترین دلایل مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دانا در رشت و تقاضای ترمیم با کامپوزیت “هم رنگ دندان” بودن است که باعث حفظ زیبایی دندان پس از ترمیم می گردد. که معمولا برای ترمیم های قدامی و با وسعت کم استفاده می گردد.

معایب کامپوزیت

در ترمیم کامپوزیت ماده ترمیمی کامپوزیت به وسیله باند به دندان دارای تخلخل به تدریج میچسبد. این مسئله امکان نفوذ صددرصدی به درز و شیار های دندان را نمی دهد. پس امکان ایجد پوسیدگی مجدد از زیر ترمیم وجود دارد.

دوام کامپوزیت ها نسبت به آمالگام پایین تر و نیاز به چکاپ و مراقبت بیشتری دارد.

باید آماده رنگ گرفتن کامپوزیت در اثر گذشت زمان و مصرف مواد رنگی باشید.

در نتیجه باید گفت که ترمیم دندان طبق نظر متخصص ترمیمی در کلینیک دندانپزشکی دانا بنا بر شدت تخریب، نوع دندان، دخیل بودن در طرح لبخند، نظر شخصی بیمار، سنجش طول عمر تقریبی و مهم تر از آن وضعیت رعایت بهداشت فرد نوع ماده ترمیمی مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید