کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارتودنسی و پوسیدگی دندان ها

ارتودنسی و پوسیدگی دندان ها

 

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پاسخ به این سوال خیر است. ارتودنسی نه تنها باعث پوسیدگی دندان نمی شود بلکه با برطرف نمودن نامرتبی ها و شلوغی های دندانی می توان از پوسیدگی های ناشی از این موارد نیز جلوگیری کرد و نیز به لبخندی مرتب و زیبا دست پیدا کرد.

دستگاه هایی که برای درمان ارتودنسی در داخل دهان قرار می گیرند می توانند گیر پلاک باکتریال و گیر مواد غذایی ایجاد کنند و اگر این دستگاه ها به خوبی تمیز نشوند، به مرور زمان در اثر این  تجمع، دندان ها پوسیده می شوند که البته در کلینیک دندانپزشکی دانا در رشت مراحل تمیز نگه داشتن دستگاه های ارتودنسی هم توسط متخصص ارتودنسی و هم توسط مشاور کلینیک در بخش آموزش بهداشت؛ به طور کامل آموزش داده می شود.

آیا با دندان های پوسیده می توان ارتودنسی انجام داد؟

از آن جاییکه برطرف نمودن پوسیدگی ها در طول درمان ارتودنسی می تواند طول درمان را طولانی کند و نیز گاها بر روی نتیجه درمان نیز اثر بگذارد، فقط در صورت وجود اورژانس های دندانپزشکی اجازه ی این کار توسط متخصص ارتودنسی رشت دکتر سارا ضیایی داده خواهد شد.

یک متخصص ارتودنسی با تجربه قبل از انجام درمان ارتودنسی محیط دهانی را عاری از پوسیدگی می کند. دکتر سارا ضیایی بهترین متخصص ارتودنسی رشت تمام هدف آن برای انجام ارتودنسی بدون کشیدن دندان است. اما در مواردی که نیاز به کشیدن دندان باشد؛ اولویت با دندانی است که میزان پوسیدگی بالایی دارد در نتیجه نیاز به درمان ان دندان از بین می رود.

اغلب افرادی که برای درمان ارتودنسی مراجعه می کنند دچار پوسیدگی های متعددی می باشند که یکی از دلایل آن روی هم ماندن دندان ها و شلوغی دندانی می باشد که رعایت بهداشت را دچار اشکال می کند.

پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی در طول دوره ارتودنسی

با رعایت نکات زیر که پس از انجام جلسه ی اول درمان ارتودنسی به طور دقیق و واضح برای بیماران کلینیک دندانپزشکی در رشت توضیح داده خواهد شد؛ می توانید از پوسیدگی دندانی در دوره ارتودنسی و نیز پس از آن جلوگیری کنید و سبک زندگی سالم و جدیدی را در سلامت دهان آغاز کنید:

نکات مهم در ارتودنسی

  • تا یک هفته بعد از نصب براکت ها، از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی رنگی مثل چای، نوشابه، سس، رب، سبزی، شکلات، پاستیل و… خودداری نمایید.
  • در روز های اولی که دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می گیرد ممکن است دندان ها حساس شده و یا احیانا کمی درد و ناراحتی و احساس لقی دندان ها داشته باشید. متخصص ارتودنسی دکتر سارا ضیایی برای شما مسکن ماسب تجویز می کند. حتما مسکن ها را مصرف کنید. اگر درد دندان ها و لثه شدید بود حتما با کلینیک دندانپزشکی دانا تماس بگیرید.
  • در طول درمان از خوردن غذا های چسبنده مانند شکلات، آدامس، گز، سوهان و مواد مشابه اجتناب کنید.
  • غذا های سخت مانند: ته دیگ، نان خشک و برگه میوه جات خورده نشود.
  • گاز زدن به مواد غذایی سفت مانند: ساندویچ، سیب، هویج و میوه های مشابه انجام نگیرد.
  • شکستن تنقلات مثل: تخمه، پسته، فندق، بادام و … به هیچ وجه صورت نگیرد.
  • هسته میوه های هسته دار مثل: هلو، شلیل، زردآلو و… قبل از خوردن جدا شود.
  • در موارد اورژانس مثل: شکستن، خم شدن، باز و جدا شدن قسمتی از سیم، بلافاصله با کلینیک دندانپزشکی دانا تماس بگیرید.
  • میزان نیرو و زمان استفاده از دستگاه های کمکی خارج دهانی(فیس بو، هدگیر، چانه بند) و کش های داخل دهانی در پیشرفت درمان نقش به سزایی دارد. لطفا نیروی آن را کم و زیاد ننموده و زمان تجویز شده را دقیقا رعایت کنید.
  • درصورت تجویز کش های داخل دهانی قبل از تمام شدن کش ها جهت دریافت آن به کلینیک مراجعه نمایید. و حتما کش های خود را طبق دستور استفاده کنید وگرنه درمانتان طولانی می شود.
  • مهم ترین نکته در طول درمان ارتودنسی تمیز کردن مرتب دندان هاست. دستگاه های ارتودنسی به خودی خود باعث پوسیدگی نمی شود، اما باعث گیر غذایی می شود. لذا بعد از هر وعده غذایی به طور صحیح و کامل دندان های خود را مسواک زده و هنگامی که در خانه نیستید حتما مسواک ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید. هر دندانی بایستی ده مرتبه مسواک زده شود و یک مسواک زدن صحیح برای دو فک حدودا 15 دقیقه زمان نیاز دارد. مطمئن شوید که موهای مسواک در ناحیه مجاور و زیر لثه ها را تمیز نماید. میکروب ها تمایل زیادی دارند که در این ناحیه مخفی گردند.
  • با مسواک معمولی نواحی بین دندان ها و زیر سیم ها به درستی تمیز نمی شود پس با مسواک بین دندانی زیر سیم ها را تمیز نمایید. حداقل یک بار در روز از این مسواک استفاده نمایید. موهای مسواک را به سطح دندان و کنارهای براکت بکشید.
  • کشیدن نخ دنان حداقل یک بار در روز الزامی است. برای این کار از نخ دندان معمولی به کمک floss threader و یا نخ دندان سوپرفلاس می توانید استفاده کنید. این وسایل فقط نخ دندان کشیدن را راحت تر می کنند و با یک نخ دندان معمولی هم می توانید نخ بکشید.
  • در هفته اول که براکت ها بر روی دندان ها قرار می گیرند، برای پیشگیری از ایجاد زخم و تورم و ناراحتی بر روی براکت ها یک قطعه موم به اندازه عدس قرار داده و سطح آن را صاف کنید و حداقل هر 24 ساعت آن را عوض کنید. این موم با ایجاد سطح صاف باعث راحتی شما می شود اضافه موم را برای استفاده درمواقع اورژانس نگه دارید.
  • به طور متوسط فواصل ویزیت های ارتودنسی 3 تا 4 هفته می باشد. افزایش و کاهش فاصله ویزیت ها به تشخیص متخصص ارتودنسی می باشد.
  • در صورت طولانی شدن بدون هماهنگی فاصله ویزیت مسئولیت مشکلات احتمالی با بیمار می باشد.
  • غیبت در جلسات ویزیت باعث طولانی شدن درمان و کاهش حرکات دندان ها می شود. از غیبت اجتناب فرمایید.
  • پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت نیاز به استفاده از نگهدارنده وجود دارد که بسته به نوع مشکل و تشخیص پزشک می تواند ثابت یا متحرک باشد. استفاده از نگهدارنده به اندازه دوره درمان مهم است و کوتاهی در استفاده درست از نگهدارنده ها باعث کاهش در نتیجه درمان می شود. علت نیاز به استفاده از نگهدارنده این است که بافت های نگهدارنده اطراف دندان نیاز به بلوغ و تکامل دارند تا از برگشت درمان جلوگیری کنند. طول مدت استفاده از نگهدارنده بستگی به نوع مشکل اولیه و سن بیمار دارد و می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. حداقل آن یک سال و حداکثر آن می تواند برای تمام عمر باشد.
  • نوع درمان و طول درمان هر شخص منحصر به خودش می باشد به همین دلیل درمان ارتودنسی یک درمان تخصصی است بنابراین خود را با دیگران مقایسه نکنید و سوالات خود را از پزشک بپرسید.
  • انجام فلورایدتراپی هر 3 تا 6 ماه یک بار به کاهش پوسیدگی بین دندانی در بیماران ارتودنسی کمک می کند و انجام آن به همه توصیه می شود.

درمان با کیفیت و آرامش و رضایت شما هدف ماست. درصورتی که هر مشکل و یا سوالی داشتید با شماره های زیر تماس بگیرید.

33113030

33111101

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا در رشت

دیدگاهتان را بنویسید