کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آبسه حاد دندانی چيست؟

آبسه حاد دندانی چيست؟

آبسه حاد دندانی چنانچه از نامش پیداست، عفونت حاد در استخوان فك و بافت های نگهدارنده دندان است. علائم آن شامل تورم، درد، گرما در ناحیه، قرمزی، دردناك بودن ناحیه در لمس و حساس بودن دندان به ضربه و دق می باشد. آبسه حاد می تواند دارای علائم عمومی مثل تب و لرز نیز باشد.

 

عامل آبسه حاد دندانی چیست؟

 

عامل ایجادكننده آبسه های دندانی میكروارگانیزم ها می باشند. برخی از دندان‌ها به علت پوسیدگی، ضربه یا بیماری‌های پیشرونده لثه دچار مرگ مغز دندان یا در اصطلاح دندانپزشكی نكروز پالپ می‌شوند. در چنین دندان‌هایی میكروب‌ها می توانند تكثیر شده و ایجاد عفونت حاد نمایند كه این عفونت منجر به بروز آبسه می‌گردد. به عبارت بهتر، تاخیر در درمان بیماری های لثه و دندانهایی كه پوسیدگی به عصب یا پالپ آنها رسیده باشد می تواند باعث بروز بیماری گردد.

درمان به موقع پوسیدگی های دندانی و كنترل و معاینه دوره ای دندانها از نظر وجود پوسیدگی یا بیماری های لثه مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز آبسه حاد دندانی است.

 

آیا ممكن است آبسه های حاد دندانی متعاقب درمان های دندانپزشكی بروز كند؟

بله. در برخی موارد، متعاقب درمان های دندانپزشكی این گرفتاری اتفاق می افتد. به خصوص زمانی كه یك دندان به دلایل مختلف دچار مرگ مغز دندان یا نكروز شده باشد و عفونت حاد وجود داشته باشد در این صورت پس از درمان معالجه ریشه ممكن است دندان درمان شده به شدت دردناك و انتهای ریشه دندان قرمز و متورم گردد. در این صورت دندانپزشك ضمن معاینه و تشخیص با تجویز آنتی بیوتیك و مسكن اقدام به كنترل عفونت و درد خواهد نمود.

کلینیک دندانپزشکی دانا آبسه حاد دندانی چيست؟

آیا آبسه های متعاقب درمان قابل پیشگیری می باشد؟

در برخی از موارد در حین كار به صورت سهو میكروارگانیزم های داخل كانال از سوراخ انتهایی ریشه به داخل استخوان فك رانده میشوند و یك زخم عفونی در ناحیه ایجاد می شود. بسته به میزان و نوع میكروب های موجود در محیط و شرایط دفاعی شخص ممكن است آبسه تشكیل شود. به همین دلیل توصیه می شود كه حتی الامكان سعی شود ضمن استفاده از وسایل مناسب و شستشوی كانال ریشه با استفاده از مواد آنتی میكروبیال مناسب از نفوذ وسایل به خارج از انتهای ریشه اجتناب شود.

راه دیگر برای پیشگیری از ایجاد آبسه حاد دندانی مراجعه به دندانپزشك و كنترل و درمان آبسه در حال شكل گیری به وسیله دندانپزشك می باشد. معمولا دندانهایی كه دچار آبسه می شوند از چند روز قبل دردناك و حساس می شوند. مراجعه به دندانپزشك و درخواست معاینه و درمان در بسیاری از موارد باعث جلوگیری از حاد شدن عفونت می گردد.

آیا تجویز خودسرانه كورتیكو استروئید و دگزامتازون درمان مناسبی برای كنترل درد و عفونت است؟

به هیچ وجه این كار درست نیست. درمان آبسه حاد دندانی، باز كردن آبسه از طریق دندان یا مخاط است. البته باز كردن مخاط و برش زدن زمانی قابل انجام است كه به صورت واضح در زیر مخاط چرك جمع شده باشد. تجویز هر گونه داروی آنتی بیوتیك به وسیله دندانپزشك صورت می گیرد. ضمن اینكه باید توجه داشت مصرف داروی كورتیكو استروئید در زمان عفونت حاد باعث كاهش دفاع بدن و در برخیموارد شدت عفونت می گردد.

 

چه ملاحظاتی باید برای درمان آبسه حاد دندانی مورد توجه قرار گیرد؟

درمان آبسه حاد با نظر دندانپزشك انجام خواهد شد. اولین مرحله و مهم ترین قسمت درمان خارج كردن چرك از ناحیه از طریق باز كردن كانال دندان یا برش نسج نرم مخاط به وسیله دندانپزشك است. در صورتیكه چرك از طریق دندان خارج شود پس از خروج كامل چرك و شستشوی دندان، پانسمان كردن دندان لازم است. چرا كه باز بودن كانال دندان به محیط دهان باعث اضافه شدن باكتری های موجود در دهان به كانال عفونی می گردد و درمان های بعدی را طولانی تر و با مشكل مواجه می نماید. در صورتی كه خروج چرك و باز كردن آبسه از طریق برش در نسج نرم انجام شده باشد، دندانپزشك تصمیم خواهد گرفت كه برای خروج ترشحات و چرك مجرا را باز بگذارد یا خیر!

ملاحظه دیگری كه باید مورد توجه قرار گیرد تجویز آنتی بیوتیك مناسب برای درمان عفونت و كنترل بیمار پس از 48 ساعت است. انتظار می رود پس از 48 ساعت و متعاقب درمانهای انجام شده شرایط بیمار به سمت بهبودی برود. در صورتی كه دندانپزشك پس از معاینه تشخیص دهد لازم است درمان مكمل دیگری انجام شود، اقدام لازم به عمل خواهد آورد.

آبسه چیستآیا آبسه های حاد دندانی می توانند خطرناك باشند؟

خوشبختانه در اكثر قریب به اتفاق موارد، درمان های معمول برای آبسه های حاد دندانی موثر و مفید است. اما در برخی از موارد، به خصوص در افراد مسن و افرادی كه دچار بیماری های سیستمیك ، ضعف و سركوب سیستم ایمنی باشند، احتمال خطر وجود دارد. ممكن است حتی خطر جانی نیز وجود داشته باشد. در موارد نادر ممكن است بیمار مبتلا به آبسه حاد دندانی در بیمارستان و تحت نظر جراح دهان، فك و صورت بستری و درمان شود.

 

لقی دندان های مبتلا به آبسه حاد دندانی چه درمانی دارد و آیا این دندان ها قابل نگهداری هستند؟

معمولا در آبسه های حاد دندانی، دندان های عامل آبسه دردناك و لق می شوند. این لقی بستگی به شرایط دندان مثل طول ریشه و شدت آبسه دارد و معمولا پس از برطرف شدن آبسه دندان به شرایط قبلی باز می گردد و نباید از لقی دندان نگران بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید