کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علل بوی بد دهان و راه‌های درمان آن

بوی بد دهان یک مشکل شایع است. انجمن دندانپزشکی آمریکا گزارش می­دهد که نیمی از بزرگسالان از بوی بد دهان در برخی از نقطه رنج می برد، و زمانی­که این بوی بد دهان ثابت است، ممکن است اعتماد به نفس خود را تحت شعاع قرار دهد، به­خصوص در حالی که شما در محل کار هستید. آیا به همکاران خود از قبل اطلاع می­دهید؟ در یک مصاحبه، آیا بوی بد دهان شما برداشت منفی رئیس جدید از شما را به دنبال نخواهد داشت؟ آیا بوی بد دهان می­تواند مسیر حرفه­ای شما را تغییر دهد؟ در اینجا ۵ راه حل سریع برای رفع بوی بد دهان خود ذکر می­شود.

  1. استفاده از یک شیرینی بدون قند با طعم نعناع

خوشبو کننده­های بدون قند برای تازه کردن نفس شما قبل از جلسات مهم کاری استفاده می­شود. در واقع این روش بوی بد دهان را درمان نمی­کند اما به مانند یک ماسک بطور موقت بوی نعناع تازه را به دهان می­دهد. از آنجا که این خوشبوکننده­ها در اندازه جیب هستند به راحتی قابل استفاده­اند. شما اغلب می­توانید از خوشبوکننده­های بدون قند استفاده کنید.

  1. نوشیدن آب

بوی بد دهان ثابت را می­توان با خشکی دهان ارتباط داد، که بدان معنی است که دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی­کند. بزاق شما باعث شستن ذرات ایحاد کننده بو از دهان شما می­شود، و بدون بزاق به اندازه کافی، این ذرات باقی مانده و منجر به بوی بد دهان می­شوند. آب قابل شرب قبل از یک جلسه و یا مصاحبه یک راه­حل سریع برای این مشکل است. برای جلسات دیگر، آوردن یک بطری آب با خود به طوری که می تواند همچنان با یک جرعه آب و بوی بد دهان خود را دور نگه دارید.

  1. استفاده از آدامس بدون شکر

آدامس­های بدون شکر یک راه دیگر آسان برای دوری از بوی بد دهان است. با توجه به موضوع ارائه شده در مجله پزوهش دندان­پزشکی (اصفهان)، جویدن آدامس باعث تحریک جریان بزاق می­شود، که این روش می­تواند نفس را تازه کرده و بوی بد را خشک کند. عطر و بوی آدامس باعث پوشش دادن بوی دهان شده، بخصوص اگر از طعم دهنده­های قوی مانند نعناع یا دارچین استفاده کنید.

  1. استفاده از اسپری تنفسی

اسپری خشبوکننده دهان محصولات طعم­دار هستند که می توانند به داخل دهان اسپری و به سرعت بوی نفس را تازه کنند. این اسپری در طعم­هایی مانند دارچین و نعناع آیند، و یک انتخاب خوب برای زمانی هستند که شما در بیش از حد از جویدن آدامس یا نوشیدن یک لیوان آب استفاده کرده­اید. اسپری نفس بدون قند برای جلوگیری از قرار دادن خود در معرض خطر پوسیدگی دندان را انتخاب نمایید.

  1. استفاده از دهان­شویه

دهان­شویه می­تواند به سرعت نفس شما را تازه کند. این یک راه حل بسیار سریع است که با کشتن میکروارگانیسم­ها در داخل دهان به کنترل بوی بد دهان کمک می­کند. عطر نعناع نیز برای پوشش موقت بوی بد دهان مانند توتون و تنباکو کمک می­کند.

این یک ایده خوب است که با داشتن یک بطری دهان شویه در کیف، کیف پول یا روی میز کار خود را برای جلسات اضظراری آماده کنید. نگران نباشید، دهان خود را دهان­شویه ضدباکتری شستشو دهید و از نفس تازه خود لذت ببرید.

راه حل برای بلند مدت

این پنج راه­حل را در ذهن خود در طول روز نگه دارید. اینکه شما در حال دست دادن یا گفتگو با همکارانتان هستین، برای نشان دادن استعدادهای شما است نه برای یادآوری بوی بد دهان شما. با این حال، آدامس­ها، خوشبوکننده و راه حل رفع سریع فقط به طور موقت می­باشند. اگر شما از بوی بد دهان خود بطور ثابت رنج می­برید، مطمئن باشید که با دیدن دندانپزشک خود آنچه که باعث مشکل بوی بد دهان شماست را می­توانید پیدا کنید . بهداشت ضعیف دهان و دندان، بیماری لثه، خشکی دهان و یا مسائل دیگر نیاز به توجه دارند. هنگامی که علت شناخته شده است، دندانپزشک شما می­تواند درمان مناسب برای خلاصی بوی بد دهان ارائه دهد.

زنگ تلفن موبایل هر روز صبح شما را از خواب آرام بیدار می­کند. شما با مالش چشمان خود را اماده یک روز کار می­کنید. سپس شما یک طعم بیش از حد آشنا به همراه سفت شدن زبان خود تشخیص می­دهید. و شما عملا بوی بد ناشی از دهان خود را تشخیص می­دهید. شما ممکن است از این بوی بد خجالت بکشید درحالیکه این حس قبلا هم بوده است و شرم­آور نیست. در  اینجا برخی از روشهای مقابله با بوی دهن بعد از بیدار ذکر شده است.

با توجه به بیانیه انجمن دندان­پزشکی آمریکا، بوی بد دهان بطور معمولاز  دهان سرچشمه می­گیرد، که باعث می­شود نفس صبحگاهی بوی بد داشته باشد. بطورمعمول این بوی بد از ذرات باقیمانده بین دندانها و بر روی سطح زبان و همچنین جمع شده در امتداد بافت لثه ایجاد می­شود که باعث تجزیه این مواد توسط باکتری­ها و تولید مواد شیمیایی بدبو می­کند.

علل شایع نفس صبح

با توجه به مطالب هافینگتون پست، خشکی دهان یکی از رایج­ترین دلیل بوی سرزنش کننده صبحگاهی است. بزاق دهان می­تواند باکتری­ها را از انجام این تجزیه دور کند. هنگامی که افراد می­خوابند، تولید بزاق به حد زیادی کاهش می­یابد. دیگر علل شایع عبارتند از سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، شرایط خوراکی مانند بیماری­های لثه، و حتی برخی داروها، یادداشت ADA.

پیشگیری و درمان

بوی بد دهان، ممکن است که در اول صبح رخ دهد یا در طول زندگی، اما یک روش زندگی نمی­باشد. این اعمال را انجام دهید و ببینید چگونه نفس شما بهبود خواد یافت.

  • گرفتن تنباکو با لب: گرفتن تنباکو و توتون با لب علاوه بر فراهم کردن سلامت دهان باعث ایجاد بویی شبیه بوی جعبه تنباکو در دهان می­شود.
  • حفظ رطوبت دهان و دندان: نوشیدن آب قبل از رفتن به خواب در شب، و نگهداری یک بطری آب برای لحظاتی از شب که بیدار می­شوید و تشنه هستید.
  • آنچه که شما می­خورید: از خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز در شب دوری کنید. همچنین قهوه. برای استفاده از کافئین آن را در ۸ برابر آب حل کنید.

اگر شما احساس کمی بوی بد دهان دریافتید، مسواک زدن را بعنوان اولین خط دفاعی خود انتخاب کنید.اما اگر در زمانیکه مسواک در دسترس نباشد، شما می­توانید از مواد تازه کننده نفس جدید استفاده کنید مانند:

  • دهان­شویه: ضدعفونی کننده دهانشویه با حفاظت لثه در برابر التهاب لثه، لثه­ها را سالم نگه می­دارد، همچنین محافظ بوی بد دهان می­باشد.
  • تمیز کردن سطح زبان: تمیز کردن سطح زبان خود با استفاده از برسهای مخصوص این کار
  • استفاده از مواد طبیعی: استفاده از محلولهای طبیعی دست­ساز – مانند جعفری، برگ نعناع، و یا دانه رازیانه – بصورت جویدنی در زمان مورد نیاز

بوی بد صبحگاهی در لحظه بیدار شدن هرگز مطبوع نمی­باشد، اما حتما یک روش زندگی نیست. و در طول روز برطرف می­شود. کلید اصلی برای داشتن نفس تازه تمرکز بر سلامت دهان است. این بدان معنا است که مسواک زدن دندانهای خود حداقل دو بار در روز و به دنبال آن استفاده از نخ دندان فقط کافی نیست. برنامه شستشو و تمیز کردن دندان توسط دندانپزشک هر شش ماه یکبار فراموش نشود. او می­تواند ایده­های بیشتری در مورد چگونگی حفظ نفس تازه به شما بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید