کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایمپلنت‌ دندانی ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟

ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه ی موجود برای جایگزینی دندان از دست رفته و یا به شدت آسیب دیده است. از نظر قدرت، ثبات، و زیبایی شناسی، هیچ درمان دیگر به گرد پای آن هم نمی رسد. چه یک دندان باشد، چه چند دندان، چه همه ی دندان ها، تاج ایمپلنت، پل ها، و یا دندان مصنوعی به شما در بازگرداندن فرم، عملکرد و سلامت دهان کمک می کند.

اگرچه کاشت دندان مزایای زیادی دارد، اما قراردهی آن در دهان یک روش جدی جراحی است. به این ترتیب، ایمپلنت با خطرات بالقوه و عوارض جانبی خاصی همراه است. اگر چه جراحان ایمپلنت ایران از مهارت و تجربه ی زیادی برخوردار هستند؛ اما در هر همه ی پزشکان مایل هستند که بیمار با اطلاع و دانش کافی از تمام جوانب درمان در این مورد تصمبم گیری کند.

البته اغلب بیمارانی که دچار مشکلات مالی نیستند و دچار پوسیدگی های وسیع در دندان شده اند، با وجود اطلاع از عوارض جانبی احتمالی، به دلیل مزایای بالای ایمپلنت این روش را انتخاب می کنند. در ادامه به برخی سوالات مهم در رابطه با این نوع درمان می پردازیم.

عوارض جانبی احتمالی جراحی ایمپلنت دندانی چیست؟

اول از همه ذکر این نکته مهم است که باید توجه داشت تفاوت زیادی بین اثر جانبی، که نسبتا شایع و موقتی است، و عوارض، که جدی تر و خوشبختانه بسیار نادر است، وجود دارد. عوارضی مانند شکست ایمپلنت، مشکلات سینوسی و آسیب به عصب اغلب در نتیجه ی درمان نامناسب و غربالگری نا درست بیماران ایجاد می شود که خوشبختانه با توجه به تجربه ی متخصصین نگرانی های کمی در این ارتباط وجود دارد. به طور کلی با غربالگری صحیح بیماران در مورد صلاحیت آنها جهت انجام این نوع جراحی و استفاده از دستگاه های به روز تا حد زیادی می توان از این نوع عوارض پیشگیری کرد. به طور کلی مهمترین عوارض احتمالی ایمپلنت به قرار زیر است:

پس زدن ایمپلنت

سیستم ایمنی ممکن است ایمپلنت را پس بزند. به طور کلی دلیل این امر مشخص نیست، اما شایع ترین حالت این مشکل در افراد سیگاری رخ می دهد. به همین دلیل ممکن است ترک سیگار قبل از جراحی ایده ی خوبی باشد. از سوی دیگر افرادی که دندان قروچه می روند و افرادی که به تیتانیوم آلرژی دارند نیز مستعد رد شدن ایمپلنت هستند.

آسیب به اعصاب

آسیب به اعصاب ممکن است در زمان تزریق بی حسی موضعی رخ دهد و فشار به عصب ممکن است در طول قرار دادن ایمپلنت اتفاق افتد. این امر می تواند به بیحسی یا درد منجر شود و صحبت کردن، غذا خوردن، نوشیدن، بوسیدن، حتی اصلاح کردن صورت دچار چالش شود. برای جلوگیری از این مشکل اطمینان از تجربه و مهارت دندان پزشک اهمیت زیادی دارد.

ژ

ایمپلنت از تیتانیوم ساخته شده است. برخی از افراد به این فلز حساسیت دارند و ممکن است ایمپلنت را رد کنند. تیتانیوم ممکن است باعث اختلالات خود ایمنی شود و فرد پس از جراحی دچار واکنش های شدید اتوایمیون گردد.

اثرات جانبی ایمپلنت چیست؟

برخی اثرات جانبی، که بیماران ممکن است پس از جراحی تا حدی آنها را تجربه کنند عبارتند از:

خونریزی در محل ایمپلنت

مقداری خونریزی بعد از عمل جراحی طبیعی است، و ممکن است تا ۴۸ ساعت ادامه یابد. گاز گرفتن یک تکه گاز به کنترل خونریزی کمک می کند.

ناراحتی یا درد خفیف تا متوسط

همانند هر نوع عمل جراحی، بعد از ایمپلنت نیز ممکن است تا حدی درد و ناراحتی تجربه کنید. در این صورت تجویز مشکن به کمتر شدن درد کمک خواهد کرد.

کبودی

در روز بعد از عمل ممکن است متوجه مقدایر کبودی روی صورت و تغییر رنگ لثه ها شوید. این مشکل پس از روز دوم فروکش خواهد کرد.

تورم

همانند کبودی، تورم نیز در طول روزهای پس از جراحی فروکش خواهد کرد. استفاده از یک کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه روی محل تورم به کاهش آن کمک خواهد کرد. پس از هر بار استفاده از کیسه ی یخ ۲۰ دقیقه به صورت استراحت دهید.

عفونت

اثر جانبی در درجه اول زمانی رخ می دهد که بیمار دستورالعمل های بعد از عمل را رعایت نکند، در زمانی که بیمار موفق به دنبال دستورالعمل بعد از عمل و یا مصرف صحیح آنتی بیوتیک های تجویزی نمی شود.

به طور کلی تمام اثرات جانبی باید در طی هفته ی اول پس از درمان رفع شوند. در غیر این صورت مراجعه به دندان پزشک ضروری است. دکتر دانش تیموری به عنوان متخصص ایمپلنت و پروتز کلینیک دندانپزشکی دانا آماده ارائه مشاوره جراحی ایمپلنت به شما مراجعین محترم می‌باشد. از طریق فرم تماس یا شماره تلفن‌های مندرج در بالای صفحه می‌توانید نسبت به تعیین وقت مشاوره اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید