کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اقدامات لازم در هنگام شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی وضعیتی است که اکثر بیمارانی که دندان‌هایشان را ارتودنسی کرده‌اند، آن را تجربه می کنند. براکت و سیم‌های اتصال دهنده ی آنها شکننده هستند و دلایل زیر موجب شکسته شدن آن می شود:

  • مصرف نادرست مواد غذایی
  • وارد کردن آسیب و ضربه به دهان
  • مسواک زدن نادرست دندان ها یا وارد کردن فشار بیش از حد بر آنها
  • استفاده ی نادرست از خلال دندان و یا نخ دندان

اگر دریافتید که یکی از براکت ها شکسته است، مراحل زیر را برای اطمینان از عدم ایجاد عوارض در دهان و دندان دنبال کنید.

بررسی آسیب وارده شکستن براکت ارتودنسی

اول، احتمال اتصال سیم ارتودنسی را به براکت بررسی کنید. اگر سیم به براکت چسبیده است، آن را در محل خود قرار دهید. اگر سیم متصل است اما براکت از دندان جدا شده، آن را با استفاده از یک تکه پنبه به آرامی در موقعیت خود فشار دهید. تا زمانی که بتوانید خود را به دندان پزشک برسانید، با استفاده از وکس ارتودنسی، براکت شکسته را در محل خود ثابت کنید. اگر براکت شل شده است، در صورت امکان و راحتی، آن را جدا کنید و همراه با خود به مطب دندان پزشک ببرید تا مجددا آن را بچسباند.

اقدامات اولیه

وضعیت سیم ها را بررسی کنید. بر اساس نظر انجمن دندان پزشکی آمریکا، باید سیم های بسیار بلند یا بیرون زده را با دقت و تا جایی که به دندان نزدیک تر است، با استفاده از یک ناخن گیر کوچک بچینید. دقت کنید که به سایر براکت ها و سیم ها و بافت داخل دهان خود آسیب وارد نکنید. هر گونه سیم اضافی را مجددا به سطح دندان بچسبانید و با استفاده از وکس روی آن را بپوشانید تا قبل از رسیدن به دندان پزشک به بافت داخل دهان یا گونه ی شما آسیب وارد نکند.

تعیین وقت دندانپزشکی

برای تعمیر براکت زمانی را با دندان پزشک خود تعیین کنید. ضرورت و سرعت مراجعه به دندان پزشک به شدت آسیب و میزان ناراحتی شما بستگی دارد. وی را از وجود یا عدم وجود براکت آگاه کنید . در این صورت وی اقدامات بعدی را راحت تر برنامه ریزی می کند.

دکتر سارا ضیایی متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دانا این اطمینان را به شما می‌دهد که تمام اقدامات لازم برای رفع خطر وارده در کلینیک دانا صورت پذیرد.

اقدامات موقت رفع خطر

در طول دوره ی انتظار برای رسیدن به مطب، دهان خود را به طور منظم با آب نمک تمیز کنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به براکت ها، موقتا از غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز، ماست و نان تازه استفاده کنید. از غذاهای ترد و سخت مثل سیب، هویج خام و حتی آب نبات دوری کنید.

در صورتی که در اثر شکستن براکت ارتودنسی به دهان خود آسیب وارد کرده اید، موقتا از مسکن های موجود در داروخانه ها برای رفع درد و از دهان شویه های ضدعفونی کننده ی بدون الکل برای التیام دهان استفاده کنید.

شکستن براکت دندان پزشکی لزوما به معنای موقعیت اورژانس دندانپزشکی نیست. دهان خود را به دقت بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا باید سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید یا می توانید تا نوبت معاینه ی بعدی صبر کنید. معمولا در صورتی که درد نداشته باشید یا سیم ها شل نشده باشند، می توانید تا نوبت بعدی صبر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید