کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغذیه در ارتودنسی

 

میدانید که رعایت رزیم غذایی صحیح میتواند از بیماری هایی که با توجه به تغذیه نامناسب ایجاد و یا تشدید می شود جلوگیری نماید. درمان های دندان پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برخی موارد نیاز به باید ها و نباید های غذایی دارند. از جمله این درمان ها درمان ارتودنسی می باشد.

براکت های ارتودنسی با ساختار کوچک و ظریف طراحی شده اند. از طرفی  اتصال محکمی نیز به دندان ندارند. پس توجه داشته باشید که غذاهای سفت نظیر ته دیگ ، هویج، آبنبات و… می تواند انهارا از روی دندان جدا کند یا بشکند. که این امر علاوه بر صرف هزینه مازاد ، شما مجبور به مراجعه اورزانسی به دندانپزشک برای چسباندن مجدد براکت هستید که اتلاف وقت طولانی شدن روند درمان را در پی دارد.

بنابراین تنها با رعایت تغذیه درست میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد.

مصرف مستقیم میوه های هسته دار مثل آلبالو ، آلوچه، زیتون و … تاپایان طول درمان برای شما ممنوع است. هسته هارا جدا کرده و سپس میوه را میل کنید. از گاز زدن میوه های سفت بپرهیزید.توصیه می شود که پوست این میوه ها را جدا کرده وبعد خرد کنید و با چنگال بخورید.

مصرف شکلات های نرم(تافی ها) گز، سوهان و هرخوراکی چسبنده ای که احساس میکنید تمیز کردن آن با وجود براکت وسیم برایتان دشوار است ترجیحا مصرف نشود یا با احتیاط خورده شود.

تا پایان طول درمان تخمه ، پسته ، فندق و به طور کلی آجیل را به صورت میکس شده (خرد شده) مصرف نمایید.

نکته مهم این است که بعد از هروعده غذایی باید دندان های شما با وسایل مخصوص رعایت بهداشت ارتودنسی کاملا تمیز شود.

توصیه ما به شما این است که تعداد دفعات مصرف مواد غذایی را کم کنید مثلا اگر در حالت عادی در روز 8 وعده  مصرف مواد غذایی به صورت غذای اصلی و میان وعده و … داشتید، در درمان ارتودنسی تعداد دفعات را به 5 کاهش دهید تا رعایت بهداشت در این دوره برای شما خسته کننده نشود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید