کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کشیدن دندان لق کودک در خانه

افتادن دندان لق در کودکان امری طبیعی است. با وجودی که اکثر دندان ها بدون هیچ گونه دخالتی می افتند، گاهی نیاز به کمی کمک حس می شود. وقتی دندان کودک به حد کافی لق شد و آماده افتادن بود، با استفاده از موارد زیر می توانید از کشیدن بدون درد و خطر عفونت اطمینان حاصل کنید.

تکان دادن دندان لق

بیرون کشیدن یک دندان قبل از اینکه آماده باشد، باعث خونریزی، درد بی مورد، و عفونت می شود. قبل از اقدام به کشیدن دندان، آن را با انگشت بگیرید و کمی تکان دهید. اگر به راحتی به دو طرف حرکت می کند، آماده ی کشیده شدن است. قبل از دست زدن به دندان دستتان را به خوبی بشویید. اگر دندان به راحتی حرکت نمی کند، برای کشیدن زود است.

سوال از کودک در صورت درد

دندانی که به قدر کافی لق باشد، تنها به وسیله ی بافت های نازکی به لثه متصل است و در هنگام حرکت نباید دردی حس شود. البته کودک احساس ناراحتی خواهد داشت، اما نباید دردی حس کند. اگر کودک دچار درد شده است، برای کشیدن دندان زود است. اگر کنار دندان لق شده، شاهد دندان رشد یافته ای بودید، نگران آن باشید. این امر طبیعی است و با رشد دندان زیرین اتصال دندان شیری کمتر می شود.

بررسی وجود خونریزی

همانند درد، دندان لق شده نباید دچار خونریزی نیز شود. البته بعد از کشیدن دندان، شاهد مقدار کمی خونریزی خواهید بود، اما در حین تکان دادن دندان نباید خونریزی رخ دهد. اگر این اتفاق رخ داد، هنوز برای کشیدن دندان زود است.

از کودک برای کشیدن دندان سوال بپرسید

بیرون کشیدن دندان می تواند برای کودک ترسناک باشد و اگر تقلا کند موجب بروز درد در وی می شود. برخی کودکان ترجیح می دهند تا زمان افتادن طبیعی دندان صبر کنند. به خواسته ی وی احترام بگذارید. اگر دلش می خواهد دندانش را بکشید در این صورت به مرحله ی بعد بروید.

شستشوی دست‌ها

اگر دست هایتان کثیف است، هرگز آن را وارد دهان کودک نکنید زیرا می تواند باعث بروز عفونت شود. اگر در خانه دستکش لاتکسی دارید، می توانید آنها را دست کنید تا جلو خطر بروز عفونت بهتر گرفته شود.

مطمئن بودن از آرامش کودک

در هنگام کشیدن دندان، کودک باید ثابت بماند. بنابراین از آرامش و آمادگی وی اطمینان حاصل کنید. این موقعیت برای فرزندتان بسیار اهمیت دارد. شما که نمی خواهید تجربه ی وی همراه با درد، ترس و وحشت باشد؟ به او بگویید در حین کشیدن دندان فرشته ای به کمک او می آید و قول دهید که پس از تمام شدن کار به او بستنی می دهید.

پاک کردن دندان با گاز استریل

دهان کودکان بزاق بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد و همین امر موجب لغزش دندان در دست می شود. خشک کردن دندان با گاز باعث آسانی در کار هم برای شما و هم برای او می شود. اگر گاز ندارید، یک دستمال کاغذی هم خوب است.

استفاده از پد استریل

یک تکه پد استریل گاز پانسمان را بین انگشت شست و سبابه بگیرید. این کار خطر بروز عفونت را بیشتر از قبل کاهش می دهد. دندان را با گاز بین دو انگشت نگه دارید. آن را بکشید. می توانید در حین کشیدن یک حرکت چرخشی هم به انگشت خود بدهید تا راحت تر از لثه جدا شود. اما همه ی این کارها را سریع انجام دهید تا بچه آرامش خود را از دست ندهد و نترسد. اگر دندان آماده باشد، با همان زور اول جدا می شود. اگر دندان برای کشیدن آماده نبود به کار خود ادامه ندهید و چند روز بعد امتحان کنید. روش دیگر این است که حدود ۲۰ سانتی متر نخ دندان را دور دندان بپیچید و تا حد ممکن سریعا رو به بالا بکشید.

حتی اگر دندان خیلی هم لق باشد، باز هم احتمال بروز خونریزی وجود دارد. تکه ای از گاز استریل تمیز را بردارید . با انگشت روی جای خالی دندان فشار دهید یا از کودک بخواهید ۱۰ دقیقه بین دندان های خود آن را گاز بگیرید. این کار به کنترل خونریزی و بهبودی سریع تر زخم کمک می کند.

شستن دهان با آب نمک

آب نمک دهان وی را ضدعفونی می کند و خطر بروز عفونت را کمتر می کند. ۱ قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و از کودک بخواهید آن را ۳۰ ثانیه قرقره کند. حتما مراقب باشید آب نمک را تف کند. به او بگویید در غیر این صورت بیمار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید