با شکستگی دندان های مان چه کنیم ؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

با شکستگی دندانهای مان چه کنیم ؟

جویدن در حالت عادی خود باعث ایجاد فشار به دندان ها می شود و دندان ها نیز فشار وارد شده را به قسمت فک بالا و پایین انتقال می دهند فردی که چندین دندان خودش را از دست داده باشد نیرویی که هنگام جویدن به دیگر دندان ها وارد می شود بیش تر از حالت طبیعی می باشد این گونه است که سهم هر دندان بر اثر جویدن بالا می رود . در این شرایط دندان به صورت عمودی می شکند .

چرا دندان ها می شکنند و علت های آن ها چیست ؟

دندان پزشکان می گویند دندان هایی که به خاطر پوسیدگی وسیع و شدید به صورت ریشه ای درمان شده اند و یا به صورت وسیع پر شده اند احتمال شکستن آن ها به صورت عمودی بسیار زیاد می باشد . از طرفی نیز امکان دارد فشاری که به دندان ها وارد می شود بیش از حد باشد این مسئله باعث می شود که دندان ترک بخورد و با گذشت زمان همین ترک باعث شکستگی دندان خواهد شد .

اگر دچار حساسیت دندانی شده اید حتما به فکر درمان آن باشید و سهل انکاری نکنید .

یکی از مواردی شایع شکستگی دندان ها لب پریدگی یا همان شکستگی تاج می باشد . به نظر شما چه تفاوتی میان شکستگی عمودی دندان و شکستگی تاج وجود دارد .

گاهی اوقات به دلیل حساسیت به دمای هوا ( گرمی و سردی ) و مواد شیرین و … ترک هایی بر روی مینای دندان به وجود می آید . اگر دندان های تان را روی هم گذاشتید و احساس درد کردید بدانید که ریشه دندان های تان ترک خورده است . نگران نباشید این ترک ها به راحتی قابل درمان هستند اما اگر این ترک ها عمیق باشند دیگر قابل درمان نیستند . به خصوص اگر شکستگی عمودی رخ داده باشد ، به نظر شما این گونه اتفاقاتی که رخ می دهد به جنس دندان افراد و یا مواردی چون عصب کشی ، پر کردن دندان ها و … بستگی دارد یا خیر ؟

شکستگی عمودی دندان چه نشانه هایی دارد ؟

معمولاً شکستگی عمودی ریشه از قسمت تاج دندان شروع می شود و تا قسمت ریشه دندان ادامه می یابد و این گونه است که دندان از وسط نصف می شود . این علائم برای دندان هایی که عصب کشی شده اند و یا عفونت دارند متفاوت می باشد .

اگر شکستگی عمودی دندان ها درمان نشود چه عوارض را به دنبال خواهد داشت ؟

هر بیماری که درمان نشود عوارضی را به همراه خواهد داشت . در زمینه دندان و دندان پزشکی هم درمان نکردن دندان های خراب عوارضی را برای شخص به همراه خواهد داشت .  از آن جایی که این گونه دندان ها قابل نگه داری نیستند بنابراین ترمیم و اصلاح آن ها نیز امکان پذیر نمی باشد و تنها راهی که می توان آن ها را درمان کرد کشیدن آن ها می باشد البته می توان آن ها را پروتز نیز کرد یا ایمپلنت جایگزین آن ها نمود .

چگونه می توان آن ها را تشخیص داد ؟

شما باید با علائم شکستگی عمودی دندان ها آشنا شوید . اگر دندانی عصب کشی شده است و آبسه کرده است امکان دارد که شکستگی در آن رخ دهد . در این حالت باکتری ها از قسمت شکستگی به قسمت های ریشه دندان می روند و در آن جا عفونت لثه را ایجاد می نمایند . در این حالت پزشک نمی تواند به راحتی شکستگی را تشخیص دهد . اگر دندان پزشک نتواند شکستگی را تشخیص دهد مجبور می گردد از ابزارهای جدیدتری برای تشخیص استفاده نماید . اگر ترک دندانی به موقع تشخیص داده شود دندان پزشک قادر می باشد که از تبدیل شدن آن به شکستگی و دردهای بیش تر جلوگیری نماید . یادتان باشد پیشگیری بهتر از درمان می باشد .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]