کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با مسواک ارتودنسی آشنا شوید

برای جلوگیری از بیماری های لثه و ایجاد پوسیدگی، باید براکت ها، سیم و دندان را با هم تمیز کنید. تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده با مسواک معمولی کافی نیست و اغلب نیاز به مسواک ها و تجهیزات مخصوص دارید. پس از جلسه ی درمانی، دندان پزشک یا ارتودنتیست شما توصیه های مفیدی از نظر محصولات مناسب برای وضعیت‌تان خواهد کرد. در این نوشته با انواع تجهیزات و مسواک ارتودنسی مورد استفاده برای دندان های ارتودنسی شده آشنا می شویم.

مسواک ارتودنسی دو رشته‌ای:

تمیز کردن روزانه با یک مسواک دو رشته‌ای، اساس بهداشت دهان و دندان است. مسواک دو رشته ای اصلی ترین نوع مسواک ارتودنسی است. برس های این مسواک در دو طرف سیم و براکت ها قرار می گیرد و به راحتی سطح دندان تمیز می شود. اگر این نوع مسواک را به صورت ۴۵ درجه بگیرید به راحتی زیر و کناره ی سیم و براکت ها نیز تمیز می شود. فقط باید مراقب باشید که حرکات به صورت رفت و برگشتی شدید نباشد و هر محل به طور مجزا تمیز شود. در غیر این صورت احتمال آسیب به براکت ها وجود دارد.

یکی دیگر از مهم ترین انواع مسواک ارتودنسی، مسواک بین دندانی است. این نوع مسواک در اندازه های مختلف در دسترس است و سر قلم موی آن صاف است یا کمی زاویه دارد. بافت این نوع مسواک نرم یا فوق نرم است و به همین دلیل برای تمیز کردن دندان های ارتودنسی بسیار مفید است. این مسواک را می توان به صورت زاویه دار از بین سیم ها عبور داد و نواحی غیرقابل دسترسی برای مسواک معمولی را تمیز کرد.

مسواک تافت:

این مسواک سری خمیده و زاویه دار دارد و برس های نرم آن برای تمیز کردن بین، زیر و کناره ی براکت ها به کار می رود.

ژل دندانی همراه با فلوراید:

برای حفاظت از پوسیدگی بیشتر، استفاده از ژل بین دندانی همراه با فلوراید توصیه می شود. این ژل را به آسانی می توان روی یک مسواک تافت یا مسواک بین دندانی زد. برای اثر گذاری بهتر، این محلول باید پس از مسواک زدن استفاده شود و پس از استفاده نیازی به شستشوی آن نیست.

خلال بین دندانی سافت:

از آنجا که نخ دندان کشیدن در بیماران ارتودنسی چندان راحت نیست، استفاده از این نوع خلال ها توصیه می شود. برخی از انواع آن حاوی ژل فلوراید هستند. باید توجه داشت که سایز این خلال ها باید با فاصله ی دندان مطابق باشد. هرگز خلال بزرگ تر از فاصله ی دندان خود را به زور وارد آن نکنید. این کار باعث آسیب به لثه و خونریزی آن و در طولانی مدت بیماری های جدی در لثه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید