کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد میشود؟

وقتی مواد غذایی مصرف میشود به ویژه موادی که قابل تخمیر هستند مثل نان و شیرینی و ترکیبات نشاسته دار و..ِ. باکتری های تجزیه کننده مواد غذایی را میشکنند و تجزیه میکنند. در طی این فرایند اسید آزاد میشود که باعث پوسیدگی هستند.

ظرف مدت ٣دقیقه باکتری ها مواد غذایی را مصرف و اسید تولید میکنند .

اسید تولید شده چگونه بر پوسیدگی زایی تاثیر میگذارد؟

توجه داشته باشید PH دهان در حالت عادی و در براق معمولی ۶.۵ است و ظرف ٣دقیقه پس از صرف غذا کاهش یافته و به از ۵.۵ میرسد. اگر از این میزان کمتر شود ،اسید ساخته شده مواد معدنی دندان را حل کرده و موجب تحلیل مینا میشود وقتی این عمل تکرار شود پوسیدگی بیشتر میشود و حفره پدید می آید و نیاز به مداخله ترمیمی است

(بعد از مدت ۴۰ دقیقه دندان مواد معدنی را دوباره از بزاق میگیرد که بر اثر آن PH دهان افزایش میابد و به حالت نرمال برمیگردد)

چگونه حلقه پوسیدگی را بشکنیم؟!

سه عامل برای ایجاد یک پوسیدگی دندان وجود دارد: میکروارگانیسم و زمان و مواد غذایی

  • میکروارگانیسم : کاهش باکتری های دهانی با استفاده از رعایت بهداشت صحیح و مصرف  دهانشویه کلروهگزیدین و فلورلید
  • زمان: باید پس از مصرف مواد قندی بلا فاصله محیط دهانی رو پاک کنیم و به دندان فرصت بدهیم که مواد معدنی از دست رفته خود را تامین کند. اگر بلافاصله ماده قندی مجدد مصرف شود چون هنوز ph به حالت خنثی برنگشته است این بار بجای رسیدن به مرز ۵.۵ تا مرز ۴.۵ پیش رفته و قدرت اسیدیش بیشتر میشود و چون ساختار دندان هم تحلیل رفته راحت تر تحت تاثیر اسید ناشی از مواد قندی قرار میگیرد.

نکته: به همین علت است که گفته میشود مواد غذایی قندی را کم کم و در وعده های مختلف نخورید بلکه یک جا و یک دفعه مصرف کنید

  • موادغذایی : مواد غذایی قندی نظیر شیرینی و شکلات و تافی و کلوچه و… کمتر استفاده شود یا مواد غذایی قندی که چسبنده هستند و با استفاده از فاکتور زمان مدت زمان بیشتری را به دندان میچسبند . البته حجم پوسیدگی  آن به تعداد دفعات مصرف بستگی بیشتری دارد تا مقدار ماده قندی!

امیدوارم از مطلب ما راضی باشید

دیدگاهتان را بنویسید