کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عادات بد تغذیه ای و تاثیر بر سلامت دهان و دندان

مقاله امروز درباره کارهایی است که ما در روز انجام میدهیم ولی نمی دانیم که اشتباه است و به سلامت دندان آسیب میرساند.

استفاده از خلال دندان بعد از غذا

برای زمانی که غذا بین دندان گیر میکند و اذیت کننده است ولی دسترسی به نخ دندان و استفاده از آن وجود ندارد خلال دندان گزینه ی خوبی میباشد و بهتر از گیر کردن تکه غذا لای دندان است ولی نباید به جای نخ دندان استفاده گردد

چرا نباید از خلال دندان استفاده کرد؟

خلال دندان ساختار چوبی و غیرانعطافی پذیری دارد پس برای نفوذ به داخل شیار لثه یا دسترسی به شیار بین دندان ها از فشار و وارد آوردن نیرو استفاده میکند. و این فشار باعث آسیب به بافت لثه و دندان و حتی بافت اتصال دهنده لثه به دندان میشود و ممکن است باعث پک شدن بیشتر مواد غذایی به جای در آوردن آن شود. این خودش مشکلاتی نظیر ایجاد جرم و پلاک میکروبی ، پوسیدگی ، التهاب لثه، بوی بد دهان و… را دارد.

خوردن ترشیجات زیاد

ترشیجات و مواد ترش نظیر لیمو و آب لیمو و لواشک و… اگر چه فواید زیادی نظیر تصفیه خون و پایین آوردن  فشار خون و… را دارند ولی نباید در مصرف آنها افراطی عمل کرد خوردن ترشیجات بیش از اندازه ، به نیش کشیدن لیمو ترش، قرار دادن لواشک به مدت طولانی داخل دهان و شست و شو ندادن دهان با آب پس از انجام اعمال فوق از از جمله عادت های بد تغذیه ای می باشد که برای سلامت دندان ها مضر است.

چرا نباید ترشیجات و مواد ترش بیش از حد مصرف نمود؟

مواد ترش ذاتا جزء موارد اسیدی هستند و خاصیت خورندگی دارند( به همین علت ترش هستند! ) مواد اسیدی ph دهان را به زیر ٧ میبرد و با اثر مستقیم بر روی ساختار مینای دندان شروع به حل شدن آن کرده و سایش ایجاد میکند.

سایش دندانی علاوه به کند کردن تیزی سطح جونده و کم رنگ شدن نقش برندگی آن به مرور زمان باعث بروز حساسیت دندان به آب سرد و برخی مواد غذایی میشود که این خودش آزار دهنده میباشد

اما راه حل ساده کنترل آن این است که ؛ ترشیجات حتما حتما حتما به همراه غذا خورده شود تا با جویدن غذا تحریک تولید بزاق و شستشوی دهان به طور طبیعی انجام گیرد.

و همچنین پس از خوردن ترشک و لواشک و لیمو ترش و… بلافاصله دهان خود را با آب شستشو داده (با آب غرغره کنید)تا خاصیت اسیدی آن واد خنثی شده و سایش ایجاد نشود.

البته تغییر رژیم و عادات غذایی مثل به نیش کشیدن لیمو و قرار دادن لواشک گوشه دهان و… خودش کمک شایانی به حل مشکل سایش سطح جونده دندان میکند.

 

کلینیک دندان پزشکی دانا در رشت به تک تک سوالات شما عزیزان دانایی پاسخ میدهد سوالات خود را از ما بپرسید!

دیدگاهتان را بنویسید