کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان خشکی دهان در خواب

خواب مناسب و کافی در شب برای سلامتی بسیار مهم است، ولی بیداری‌های  نامنظم به دلیل خشکی دهان در خواب می تواند این آرامش لذت بخش را بهم بزند. خشکی دهان به شرایطی پزشکی گفته می شود که در آن دهان به اندازه ی کافی بزاق تولید نمی کند تا دهان مرطوب نگه داشته شود. در این شرایط احتمال پوسیدگی دندان به دلیل رشد باکتری ها و بد بو شدن دهان افزایش می یابد.

علل خشکی دهان

خشکی دهان می تواند به دلیل عدم کارکرد صحیح غدد بزاقی رخ دهد. برخی از شایع ترین علل آن عبارتند از:

  • استرس
  • برخی داروها
  • درمان سرطان (تابش/ شیمی درمانی)
  • اختلالات خود ایمنی مانند سندرم شوگرن
  • سیگار کشیدن

خشکی دهان می تواند علت های زیادی داشته باشد، اما خشکی دهان در خواب اغلب به دلیل خوابیدن با دهان باز یا خرو پف رخ می دهد.

مهم نیست که علت آن چیست، خشکی دهان مزمن به خصوص در خواب مسئله ای است که باید توسط دندان پزشک متخصص رفع شود. دهان شما به رطوبت نیاز دارد، به خصوص زمانی که خواب هستید این امر اهمیت بیشتری می یابد. بزاق دهان به جلوگیری از پوسیدگی دندان، به دلیل آن شستن باکتری ها و مواد غذایی و کمک به بلع، کمک می کند. هنگامی که دچار خشکی دهان در خواب می شوید، دهان و لثه ها قرمز و ملتهب می شوند و احتمال عفونت بالاتر می رود. جدا از این تاثیر بلند مدت، خشکی دهان در خواب مانع خواب خوب و آرامش فرد می شود.

درمان خشکی دهان در خواب

بهتر است برای درمان خشکی دهان با دندان پزشک خود صحبت کنید، اما با استفاده از برخی گام های ساده نیز می توانید درد و ناراحتی خود را از بین ببرید. برای شروع برخی عادات خود را تغییر بدهید، برای مثال مصرف کافئین و قهوه، الکل و سیگار را قطع کنید. در صورتی که دچار خشکی دهان هستید از غذاهای شیرین یا اسیدی و آب نبات دوری کنید، چرا که تا حد زیادی خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. در طول روز، مقدار زیادی آب بنوشید. مایعات به رفع خشکی دهان کمک می کنند.

برای جلوگیری از خشکی دهان در خواب، توصیه می شود که با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و از دهان شویه های حاوی الکل، که می توانند این مشکل را حادتر کنند، دوری کنید.

توصیه می شود که یک دستگاه بخار سرد در اتاق خود قرار دهید تا رطوبت اتاق را تامین کند. همچنین یک لیوان آن در نزدیکی خود قرار دهید تا در زمان های که بیدار می شوید مقداری آب بنوشید.

یافتن علت های زمینه ای

خشکی دهان ممکن است بیماری نباشد، اما می تواند به مشکل بزرگ تری مربوط باشد. در صورتی که خشکی دهان با احساس سوزش در دهان، لب ترک خورده و یا گوشه دهان زخم شده، پلاک بیش از حد روی دندان ها و نفس بد بو همراه است، حتما با متخصص مشورت کنید. خشکی دهان می تواند به مشکلات زیادی در حوزه ی دهان و دندان ختم شود. در صورتی که به این مشکل رسیدگی نشود پوسیدگی های شدید و مشکلات حاد در لثه می تواند دهان شما را تهدید کنند.

4 پاسخ

  1. من اولين باري هست كه در كلينيك دانا جهت ترميم دندان حضور داشتم،با وجود نكات مثبتي كه بود اما به عنوان بيماري كه قبلا به مطب دندان پزشكي مراجعه ميكردم در كلينيك شما خيلي دچار سردرگمي شدم چون پرسنل كانتر به من اعلام كردن كه نياز به مشاوره عصب كشي دارم ولي متاسفانه من به عنوان بيماري كه بايد با پزشك مربوطه ملاقات كنم تا مشاوره بشم اتفاق نيافتاد،اين مشاوره بين خود پزشك و همكار كانتر بود و بعد انتقال اطلاعات به من بيمار.چندين بار هم خاستم كه خودم با پزشك صحبت كنم ولي هر بار يا فرمودند سرشان شلوغ يا خيلي رغبتي نشان ندادن در صورتي كه اين حق بيمار تا با پزشك ديدار و مشاوره داشته باشد.
    ممنون و موفق باشيد

    1. سلام
      در یک سری از افراد به صورت طبیعی بزاق کمتر ترشح میشه و از اونجایی کهبه صورت طبیعی یا درصورت استفاده از داروهای خاصی، داروهای کورتون، شیمی درمانی و پرتودرمانی و … بزاق بسیار نقش محافظتی و موثری در سلامت دهان و دندان ها داره
      باید بررسی های بیشتر صورت بگیره که درصورت نیاز از بزاق مصنوعی استفاده بشه

  2. سلام شبها یک عدد قرص ترازوی ۵۰ و یک عدد قرص
    کلرودیازپوکساید ۵ میخورم شبها هز خشکی شدید دهنم
    بیشتراز ۱۰ با ازخواب بیدار میشم اگر ابن قرص انفورماتیک
    خوابم نمی‌بره چیکار کنم دهنم خشک نشه ممنون از
    راهنمایی شما

دیدگاهتان را بنویسید