کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان

بهترین سن برای ارتودنسی دندان از ابتدای كامل‌شدن دندان‌های دائمی یعنی سن 13 تا 20 سالگی است كه باید در این مدت تحت نظر دندانپزشك باشند.

عوامل محیطی مانند كشیدن زودهنگام دندان‌های شیری موجب حركت دندان‌ها شده و اختلاف فضای دندان‌ها را كم می‌كند و در نتیجه به‌هم‌ریختگی دندان‌ها را به دنبال دارد البته عوامل ژنتیكی نیز در ناهماهنگی دندانها و نیاز به انجام اورتودنسی موثرند.
این متخصص ارتودنسی با بیان اینكه انجام عمل ارتودنسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد، افزود: در صورتی كه رشد فك‌ها بیش از حد، بی‌قرینه و كمتر از حد طبیعی خود باشد از اورتودنسی برای اصلاح این موارد استفاده می‌شود.
قاضی با اشاره به انواع ارتودنسی اضافه كرد: ارتودنسی به 2 صورت ثابت و متحرك وجود دارد. نوع ثابت آن هنگامی استفاده می‌شود كه تغییرات زیادی در دندان‌ها به وجود آمده است و باید توجه داشت كه این نوع ارتودنسی حتماً باید در دوران دندان‌های دائمی انجام شود نه دندان‌های شیری.
وی یادآور شد نوع متحرك اورتودنسی در مواردی استفاده می‌شود كه مشكلات جزئی از جمله برگرداندن فضای از دست‌رفته یك دندان شیری، افزایش رشد عرضی فك در صورت كم‌بودن رشد عرضی آن و انقباض‌های فكی و اصلاح رشد فك‌ها در صورتی رشد فك‌ها به خصوص فك پایینی كم باشد وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اثر غیر مستقیم مصرف شكلات و مواد قندی خاطرنشان كرد: مصرف بیش از حد و مستمر مواد قندی و شكلات كه منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. چنانچه این پوسیدگی منجر به از بین رفتن دندان‌های دائمی یا شیری شود و كمبود فضای ایجادشده توسط دندان‌های دیگر پر شود نیاز به اورتودنسی است. در گذشته امكان انجام عمل اورتودنسی تا سن 25 تا 30 سالگی وجود داشت چرا كه از سن 25 تا 30 سالگی به بعد حركت دندان‌ها كندتر می‌شود اما با پیشرفت‌های اخیر و تكنیك‌های موجود در هر سنی حتی 80 تا 90 سالگی نیز قابل انجام است اما باید گفت دوره آن طولانی‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید