دردهای دهانی صورتی

دردهای دهانی | بسیاری از بیماران دندانپزشکی با درد مراجعه می کنند شایع ترین علت درد در ناحیه دهانی صورتی بیماری های التهابی با منشا پالپ ( بخش زنده دندان حاوی عروق و اعصاب ) یا ساختمان های حمایت کننده دندان می باشد.

پدیده درد :

درد یک تجربه سایکوفیزیولوژیک پیچیده و یا به عبارتی یک حس یا تجربه احساسی نامطلوب در ارتباط با آسیب بافتی بالقوه یا واقعی است که دارای اجزا فیزیولوژیک و روانی می باشد.

انواع دردهای دهانی صورتی :

ممکن است منشا دندانی ( ادنتوژنیک ) یا غیر دندانی ( غیر ادنتوژنیک ) داشته باشد.

• درد ادنتوژنیک :

درد ادنتوژنیک از بافت های پالپ ( درد پالپی ) و اطراف ریشه دندان ( درد پری رادیکولار ) منشا می گیرد.

از نمونه های شایع دردهای پالپی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

پالپیت قابل برگشت که همراه با دردهای موقت و زودگذر هنگام تحریک با محرک خارجی ( گرما، سرما) است.

پالپیت غیر قابل برگشت که می تواند علامت دار ( درد خودبخود، دایم  بدون محرک ) یا بدون علامت باشد.

نکروز پالپ که معمولا بدون درد است.

پریودنتیت حاد پرثی رادیکولار و آبسه حاد پری رادیکولار که در هنگام جویدن موجب درد می شوند.

حساسیت ریشه دندان به دلیل عریان شدن ریشه در اثر بیماری پریو که با سرما، گرما و ترشی حساس و دردناک است.

• درد غیر ادنتوژنیک :

دردهای غیر ادنتوژنیک مقلد دندان درد منشا متفائتی دارد که می توان به این موارد اشاره کرد :

• دندان درد با منشا نوروپاتیک ( مانند نورالژی تری زمینال)
  • دندان درد با منشا عصبی عروقی ( مانند میگرن یا سر درد کلاستر)
  • دندان درد با منشا سینوس فک بالا ( مانند سینوزیت)
  • دندان درد با منشا عضلانی اسکلتی ( مانند اختلال مفصل گیجگاهی فکی، یا انقباض عضلات جونده صورت )
  • دندان درد با منشا قلبی ( مانند آنژین صدری که ممکن است درد در ناحیه چپ فک پایین ایجاد شود )
  • دندان درد با منشا روانی ( مانند Malingering که بیمار تظاهر به بیماری می کند )
  • دندان درد با منشا نئوپلاسم ( مانند کارسینوم سینوس یا کارسینوم متاستاتیک ه فک پایین)

عوامل ایجاد کننده درد ادنتوژنیک :

درد دندان می تواند به دلیل پوسیدگی، سایش، ضربه، ترک مینا، اکسپوز عاج ( نمایان شدن عاج)، کلسیفیکاسیون های پالپ، پریودنتیت و حتی پس از درمان های دندانپزشکی ایجاد شود.

رشته های عصبی C ( فاقد میلین) و A (میلین دار) در پالپ به عنوان گیرنده درد عمل می نمایند و عصب حسی تری ژمینال درد را به مراکز بالاتر انتقال می دهد.

درمان :

در درجه اول مراجعه به دندانپزشک ضروری است که دندانپزشک با توجه به تاریخچه درد و معاینات بالینی و رادیوگرافی درد دندانی را از سایر دردهای دهانی صورتی افتراق داده و درمان های دندانپزشکی لازم را انجام می دهد.

درمان پالپیت قابل برگشت بهصورت ترمیم یا بازسازی قسمت آسیب دیده دندان ( مانند ترمیم آمالگام، کامپوزیت یا روکش)، در موارد پالپیت غیر قابل برگشت، نکروز پالپ، آبسه حاد پری اپیکال و پرودنتیت حادپری رادیکولار درمان کانال ریه و مرحله اول درمان حساسیت ریشه کاربرد ژل موضعی فلوراید توسط دندانپزشک و استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت فلوراید دار می باشد.

در مورد دردهای غیرادنتوزنیک، دندانپزشک در صورت نیاز برای بر طرف کردن علت اصلی، بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع می دهد.

پیشگیری :

معاینات دوره ای حداقل 6 ماه یکبار توسط دندانپزشک و رعایت بهداشت کامل دهان و دندان ( مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت صحیح در هر شبانه روز ) می تواند مانع از بروز دردهای دهانی صورتی شود.