کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در مورد عصب کشی بدون درد و درمان ریشه

 عصب کشی  بدون درد و درمان ریشه دندان زمانی که دندان متورم یا دارای عفونت است و یا در ریشه دندان علائم مردگی وجود دارد، انجام می شود.ریشه دندان یک ساختار نرم بوده و جزء مرکز دندان است که از عصب ها، رگ های خونی و بافت اتصالی تشکیل شده، ریشه دندان دارای یک قسمت تهی شده در بخش مرکزی دندان است که در آن ساختار پالپ دندان قرار گرفته و این ساختار به کانال هایی در زیرش منتهی می شود که تا پالپ ها و استخوان های کناری آن کشیده شده است. دندان هایی هستند که بیشتر از یک عصب دارند ولی در کل همه دندان ها دارای یک کانال عصبی هستند.

دلایل عصب کشی دندان

خیلی از عوامل می توانند به ریشه دندان و اعصاب دندان صدمه بزنند. در زیر به برخی از علت های متداول عصب کشی دندان اشاره می شود.

درد :

درد متداول ترین دلیل عصب کشی است. این درد که علامتی برای عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان در کودکان و بزرگترها است، درد ویژه ای است. اگر دندان زنده باشد دندان شخص در برابر هر گرمی و سردی عکس العمل نشان می دهد و حساس می شود. در این وضعیت دندان به صورت ناخواسته در نیمه شب یا حتی در زمانی که بیمار غذا یا آشامیدنی خاصی نمی خورد شروع به درد کردن می کند.

این درد به سردرد هم منتهی می شود و در واقع درد در بقیه اعضا خودش را پخش می کند تا به حدی که خود دندان درد از یاد می رود. اما اگر دندان مرده و آبسه کرده باشد، بیمار در زمان خوردن غذا و فشار آوردن به دندان ها، احساس درد خواهد کرد.

آبسه:

اگر دندانی آبسه کند، باید عصب کشی شود. آبسه وقتی دندان از بین می رود با یک کیست در بخش پایانی پالپ دندان تشکیل می شود. آبسه در بخش مرده بافت عصب به وجود می آید و با تولید باکتری شروع به عفونت می کند. برخی زمانها این چرک یک برآمدگی تشکیل می دهد که به یک جوش در بخش بیرونی لثه ها شبیه است.

احتمال دارد بیمار متوجه بیرون آمدن چرک از این جوش ها شود، بوی بد دهان یکی از نشانه های آبسه دندان است. آبسه دندان احتمال دارد منجر به ورم یا خونریزی در پیرامون دندان گردد. متورم شدن بیش از اندازه در بخش های گونه، فک یا گلو نیز به ورم و خونریزی دندان اضافه می شوند.

اگر این ورم را در این نواحی مشاهده کردید، هر چه زودتر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. خیلی از موقعیت ها نیز می توانند نشانه هایی مشابه دندان درد داشته باشند ولی آنچه مهم است زمان مراجعه شما به دندانپزشکی است که با یک معاینه دقیق علت درد دندان مشخص می شود و کارهای لازم برای از بین بردن آن انجام می شود.

پوسیدگی عمیق:

پوسیدن دندان هم منجر به عصب کشی می شود. دلایل پوسیدگی در کودکان و بزرگترها مختلف است. اگر پوسیدگی دندان در نواحی پایینی دندان باشد و به ریشه دندان برسد، عصب توسط باکتری ها در ریشه عفونی می شود. این عفونت می تواند التهاب و درد بیمار را زیاد کند و حتی باعث مرگ دندان شود و دندان را تبدیل به یک بافت فاسد و مرده کند. در این مواقع باید هر چه سریعتر به دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا تمامی دندان های پوسیده از دهان تان بیرون آورده و عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان انجام شود.

کلینیک دندانپزشکی دانا همه چیز در مورد عصب کشی بدون درد و درمان ریشه

صدمه ناشی از ضربه:

اگر دندانی ضربه شدیدی ببیند، احتمال دارد عصبی که در انتهای پالپ است از جایش جدا شده و باعث مرگ دندان شود. این ضربه با تصادف یا وارد شدن ضربه سخت به دندان به وجود می آید، ممکن است دندان چند سال بعد از ضربه خوردن نیز دچار مشکل شود.

شکستگی و ترک خوردگی دندان:

دندان شکسته شده یا ترک برداشته اگر به بخش های عمیق دندان و ریشه دندان برسد احتمال دارد نیاز به عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان داشته باشد. در صورتی که شکستگی دندان به حدی باشد که بخش اصلی بافت دندان در بالای لثه، برای قرار دادن عاج یا بقیه روش های ترمیمی جایی نداشته باشد، احتمال عصب کشی بیشتر می شود تا بتوان یک پست برای نگهداشتن وسایل ترمیمی در ریشه دندان ایجاد کرد.

جذب دوباره:

جذب دوباره پالپ در مواقعی است که بافت دندان به یک آسیب، زخم، ایمپلنت دندان یا تغییرات زیاد محل دندان به دلیل ارتودنسی واکنش نشان می دهد و به وسیله بدن جذب دوباره انجام می شود.

استفاده پی در پی از روش های درمانی دندانپزشکی: 

روش های ترمیمی دندانپزشکی مثل ارتودنسی دندان می توانند فشار زیادی را به دندان بیاورند. برخی زمان ها استفاده چندباره از روش های ترمیمی می تواند به ریشه دندان آسیب بزند و باعث ملتهب شدن آن شود. در این وضعیت دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی باید دندان را معاینه و از ملتهب شدن دندان اطمینان حاصل کند اگر مشکلی نباشد کارش را ادامه دهد.

عصب کشی دندان بدون درد

عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان با بی حسی موضعی انجام می شود. عصب کشی دندان در مقایسه با پر کردن دندان یا سایر روش های ترمیمی دندان درد کمتری دارد. درد عصب کشی بیشتر به خاطر استفاده از روش های سنتی آن است.

خیلی از تحقیقات نشانگر آن هستند که افراد در مدت جراحی دندان احساس دردی نمی کنند و بعد از آن حس بهتری دارند و درد عصب کشی را بدون درد می دانند. در زیر مواردی را بیان می کنیم که با رعایت آنها عصب کشی تبدیل به تجربه خوشایندی برای شما می شود.

رفتن به جلسه های مرتب دندانپزشکی می تواند دندان شما را برای عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان آماده کند و دردهای احتمالی آن را کمتر و حتی از بین ببرد. در این دوره ها می توان بافت های دندان را درمان کرد و آنها را برای واکنش های بعدی آماده نمود.

توصیه دندان پزشکان را جدی بگیرید!

برای کسانی که دندان آنها تا به اکنون مشکل خاصی نداشته، این دوره ها لازم نیست. اما اگر دندان شما التهاب یا درد شدیدی دارد باید از قبل با دندانپزشک دوره هایی را بگذرانید تا بافت های متورم و درددار درمان شوند و بعد اقدام به عصب کشی کنید. دندانپزشک برای عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان ، دندان شما را بی حس کرده و شما در حین عصب کشی دردی را احساس نمی کنید. همینطور اطراف لثه دندان هم بی حس می شود. بعد از بی حسی این نواحی، در سایر نواحی عصب کشی هم دردی احساس نخواهید کرد.

استرس در بیشتر شدن درد دندان

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بین  درد بیمار و استرس رابطه مستقیمی وجود دارد. هر چقدر استرس بیمار بیشتر باشد، درد بیمار هم بیشتر است. پس شما باید درباره هر گونه استرسی در حین درمان با دندانپزشک خود روراست باشید و با دندانپزشک تمام ترس ها و اضطراب های خودتان را در میان بگذارید تا راهکاری برای برطرف کردن آنها اندیشیده شود. در این مواقع دندانپزشک برای عصب کشی، استفاده از لیزر را نیز توصیه می کند. عصب کشی دندان با لیزر هیچگونه درد و استرسی به همراه ندارد.

بی حسی با هوشیاری: در عصب کشی دندان به بیمار داروهایی داده می شود تا در مدت درمان هیچ دردی را احساس نکند.

تشریح جزئیات درمان: اطلاع داشتن از ریزه کاری های روش درمانی می تواند راهکار موثرتری برای کم کردن اضطراب بیمار باشد.

پرت کردن حواس: پرت کردن حواس تان با روش های گوناگون در مدت زمان عصب کشی، به شما کمک می کند تا استرس کمتری داشته باشید و احساس اضطراب خودتان را به کمترین حد برسانید.

عصب کشی دندان با لیزر

یکی دیگر از روش های درمانی برای عصب کشی، استفاده از لیزر است. لیزر نور قوی شده ای است که به وسیله پرتوهای هم جهت خیلی باریک با طول موج معینی تابش می کنند. این نور تقویت شده باعث تولید انرژی می شود که کارکردهای مختلفی در پزشکی و به خصوص در دندانپزشکی دارد.

با لیزر می توان سطوح باقیمانده ناشی از ساییده شدن ریشه دندان، که عفونت زا هستند، را به صورت کامل از بین برد و پالپ دندان را ضدعفونی نمود. برتری استفاده از لیزر در عصب کشی دندان آن است که به خاطر ضدالهتاب بودن، درد خیلی کمی در درمان عصب کشی دارد.

عمق نفوذ لیزر خیلی زیاد است و می تواند عمق بیشتری از ریشه دندان را درمان کند. همچنین همه باکتری های عفونت زای داخل دندان را از بین می برد. تنها عیب عصب کشی دندان با لیزر هزینه زیاد آن است.

هزینه عصب کشی دندان عقل با لیزر

هزینه عصب کشی دندان با لیزر خیلی بالاست. دلیل گران بودن عصب کشی دندان با لیزر مربوط به شارژ دستگاه لیزر است؛ بر روی هزینه های ریشه دندان، هزینه شارژ دستگاه لیزر نیز افزوده می شود.

هزینه عصب کشی دندان با لیزر به صورت زیر محاسبه می شود.

قیمت عصب کشی دندان شارژ دستگاه در هر جلسه.

نحوه و مراحل عصب کشی دندان

دندانپزشک از روی عکس رادیولوژی دندان شما، که شامل عکس عصب های دندان شما است، و معاینه ریشه دندان تشخیص می دهد که دندان شما نیاز به عصب کشی دارد یا نه. بسیاری از معاینه های صورت گرفته روی ریشه دندان نشان می دهند که گذاشتن یک محرک سرد روی دندان باعث تحریک دندان می شود. در این وضعیت دندانپزشک چند واکنش را بررسی می کند. اگر جواب مثبت باشد عصب کشی دندان را تایید می نماید.

بعد از تایید عصب کشی، عمل در کلینیک در یک یا دو جلسه درمانی انجام می شود. در این جلسات زمان عصب کشی با توجه به اندازه و مدت زمان آبسه شدن دندان و بقیه عوامل مشخص می شود.

عصب کشی در چند جلسه انجام می شود؟

اگر دندان شما برای بار دوم نیاز به درمان داشته باشد، عصب کشی دو جلسه می خواهد. عصب کشی به وسیله دندانپزشک متخصص یا یک دندانپزشک عمومی که شناخت خوبی از ریشه دندان دارد، انجام می شود و غالبا در عصب کشی دندان از میکروسکوپ وصل شده به دیوار که یک طرف آن به درون دهان بیمار وصل می شود کمک می گیرند. با این میکروسکوپ ناحیه درمانی بزرگنمایی شده و دندانپزشک به آسانی می تواند کار درمانی اش را انجام دهد و حالت آناتومی درون دندان بیمار را به خوبی مشاهده و تشخیص دهد.

۱- عفونت زیاد

عصب کشی دندان زمانی که دندان متورم شده یا دارای عفونت است و یا در ریشه دندان مردگی وجود دارد انجام می شود. در این وضعیت دندان بیمار به عفونت آلوده شده و دندانش دارای عفونت زیادی است.

۲- به وجود آوردن یک مسیر برای دستیابی به ریشه دندان

دندانپزشک، دندان یا دندان هایی که قرار است عصب کشی شوند را به وسیله داروهای موردنیاز بی حس می کند. بعد عاج دندان را برای رسیدن به ساقه و ریشه دندان باز می کند.

۳- بیرون آوردن بافت عفونی و ملتهب

برای پاک کردن عفونت و بیرون آوردن عصب دندان صدمه دیده از ریشه های دندان از وسایل خاصی استفاده می کنند. بعد وضعیت ریشه ها را برای گذاشتن ماده های پرکننده آماده می کنند. در این وضعیت دندانپزشک با پاشیدن آب محل ریشه ها را تمیز می کند و مواد اضافی را از لای آنها بیرون می آورد.

۴- پر کردن ریشه ها

ریشه های دندان با کمک یک ماده پایدار پر می شوند. غالبا این کار با کمک ماده ای به نام گوتا پرچا انجام می شود. این ماده کمک می کند تا ریشه ها از عفونت و سایر آلودگی ها تمیز شوند.

۵- تجدید بافت دندان

یک ماده پر کننده موقت بر روی گوتا پرچا گذاشته می شود تا محل باز شده در بخش فوقانی دندان پوشش داده شود. این پوشش تا پر کردن دائمی دندان که با عاج انجام می شود، بر روی دندان می ماند. عاج دندان که طاق دندان هم گفته می شود، مثل یک دندان معمولی است. این عاج در بخش فوقانی دندان و روی سطح دندان گذاشته می شود.

۶- پشتیبانی بیشتر 

در بعضی مواقع، یک پست در پالپ و کانال دندان درون گوتا پرچا گذاشته می شود. این پست عاج را بهتر در محلش نگه می دارد و از عاج روی دندان پشتیبانی می کند.

۷- گذاشتن عاج روی دندان

در این مرحله از سیمان ویژه دندانپزشکی برای گذاشتن عاج روی دندان استفاده می کنند.

کلینیک دندانپزشکی دانا همه چیز در مورد عصب کشی بدون درد و درمان ریشه

 

ماندگاری و دوام عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در بسیاری از موارد موفقیت آمیز است. این روش درمانی بیش از ۹۵ درصد موفقیت دارد. خیلی از دندان های عصب کشی شده برای بقیه عمر دوام و ماندگاری دارند. بعد از عصب کشی برای محافظت از ریشه دندان و داشتن دندان های سالم تر باید از درمان های دائمی مثل پر کردن دندان یا عاج دندان استفاده کنید.

بعد از عصب کشی به خاطر استفاده از روکش دندان یا عاج دندان امکان تشخیص عصب کشی وجود ندارد و چیزی از آن دیده نمی شود. اما با این حال دندان عصب کشی شده باز می تواند بپوسد، پس باید برای بهداشت دهان و دندان، مسواک کردن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

بعد از عصب کشی هیچ عصبی در دندان نمی ماند به همین خاطر اگر پوسیدگی در دندان اتفاق بیفتد بیمار هیچ نشانه ای از آن متوجه نخواهد شد. در این وضعیت فقط زمانی می توان متوجه آسیب شد که دندان شکسته یا آبسه شود.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

همه کسانی که درمان ریشه دندان را انجام داده اند از بی درد بودن آن حرف می زنند، و این روش درمانی را مثل یک پر کردن دندان ساده می دانند. بیمار بعد از این عمل باید بتواند به کار و زندگی روتین خود برگردد. در حین درمان هم اگر بیمار احساس دردی کند با تزریق داروهای بی حسی، درد را از بین می برند.

زمان التیام درمان نیز خیلی کم است. وقتی که اثر داروهای بی حسی از بین رفت، لثه های کنار دندان به دلیل گیره های دندانپزشکی که برای باز نگهداشتن دهان استفاده شده بودند کمی زخمی می شوند و شاید خونریزی اندکی نیز داشته باشند. به ویژه در خوردن غذا این زخم ها به خوبی معلوم می شوند.

هر نوع درد یا ناراحتی ایجاد شده در این باره را می توان با کمک داروی ایبوپروفن (آدویل) یا داروهای آرامبخش دیگری که در همه داروخانه ها یافت می شوند کنترل نمود.

عصب کشی دندان در زنان باردار

عصب کشی دندان در برخی مواقع آخرین روش درمانی است و باید حتما بر روی دندان های بیمار انجام شود تا درد و عفونت دندان بیشتر نشود، پس بهتر است عصب کشی حتی در زمان بارداری زنان نیز انجام شود.

اگر درد و عفونت به حال خود رها شود می تواند فشار زیادی بر روی بیمار بیاورد و ممکن است باعث ایجاد آبسه هایی شود که به سلامت مادر و جنین صدمه بزند. در این وضعیت باید عصب کشی دندان را زمان بندی کرد. سه ماه دوم حاملگی مناسب ترین زمان برای درمان عصب کشی دندان است، در این مدت دندانپزشک هم می تواند درمان های خوبی را بر روی دندان بیمار انجام دهد.

آیا روش درمانی جایگزین برای عصب کشی دندان وجود دارد؟

محافظت از دندان های طبیعی بهترین انتخاب پیش روی شما است، پس عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان فقط یک روش ترمیمی است که کاملا به اختیار شما انجام می شود. اگر پر کردن دندان مفید نباشد و کار به عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان بکشد، تنها جایگزینی که می توانید به جای عصب کشی انتخاب کنید کشیدن دندان یا ایمپلنت دندان، بریج دندان و یا استفاده از دندان مصنوعی است.

البته گفتنی است که این روش ها هزینه زیادی نسبت به عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان دارند و معمولا به زمان بیشتر و درمان های زیادی بر روی ساختار دندان پوسیده یا معیوب و دندان های کناری آنها نیاز دارند. اگر دندان تان را بکشید و با بافت های مناسب جای آن را پر نکنید، در غذا خوردن دچار مشکل خواهید شد و رفته رفته دندان های شما از جای خودشان حرکت خواهند کرد.

عوارض عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان حالتی خالی یا نیمه خالی در دندان ایجاد می شود که این مورد باعث شکسته شدن دندان شما می شود. با کمک یک عاج می توان جلوی این مشکل را گرفت. اما باز احتمال شکسته شدن دندان شما وجود دارد.

اگر پالپ دندان منحنی شکل باشد ممکن است وسایل دندانپزشکی درون ریشه بشکنند. برخی مواقع می توان وسایل را از ریشه درآورد ولی در اکثر اوقات این امکان میسر نیست و وسایل آنجا گیر می کنند.

اگر ریشه پالپ دندان تنگ و دسترسی به آن مشکل باشد، احتمال دارد برای دسترسی به ریشه، بر روی دندان سوراخ کاری انجام شود. در این وضعیت دندان با مته دندانپزشکی سوراخ می شود و سوراخی در بخش بیرونی دندان به وجود می آید. بسیاری از این سوراخ ها بعدا ترمیم و اصلاح می شوند. اما اگر مشکل زیاد باشد و نیاز به سوراخ بزرگتری باشد مجبور به کشیدن دندان می شوند. اگر لایه ترمیمی دندان، سوراخ شده باشد و از طرفی بیمار هم به سلامت دهان و دندان خود چندان اهمیتی ندهد، یا مواد پر کننده دندان خراب شده و شکسته شوند، دندان ها دوباره عفونت خواهند کرد.

شناسایی دندان های معیوب

در برخی مواقع در یک دندان معیوب تعداد زیادی ریشه در مقایسه با حالت معمولی وجود دارد که احتمال دارد دندانپزشک متوجه آنها نشود. این ریشه ها ممکن است عفونی شوند و نیاز به تمیز کاری، بیرون آوردن مواد زاید و پر کردن دندان داشته باشند.

بعد از عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان احتمال تغییر رنگ دندان هم وجود دارد. برخی مواقع این تغییر رنگ در پالپی دیده می شود که مرده و نشانه ای از ضرورت عصب کشی در آن دیده نمی شود.

در این وضعیت دندان بیشتر به رنگ زرد تیره، قهوه ای، یا خاکستری در می آید و این رنگ ها به دندان ظاهر خیلی بدی می دهند. این مشکل به ویژه در دندان های جلویی بسیار بدتر دیده می شود و به زیبایی دندان های بیمار آسیب می زند و طرح لبخند وی را مخدوش می کند. با سفید کردن داخلی دندان در کلینیک دندانپزشکی یا با استفاده از روکش دندان با پوشش لمینت یا عاج دندان می توان این مسئله را حل کرد.

هزینه عصب کشی دندان سه کاناله

هزینه عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان براساس حالت دندان و روش درمانی مناسب آن و خدمات ارائه شده در کلینیک دندانپزشکی تعیین می شود. اگر دندان شما نیاز به عصب کشی دندان سه کاناله یا عصب کشی دندان جلو یا عصب کشی دندان عقل داشته باشد هر یک از این موارد نیز به هزینه عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان اضافه می شوند.

دندان های آسیاب به نسبت سایر دندان ها، ریشه های عصبی زیادی دارند، به همین خاطر پر کردن همه ریشه ها نیاز به درمان های مجزایی دارد و این درمان ها نیز هر یک هزینه زیادی را باعث می شوند.

نظر متخصص درمان ریشه

متخصص درمان ریشه دندان در مقایسه با دندانپزشک عمومی هزینه زیادی را از شما برای عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان دریافت خواهد کرد. برای مطلع شدن از آخرین قیمت عصب کشی دندان بدون درد و درمان ریشه دندان دندان می توانید به کلینیک دندانپزشکی تهران مراجعه کنید و بعد از معاینه توسط دندانپزشک از هزینه های آن باخبر شوید.

اگر نیاز به عصب کشی دندان داشته باشد باید حتما این درمان را انجام دهید، پس اگر هر گونه علامتی در این باره مشاهده کردید هر چه سریعتر خودتان را به کلینیک دندانپزشکی تهران برسانید تا تشخیص تخصصی انجام شود و اقدام به درمان به موقع آن شود.

دیدگاهتان را بنویسید