کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

 ملاحظات و مراقبت های در طول درمان ارتودنسی ثابت

ارتودنسی رشت

 ملاحظات و مراقبت های در طول درمان ارتودنسی ثابت

 :مراجعه کننده عزیز، برای آن که دوره درمان را با راحتی و آرامش بیشتری بگذرانید و دچار مشکل نشوید  خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نمایید  و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.

دستگاه های ارتودنسی وسایلی هستند که هزینه زیادی بابت آن ها پرداخت می شود، همچنین قرار دادن آن ها به دقت و نیز صرف وقت نیاز دارد. درصورت بی احتیاطی و شکسته شدن آن ها نه تنها طول درمان طولانی می گردد، بلکه مشکلات خاصی چون پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه و از دست دادن فضای دندان کشیده شده و . . . ایجاد می شود. بنابراین  مراقبت از آن ها و رعایت  بهداشت دهان ضروری است  

به همین منظور به نکات زیر دقت فرمایید .

  • روز اول بعد از نصب براکت ها بر دندان ها از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی رنگی مثل: چای، نوشابه، سس، رب، سبزی، شکلات ، پاستیل و . . . خودداری نمایید.
  • در روز های اولی که دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می گیرد ممکن است دندان ها حساس شدند و یا کمی درد و ناراحتی و احساس لقی دندان ها  داشته باشیدپزشک برای شما مسکن مناسب تجویز میکند  و حتما مسکن ها را مصرف کنید اگر درد روی دندان ها و لثه شدید بود با کلنیک تماس بگیرید.
  • در طول درمان از خوردن غذا های چسبنده مانند شکلات، آدامس، گز، سوهان و مواد مشابه اجتناب کنید.
  • در طول درمان غذا های سفت مانند: ته دیگ، نان خشک و برگه خشک  میوه جات خورده نشود.
  • گاز زدن به مواد غذایی سفت مانند: ساندویچ، سیب، هویج و میوه های مشابه انجام نگیرد.
  • شکستن تنقلات مثل: تخمه، پسته، فندق، بادام و . . . به هیچ وجه صورت نگیرد.
  • هسته میوه های هسته دار مثل: هلو، شلیل، زردآلو و خرما و زیتون و . . . قبل از خوردن جدا شود.
  • در موارد اورزانس مثل: شکستن، خم شدن، باز و جدا شدن قسمتی از دستگاه و سیم بلافاصله با کلینیک تماس بگیرید .
  • میزان نیرو و زمان استفاده از دستگاه های ارتودنسی خارج دهانی (فیس بو، هد گیر، چانه بند) و کش های داخل دهانی در پیشرفت درمان بسیار مهم هستند  لطفا نیروی آن را کم و زیاد نکنید  و زمان استفاده را  دقیقا رعایت کنید.
  • درصورت تجویز کش های داخل دهانی قبل از تمام شدن کش ها جهت دریافت آن به کلینیک مراجعه نمایید.
  • مهم ترین نکته در طول درمان ارتودنسی تمیز کردن مرتب دندان ها ست دستگاه های ارتودنسی باعث گیر غذایی میشود و در صورتیکه به درستی تمیز نشود پوسیدگی روی میدهد . به این منظور روزی 6 مرتبه ( بعد از هر وعده غذایی) به طور صحیح و کامل دندان ها ی خود را مسواک بزنید. هنگامی که در خانه نیستید بعد از میان وعده  حتما مسواک ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید. سطوح هر دندان بایستی ده مرتبه مسواک زده شود و یک مسواک زدن صحیح برای دو فک حدودا 15 دقیقه زمان نیاز دارد. مطمئن شوید که موهای مسواک در ناحیه مجاوربراکتها  و کنار  لثه ها را تمیز نماید. میکروب ها تمایل زیادی دارند که در این نواحی  مخفی گردند و در همین نواحی پوسیدگی ایجاد میشود .

پرسش و پاسخ های متداول ارتودنسی

  • چند نوع ارتودنسی داریم؟

انواع مختلف ارتودنسی به دو دسته اصلی ثابت و متحرک تقسیم می شوند. در ارتودنسی ثابت بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند. اما در ارتودنسی متحرک بیمار می تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند.

 

  • بهترین سن برای انجام ارتودنسی ثابت چه سنی است؟

از 12 تا 15 سالگی بهترین سن انجام ارتودنسی می باشد.

 

  • هدف از انجام ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یعنی ردیف کردن دندان ها. و هدف از این کار، مرتب کردن دندان های فک بالا، پایین و یا هر دو فک هستش. اما در هدف دیگری زیبایی را در پی دارد. دندان ها قسمتی از بدن هستند که علاوه بر سالم بودن، زیبایی آن ها اهمیت به سزایی در ظاهر شخص و حتی نحوه گفت و گو و ارتباط برقرار کردن با دیگران دارد.

 

  • دوره درمان ارتودنسی چند سال است؟

درمان به طور معمول حدودا یک و نیم تا دو سال طول می کشد. البته این حدودی بوده و برای هر شخص طول درمان ممکن است متفاوت باشد.

  • آیا درمان ارتودنسی نیاز به آماده سازی قبلی بیماران دارد؟

درمان صحیح ارتودنسی نیاز به نظم خاص و آماده سازی بیماران دارد. این آماده سازی شامل جرمگیری، ترمیم پوسیدگی ها، در صورت نیاز کشیدن دندان ها و آموزش بهداشت است.

  • شرط اصلی درمان ارتودنسی موفق، همکاری بیمار و عمل به توصیه های متخصص است. چون درمان ارتودنسی در مدت زمان نسبتا طولانی انجام می گیرد بنابراین علاقه و اشتیاق بیمار در بدست آوردن نتیجه ای خوب، تاثیرگزار است.
  • آیا ارتودنسی طول عمر دندان ها را افزایش می دهد؟

مرتب کردن دندان ها موجب قرار گرفتن آن ها در موقعیت مطلوب داخل فک می شود که نتیجه آن پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان ها است. از طرف دیگر منظم شدن دندان ها به تمیز کردن آن ها نیز کمک خواهد کرد.

کلینیک دندانپزشکی دانا  ملاحظات و مراقبت های در طول درمان ارتودنسی ثابت ارتودنسی رشت

  • با یک مسواک معولی نواحی بین دندانها و زیر سیم ها به درستی  تمیز نمیشود پس با  کمک مسواک بین دندانی زیر سیم ها راراتمیز نمایید . حداقل یکبار در روز از این مسواک استفاده نمایید . موهای مسواک را به سطح دندان و کنار های براکت بکشید .
  • کشیدن نخ دندان حداقل یکبار در روز الزامی است برای این کار  از نخ دندان معمولی به کمک floss threador  و یا از نخ دندان سوپر فلاکس میتوانید استفاده کنید . این وسایل فقط نخ دندان کشیدن را راحتتر میکند و با یک نخ دندان معمولی هم میتوان نخ کشید .
  • در هفته اول که براکتها بر روی دندان ها قرار میگیرند. برای پیشگیری از ایجاد زخم و تورم و ناراحتی بر روی براکتها یک قطعه  موم به اندازه عدس قرارداده و سطح آنرا صاف کنید وهر 24 ساعت آنرا عوض کنید . این موم با ایجاد سطح صاف باعث راحتی شما میشود ” اضافه موم را جهت استفاده در مواقع اورژانس نگه دارید .
  • به طور متوسط فواصل ویزیتهای ارتودنسی 3 تا 4 هفته میباشد . افزایش و کاهش فاصله ویزیتها فقط به تشخیص پزشک مجاز است .
  • در صورت طولانی شدن بدون هماهنگی مسئولیت مشکلات احتمالی با بیمار میباشد.
  • غیبت در جلسات ویزیت باعث طولانی شدن درمان و کاهش حرکات دندان ها میشود . از غیبت اجتناب فرمایید .
  • پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت نیاز به استفاده از نگهدارنده وجود دارد . که بسته به نوع مشکل و تشخیص پزشک میتواند ثابت  یا متحرک باشد . دوره استفاده از نگهدارنده به اندازه دوره درمان مهم است  و کوتاهی در استفاده درست از نگهدارنده ها باعث کاهش نتیجه درمان میشود . علت نیاز به استفاده از نگهدارنده این است که با فتهای نگهدارنده و اطراف دندان نیاز به بلوغ و تکامل دارند تا از برگشت جلوگیری کنند . طول مدت استفاده از نگهدارنده بستگی به نوع مشکل اولیه  و سن بیمار دارد  و میتوانند در افراد مختلف متفاوت باشد .  و حداقل آن یکسال و حداکثر  برای تمام عمر میباشد .
  • نوع درمان و طول درمان هرکسی منحصر به خودش میباشد و بهمین دلیل درمان ارتودنسی یک درمان تخصصی است . بنابراین خود را با دیگران مقایسه نکنید و  سوالات خود را از پزشک بپرسید .

ملاحظات استفاده از پلاک متحرک ارتودنسی

  1. نتیجه درمان به دنبال استفاده درست از پلاک متحرک وانجام توصیه های متخصص بدست  می آید و بدون استفاده از دستگاه معجزه روی نمیدهد .ارتودنسی رشت
  2. در هفته اول استفاده از دستگاه  متحرک بدلیل اینکه زبان هنوز به وسیله عادت نکرده صحبت کردن کمی عوض میشود وتلفظ برخی حروف مشکل میشود . معمولا حداکثر ظرف یک هفته بدن به دستگاه عادت میکند  و فرد میتواند به راحتی مثل قبل صحبت نمایید . برای سریعتر شدن این موضوع در خانه با صدای بلند صحبت شود.
  3. پس از تحویل پلاک در روز اول ممکن است پلاک در برخی نواحی زخم یا درد ایجاد کند. با مراجعه به پزشک قطعا مشکل برطرف میگردد .
  4. زمان استفاده از پلاک در شبانه روز طبق دستور پزشک انجام  شود کوتاهی باعث بی نتیجه شدن درمان میشود .
  5. برای در آوردن پلاک فقط لز سیم های بخش عقبی پلاک استفاده نمایید .
  6. معمولا مراجعات باید هر 3 هفته یا 4 هفته یکبار انجام شود و تاخیر در مراجعه یا غیبت باعث طولانی شدن درمان میشود .
  7. برای تمیز کردن پلاک از یک مسواک و مایع شوینده ( دست یا ظروف ) استفاده نمایید .  پلاک را ازدهان خارج کرده و تمام سطوح آنرا با دقت تمیز نمایید در خصوص کودکان نظارت دقیق والدین بر بهداشت پلاک ضروری است .  در صورت تمیز نشدن پلاک تجمع میکروبها باعث التهاب بافتهای دهان میشود و نیاز به تعویض دستگاه میشود .
  8. در مواردیکه دستگاه دارای پیچ است و باید آنرا  طبق دستور ( معمولا دوبار در هفته ) در منزل باز کنید . با دقت  اینکار را انجام دهید  و در یک برگه یاد داشت کنید .  چند بار پشت هم باز کردن پیچ باعث عدم تطابق پلاک و شل شدن آن میشود . همچنین استفاده ناکافی  و نامنظم از پلاک باعث شل شدن دستگاه میشود .
  9. در صورت بروز درد میتوانید از شربت ایبوبروفن یا استامینوفن هر 8 ساعت و در بزرگسالان قرص ژلوفن یا استامینوفن کدئین استفاده نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید