کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جرم گیری دندان

جرم دندانی یا calculus چیست؟

جرم توده ای سفید رنگ یا رنگی از مواد معدنی و غیر معدنی موجود در دهان است که بر روی سطح دندان ها تجمع می یابد که در ابتدا به صورت لایه ای نازک پلاک می باشد در صورت عدم برداشت این پلاک به وسیله ی مسواک، لایه ی بعدی پلاک روی لایه ی باقی مانده می نشیند و به این ترتیب تشکیل لایه ای ضخیم را داده که به آن جرم می گویند و حالا دیگر با مسواک قابل برداشت نیست.

جرم با بقایای غذا، تغییر رنگ دندانی (stain) و پلاک فرق دارد و زمانی که تشکیل می شود توسط فرد قابل جدا سازی از سطح دندان نمی باشد.

جرم به دلیل ساختار متخلخلی که دارد، پناهگاهی امن برای باکتری های پوسیدگی زا و همچنین باکتری های مسبب بیماری لثه می باشد و به مرور زمان می تواند باعث التهاب و تورم لثه شده و در صورت عدم درمان منجر به بیماری های پریودنتال میشود.

اثرات مخرب و مضر باکتری های موجود در جرم فقط به بیماری های دهان و دندان محدود نمی شود. تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است بین میزان جرم موجود در دهان با بیماری های قلبی اثر مستقیم وجود دارد.

روش برداشت جرم چگونه است؟

جرمگیری به وسیله دستگاه ها و ابزار مخصوص، یکی از راه های درمانی مهم و ضروری برای برداشتن جرم تشکیل شده روی دندان هاست. این عمل به بهبود وضعیت ملتهب لثه کمک می کند و سلامت آن را ارتقا می دهد..

بااستفاده از ابزار و دستگاه های مخصوص نه تنها جرم روی دندان ها بلکه جرمی که زیر لثه نیز تشکیل شده برداشته می شود. پس از انجام جرمگیری لثه ملتهب و قرمز رنگ به رنگ عادی صورتی رنگ خود باز می گردد و چسبندگی خود را به بافت استخوانی زیریین تا حدی بدست می آورد.

باید توجه داشته باشید که برخلاف تصور عموم، جرمگیری درست و اصولی توسط دندانپزشک ماهر آسیبی به مینای دندان نمی زند.

دیدگاهتان را بنویسید