دندانپزشکی و بارداری و شیردهی

یکی ازمواردی که مرتبا توسط شما همراهان عزیز پرسیده میشود مسئله دندانپزشکی و بارداری و شیر دهی  است

اعمال دندان پزشکی دراین مورد در سه دسته قرار میگیرند : 1) اقدام به بارداری 2)دوران بارداری 3)دوران شیردهی

اقدام به بارداری

این دوران بسیار حائز اهمیت است چون دامنه فعالیت در این زمان وسیع تر است و در واقع دوران پیشگیری محسوب می شود.

اگر میخواهید برای بارداری اقدام نمایید باید بدانید که قبل از بارداری حتما حتما باید تمام پوسیدگی ها و ترمیم ها از محیط دهانیتان پاک شود. چون بر اثر عوارض بارداری ممکن است پوسیدگی های موجود در دندان برایتان دردناک شود و آن زمان است که کنترلش در زمان بارداری سخت می باشد.

پس از ابتدای امر دنبال راه چاره باشید تا علاوه بر کنترل ایجاد درد در زمان اوج بارداری از استرس های ناشی از انجام درمان هم جلوگیری نمایید

دوران بارداری

در ابتدای امر بدانید که اعمالی نظیر گرفتن عکس رادیو لوژی و مصرف برخی داروها و استرس و تغییر ر رژیم غذایی به علت مشکل در دندان ها عنوان هایی هستند که میتوانند به جنین درحال رشد آسیب برسانند.

دوران بارداری به سه 3ماهه تقسیم میشود : 3ماهه اول ,3ماهه دوم,3ماهه سوم

که بهترین 3ماهه برای انجام کار 3ماهه دوم می باشد ( بازه 4 تا 6 ماهه ) اما علت آن چیست؟

در ماه اول چون جنین و اندام هایش درحال شکل گیری است ماه های بسیار مهمی هستند و انجام اعمال دندان پزشکی در آن ممنوع است

سه ماهه سوم چون مادر نزدیک به زایمان است خوابیدن روی یونیت دندانپزشکی به مدت طولانی برایش سخت می باشد برای همین توصیه به انجام کار پس از زایمان داریم

در سه ماهه میانی هم اعمال سبک تر نظیر جرمگیری انجام میشود و درمان های دیگر به بعد از زایمان موکول می شود.

دوران شیردهی

در این دوران اعمال دندانپزشکی ممنوعیتی ندارد فقط پزشک متخصص میداند که کدام داررو ها ممکن است تداخل ایجاد کند پس تجویزشان را ممنوع میکند.

مادران دانایی ما حواسمون به شما فرشته های زمینی هست.

در مطلب بعدی درباره تظاهرات دهانی در دوران بارداری صحبت میکنیم.