کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت از دندان کودکان و سه نکته‌ی مهم

مراقبت از دندان کودکان وظیفه‌ی مهم والدین است. به عنوان پدر و مادر، سعی می کنید کارهای صحیح را به فرزند خود آموزش دهید. علاوه بر گرفتن نوبت های معاینه توسط پزشک، دادن ناهار های سالم و اطمینان از فعالیت بدنی کافی بچه ها، رشد صحیح و کامل فرزندتان باید در اولویت قرار بگیرد. در عین حال باید اطمینان یابید که عادات روزمره ی خانواده تان باعث آسیب به بهداشت دهان و دندان او نمی شود. بچه و پوسیدگی دندان معادل یکدیگر نیستند، بنابراین مراقب باشید که ناخواسته مراقبت از دندان کودکان را با بهداشت دهان و دندان ضعیف را به فرزند خود آموزش ندهید.

نکات مهم در مراقبت از دندان کودکان

۱- میان‌های وعده‌های نادرست

در حالی که میان وعده ها بخش مهمی از برنامه ی روزانه ی اکثر بچه ها است، انواع نادرست میان وعده می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. مجاز دانستن مصرف میان وعده های شکلاتی، آب نبات و آب میوه برای بچه ها می تواند مخرب باشد. در عوض به میان وعده های سالم تر فکر کنید. به جای آب میوه به میوه فکر کنید. اگر فرزندتان خواهان خوردن چیزی شیرین است، به او پیشنهاد دهید که بعد از صرف وعده ی غذایی اصلی به او دسر می دهید. بزاق ترشح شده بعد از وعده های غذایی سنگین برای هضم غذا می تواند به رفع باکتری های مضر دهان کمک کند و در مراقبت از دندان کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند.

۲- نوشیدنی قبل از خوابیدن

اگر نوشیدن یک لیوان نوشیدنی قبل از خواب جز استراتژی های شما است، به تجدیدنظر در این مورد فکر کنید. وقتی بچه ها قبل از خواب آب میوه، شیر شکلات یا حتی شیر ساده می نوشند و مسواک هم نمی زنند، قند موجود در نوشیدنی به دندان می چسبد و موجب پوسیدگی سریع تر آن در طی شب می شود. تنها نوشیدنی مجاز قبل از خواب آب است. اگر فرزندتان قبل از خواب حتما به نوشیدنی نیاز دارد، برای وی مسواک بزنید. در صورتی که از این کار طفره می رود برای وی خمیردندان و مسواکی بچه گانه با طرح و رنگ مورد علاقه اش بخرید.

۳- عدم انجام معاینات منظم دندانپزشکی

توصیه می شود که هم کودکان و هم بزرگ سالان به طور منظم و هر شش ماه برای معاینه ی دندان ها به دندان پزشک مراجعه کنند. عدم مراجعه در چند دوره ی متوالی صرفا به این دلیل که فرزندتان مشکلی ندارد، می تواند به عواقب وخیمی منجر شود. معاینه ی روتین نه تنها شامل ترمیم دندان های خراب می شود بلکه دندان پزشک دندان ها را تمیز می کند و در مورد روش های حفظ بهداشت دهان و دندان با کودک صحبت می کند.

چه کنیم؟

اگر متوجه هر گونه پوسیدگی در دهان فرزندتان شده اید، برای ترمیم دندان سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید. دپارتمان دندانپزشکی کودکان کلینیک دانا آماده ارائه نظرات مشاوره‌ای و تخصصی به شما در این زمینه است. از سوی دیگر تغییر عادات بهداشت دهان و دندان می تواند به پیشگیری از پوسیدگی های بعدی در آینده بیانجامد. شما قطعا بهترین ها را برای فرزند خود می خواهید. بنابراین از همین امروز روش های صحیح بهداشت دهان و دندان را به وی آموزش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید