کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رادیوگرافی تک دندان (پری اپیکال):

رادیوگرافی تک دندان (پری اپیکال):

رادیوگرافی پری اپیکال، رایج ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرار می گیرد و از دندان یا ناحیه مورد نظر رادیوگرافی تهیه می شود. که در این عکس به خوبی هم تاج دندان و هم ریشه و نیز استخوان های اطراف مشاهده می شود اما مهم ترین دلیل درخواست این رادیوگرافی بررسی ریشه، انتهای ریشه، میزان تخریب استخوان اطراف و… می باشد و به همین دلیل از گرافی های مورد علاقه ی اندودنتیست ها یا متخصصین عصب کشی می باشد.

دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال قادر است تصاویر دقیقی از یک یا چند دندان محدود تهیه کند به گونه ای که وضعیت کامل دندان و بافت های اطراف آن را نشان دهد.

علت نامگذاری آن به عنوان پری اپیکال این است که وجود ضایعه در اطراف اپکس یا نوک ریشه را به خوبی نشان می دهد ولی از این تکنیک در بررسی لبه های crest استخوانی اطراف دندان و همچنین پوسیدگی های بین دندانی نیز استفاده می شود.

علاوه بر این، با استفاده از این عکس درمان ریشه دندان انجام می شود. در طول درمان ریشه دندان بین دو تا چهار عدد از این نوع عکس از دندان شما گرفته می شود. عکس اولیه که وضعیت ریشه دندان را نشان می دهد. عکس دوم که طول فایل و یا سوزن را در کانال دندان شما نشان می دهد و دندانپزشک می تواند به طول ریشه دندان از روی این عکس پی ببرد. عکس سوم نشان می دهد که آیا مواد پر کننده ریشه، تمام طول ریشه را پر کرده اند و در نهایت عکس آخر کیفیت درمان ریشه دندان را تایید می کند.

شادیه خوشحال

دانش آموخته ی سلامت دهان و دندان

مراقب سلامت و مشاورتخصصی کلینیک دندانپزشکی دانا

دیدگاهتان را بنویسید