کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروتئین های بزاق

پروتئین های موجود در بزاق بعد از آب، دومین ترکیب مهم هستند. اگرچه بخش بسیار کوچکی از بزاق را تشکیل می دهند اما وظایف بسیار مهمی را برعهده دارند.

وظایف پروتئین های موجود در بزاق چیست؟

پروتئین ها در خط مقدم دفاع دربرابر باکتری های دهانی قرار دارند و یک لایه محافظ بر روی مخاط دهان تشکیل می دهند.

آنزیم های بزاق

آنزیم های بزاق دهان ساختاری پروتئینی دارند و در هضم ترکیبات غذایی از جمله نشاسته و چربی های موجود در غذا به ما کمک می کنند.

موسین های بزاق

موسین های بزاقی در هضم مواد غذایی کمک می کنند. این ترکیبات باعث می شوند که جویدن و قورت دادن لقمه های غذا با سهولت بیشتری انجام شود.

الکترولیت های بزاق

مهم ترین الکترولیت های بزاقی عبارتند از کلسیم، فسفر و منیزیم. املاح معدنی به تقویت بافت معدنی مینا و عاج دندان کمک می کنند که به این ترتیب پوسیدگی دندان کاهش می یابد.

 

بنابراین اهمیت بزاق تا اینجا هم به خوبی مشخص شده است اما این را نیز بدانید که تمام اجزای بزاقی به همراه یکدیگر شما را در خوردن، صحبت کردن و سالم ماندن دهان کمک می کنند.

وظایف بزاق چیست؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا وظایف زیر را برای بزاق درنظر گرفته است:

مقابله با پوسیدگی دندان

پاک کردن خرده های مواد غذایی از سطوح دندانی

تسهیل بلع غذا و احساس چشایی

تقویت مینا و عاج دندان

از دیگر وظایف بزاق می توان به کمک  در تشخیص بیماری ها نام برد. مانند تست هایی که توسط بزاق انجام می شود.

از آنجایی که بزاق برای سلامت دهان و بدن شما اهمیت زیادی دارد، اگر جریان بزاقی دهان شما کم شده باشد حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا معتقد است که مکیدن آبنبات بدون قند و جویدن آدامس به ترشح بزاق کمک می کند. و اگر خشکی دهان شما دائمی شده است ( طول کشیده مدت زمانی را) به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان، حتما با پزشک و یا مراقب سلامت دهان خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید