خطرات عدم درمان آبسه دندان

اگر قبلا دچار آبسه دندان شده باشید، احتمالا آن دوران را به خوبی به یاد می آورید. آبسه دندان وضعیت بسیار ناخوشایند و دردناکی است که تا مدتها از یاد کسی نمی رود. به طور کلی، آبسه چیزی نیست که ناگهان به وجود آید، بلکه نتیجه عدم درمان یک مشکل است. بنابراین اگر یکی از دندان های شما دچار حفره شده است و به آن توجه نمی کنید، باید تا مدتی دیگر منتظر آبسه دندان باشید. بی توجهی به آبسه با سلامت کلی فرد ارتباط مستقیمی دارد. در این مطلب به خطرات عدم درمان آبسه دندان می پردازیم.

آبسه به تنهایی خود شرایط بسیار خطرناکی برای سلامت کلی فرد است. اگر دچار آبسه هستید، به هیچ وجه نباید درمان را به تاخیر بیاندازید. این وضعیت به سرعت پیچیده تر می شود و احتمالا به یک بیماری شدید منجر می شود. خطرات عدم درمان آبسه دندان به قدری است که به هیچ وجه نباید حتی به تاخیر درمان فکر کنید. با این حال، اگر آبسه درمان شود، پس از مدت کوتاهی فرد بهبودی می یابد و لزوما آسیب ماندگاری در فرد باقی نمی ماند.

علائم کلی آبسه دندان:

مشخصه آبسه دندان تورم جدی صورت در ناحیه دندان عفونی است. کل دهان درد می کند اما در ناحیه تورم و عفونی شده درد بسیار شدیدی حس می شود. عدم تشخیص آبسه دندان با وجود علائم بسیار واضح آن ممکن نیست.

به احتمال زیاد فرد دچار تب، سرگیجه، سردرد و سرد شدن بدن، تحریک، عرق کردن و تورم در اطراف صورت و گردن می شود. این اتفاق به این دلیل تجمع باکتری در قسمت آلوده دهان رخ می دهد. واکنش بدن مانند وجود عفونت در هر نقطه دیگری از بدن است. سیستم ایمنی بدن سعی دارد با آن مبارزه کند، اما ممکن است به کمک آنتی بیوتیک ها و سایر داروها نیز نیاز باشد.

خطرات عدم درمان آبسه دندان:

عفونت جمع شده در دهان در همان جا باقی نمی ماند. بلکه در صورت عدم درمان سایر اندام ها را نیز درگیر می کند. عفونت باکتریایی آبسه دندان می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا کم کم به فک، گردن یا مغز بیمار گسترش می دهد. در عین حال، در صورتی که این عفونت به سپسیس تبدیل شود و در کل بدن منتشر شود، جان بیمار مورد تهدید قرار می گیرد.

آنژین لودویگ:

برخی از خطرات عدم درمان آبسه دندان نادر اما جدی هستند. یکی از مهمترین آنها آنژین لودویگ است که می تواند راه هوایی را مسدود کند و موجب خفگی بیمار شود. در این عارضه مسیر هوایی به قدری دچار تورم می شود که تنفس برای فرد ناممکن می گردد.

سپتیکمی:

سپتیکمی، از دیگر عوارض عدم درمان آبسه دندان است که نوعی عفونت خونی است. در موارد حاد، انتشار عفونت در بدن می تواند به آبسه مغز تبدیل شود که اغلب نیاز به تخلیه به روش جراحی، کاهش فشار داخل جمجمه و درمان با اکسیژن دارد. سایر عفونت های باکتریایی مثل مننژیت نیز ممکن است رخ دهند که نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان دارد.

کما:

افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن باید درمان را جدی بگیرند. این افراد درمعرض خطر انتشار سریع عفونت به سایر بخش های بدن هستند. به دلیل نزدیکی دندان به مغز عفونت می تواند خیلی سریع به فک و سپس به مغز انتشار یابد. انتشار عفونت به مغز می تواند باعث کما در فرد شود. در این حالت نجات جان بیمار دشوار است و درمان بسیار پیچیده تر و پر هزینه تر از درمان ساده آبسه دندان است.

در صورتی که به وجود پوسیدگی یا عفونت در دهان خود مشکوک هستید، بهتر است هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. هزینه های دندانپزشکی بسیار کمتر از عوارض حاصل از پیچیده تر شدن شرایط سلامتی شما است.