کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زمان شروع مسواک زدن اطفال

از چه زمانی باید مسواک زدن را برای کودکم شروع کنم؟

والدین باید متناسب با هر دوره ی سنی کودکشان روش های بهداشت دهانی صحیح را بدانند و انجام دهند. دوره ی سنی کودکان به 4 دسته تقسیم می شوند که به تفصیل درباره آن ها خواهیم گفت.

دوره ی سنی کودکان

نوزادی

نوزادی (از تولد تا یک سالگی): نیاز به رعایت بهداشت دهانی از بدو تولد وجود دارد و ارتباطی به وجود و یا عدم وجود دندان در دهان نوزاد ندارد. اغلب افراد گمان می کنند چون دندانی در دهان نوزادم نیست پس نیازی به رعایت بهداشت دهانی هم در او وجود ندارد. در این دوره زمانی والدین باید لثه کودکشان را با گاز یا پارچه مرطوب، که دور انگشت خود پیچانده اند، تمیز کنند. با انجام منظم این فرآیند، نوزاد عادت می کند به تمیز شدن محیط دهان خود مخصوصا بعد از هر وعده شیر. این کار به خصوص شب هنگام، که کودک مدت زمان طولانی مشغول مکیدن شیر از پستان مادر است، باید انجام شود.

نوپایی

نوپایی ( یک تا سه سالگی):به محض رویش اولین دندان شیری نیاز به استفاده از مسواک وجود دارد که در این دوره معمولا توصیه به استفاده از مسواک های انگشتی توسط مادر یا پدر می شود. به محض رویش تعدادی از دندان ها استفاده از مسواک اطفال توصیه می شود. مسواک مناسب برای کودک شما باید دسته ای بلند ، سری کوچک و موهایی نرم داشته باشد. توجه داشته باشید که استفاده از مسواک انگشتی همراه با آب باشد و تا سن زیر دو سال، باید از خمیر دندان مخصوص کودکان که بدون فلوراید است، به حجم یک عدس، استفاده شود. برای کودک بالای دو سال می توان از خمیر دندان مخصوص کودکان حاوی فلوراید به همان اندازه عادس استفاده نمود.

پیش دبستانی

پیش دبستانی (سه تا شش سالگی): اشتباه نکنید! در این سن کودک برای رعایت بهداشت دهانی نیاز به کمک و نظارت والدین خود دارند. در این گروه سنی نیز باید از خمیر دندان مخصوص کودکان حاوی فلوراید استفاده نمود.

دوره دبستان

دوره دبستان (شش تا دوازده سالگی): همچنان نیاز به نظارت بر رعایت بهداشت دهانی در این گروه سنی وجود دارد. در این زمان می توان از دهانشویه فلوراید نیز برای کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده نمود.

توجه داشته باشید که از سن 3 یا 4 سال به بالا کودکتان را برای فلوراید تراپی منظم نزد دندانپزشک متخصص اطفال ببرید تا به طور منظم فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دریافت نماید در این ویزیت های منظم جهت فلورایدتراپی؛ دندان های کودکتان نیز تحت چکاپ و معاینه قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید