کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به مناسبت هفته جهانی شیر مادر ؛ تاثیر شیر مادر بر سلامت دهان و دندان

اولین و تنها غذای نوزادان تا سن 6 ماهگی شیر مادر است و پس از این مدت نیز تا چند سال اصلی ترین غذای کودک به شمار می‌رود. نتایج پژوهش ها نشان می‌دهد که مصرف شیر از سینه مادر به علت ساختار نحوه خارج شدن شیر از آن بهتر از شیشه شیر بوده  و بر سلامت دندان‌ها تاثیر مثبتی دارد.

به طور کلی استفاده از شیشه شیر پس از 2 سالگی ممکن است باعث پوسیدگی در دندان های آسیای شیری شود که به آن ‌پوسیدگی شیشه شیر گفته می شود. این مورد برای کودکانی که  با شیشه شیر می خوابند بیشتر رخ می‌دهد اما  کودکانی که از سینه مادر حتی حین خواب شیر می‌خورند کمتر دچار پوسیدگی می‌شوند زیرا برخلاف شیشه شیر که شیر به صورت عادی از آن خارج می شود ، شیر سینه ی مادر تا زمانی که توسط کودک مکیده نشود خارج نمی گردد.

 شیر مادر بر خلاف باور عموم از عوامل مولد پوسیدگی محسوب نمی‌شود. البته کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند نیز می توانند دچار پوسیدگی شوند که این اتفاق به دلیل عدم رعایت بهداشت ،استعداد ژنتیکی آنها و همچنین سایر مواد خوراکی موجود در رژیم غذایی است.

نکته ی جالب این است که شیر مادر دارای پادتن هایی است که باعث کشته شدن باکتری های مولد پوسیدگی مانند استرپتوکوک موتانس می شود. علاوه بر این شیر مادر حاوی لاکتوفرین است که یک ماده ضدباکتری عمومی به شمار می‌رود.

در پایان لازم به ذکر است که استفاده طولانی مدت از شیر مادر اثر مثبتی روی نظم و سلامتی کلی دندان ها داشته و به طور کلی تغذیه از سینه مادر به کاهش مشکلات نظم دندان در بزرگسالی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید