کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ایمپلنت جایگزینی برای عصب‌کشی است؟

آیا ایمپلنت جایگزینی برای عصب‌کشی است؟

سوال” ایمپلنت را انتخاب کنم یا عصب کشی؟”  سوال این روزهای برخی مراجعین دندانپزشکی است.این روزها اغلب با مراجعینی مواجه می شویم که وقتی به آن ها گفته می شود که دندان آن ها نیاز به درمان ریشه ( عصب کشی) ،روکش و … دارد می پرسند نمی شود که دندانشان را بکشند و با ایمپلنت جایگزین کنند؟ بسیاری از همکاران اغلب در برابر این سوال بیماران عصبانی می شوند! البته تعداد معدودی از همکاران هم هستند که به دامن زدن این نگرش در میان مراجعین کمک می کنند! متاسفانه تبلیغاتی هم که در مورد بی نقص بودن درمان ایمپلنت صورت میگیرد هم به این قضیه دامن زده است. ایمپلنت دندانی نیز نوعی دندان مصنوعی است که بعد از معاینات اولیه در ابتدا فیکسچر یا همان قسمت ریشه‌های پروتز با جراحی موضعی گذاشته می‌شود و بعد از اطمینان از ثبات آن،قسمت تاجی قرار میگرد.

آیا ایمپلنت‌ها جایگزین عصب‌کشی یا روکش است؟

ایمپلنت های دندانی جایگزین مناسب در دندانپزشکی امروز برای “بی دندانی” هستند. در واقع وقتی دندان یا دندان های خود را از دست بدهیم ، در دانش دندانپزشکی معاصر انتخاب های محدودی برای جایگزینی آن ها داریم.ایمپلنت های دندانی درواقع تنها جایگزین ثابت دندان با دندان های از دست رفته هستند که بدون کمک گرفتن از دندان های مجاور هستند. اما نکته مهم این است که ایمپلنت ها “جایگزین ” دندان از دست رفته هستند و نه جایگزین دندان طبیعی فرد که با درمان های معمول و با نتایج موفق آمیز قابل درمان می باشند!

ایمپلنت
آیا ایمپلنت‌ها بی نقص هستند؟

ایمپلنت ها درمان های نسبتا جدیدی در مقایسه با درمان های کلاسیک و قدیمی دندانپزشکی ( ترمیم، عصب کشی ، روکش و …) هستند. اما در مطالعات صورت گرفته کارآیی و مطلوب بودن آن ها به اثبات رسیده است. البته شکست درمان ایمپلنت در مراحل مختلف امری ممکن و محتمل است و اینگونه نیست که درمان ایمپلنت درمانی صددرصد بدون شکست باشد. (در مطالعات میزان شکست ایمپلنت ها از نظر آماری تقریبا معادل درمان عصب کشی است) . اما ملاحظات زیادی هم برای قرار گیری ایمپلنت ها وجود دارد. ملاحظات وضعیت سلامتی بیمار( آمادگی بیمار برای جراحی) و ملاحظات وضعیت محل قرار گیری ایمپلنت ( امکان انجام درمان موفق در آن محل خاص) . درمان های ایمپلنت دندانی بالنسبه جدید بوده و نسبت به درمان های کلاسیک دنداپزشکی جنبه های کمتری از آن ها در مطالعات بررسی شده است.
قطعات ایمپلنت در بلند مدت ممکن است نیاز به تعمیر و تعویض پیدا کند. پروتزهای متکی بر ایمپلنت نیاز به نگهداری دارند. علیرغم اینکه ایمپلنت ها پوسیده نمی شوند ولی تاج ( روکش) ایمپلنت ها ،گاهی ممکن است حتی نسبت به دندان های طبیعی روکش شده، نیاز به پاکسازی و تمیز کردن بیشتری به دلیل زاویه قرار گیری قطعه تاجی نسبت به قطعه قطعه استخوانی (emergence profile) داشته باشند.
در مورد توان آلرژی زا بودن ایمپلنت ها بحث های زیادی مطرح شده است.

  • در مورد کروژن(خوردگی فلز به مرور زمان و تشکیل رسوب) ایمپلنت ها در محیط دهان تردیدی وجود ندارد و مواد آزاد شده حاصل از کروژن ایملنت های دندانی مانند تیتانیوم، وانادیوم و بعضی اوقات آلومینیوم و کبالت می توانند پتانسیل آلرژی زایی داشته باشند
  • کروژن(خوردگی) ایمپلنت ها حتی می تواند به شکست یک درمان ایمپلنت منجر شود
  • در مورد ایمپلنت های دندانی حتی گزارش هایی مبنی ایجاد اریتم صورتی ،اگزما و ضایعات هایپرپلاستیک در مقالات وجود دارد
  • در سال های اخیر پیدایش شاخه ای از دندانپزشکی به نام هولیستیک یا بیولوژی موجب شده است که شایعات غیرمنصفانه ای در مورد ایمپلنت ها رواج پیدا کند. مثلا در مورد رابطه ایمپلنت های دندانی با بیماری های خودایمنی ( مانند پمفیگوس و …) ، فیبرومیالژیا، خستگی مزمن ، پارکینسون و … بحث های زیادی توسط دندانپزشکان “بیولوژیک” مطرح می شود و حتی در مورد اینکه قطعات ایمپلنت می توانند با جذب امواج مایکرو ویو و رادیویی مضر باشند هم شایعات مطالعه نشده ای مطرح شده است. همه این موارد شایعات اثبات نشده بوده و ارتباط این بیماری ها و شرایط با ایمپلنت دندانی هرگز اثبات نشده است و نباید موجب ترسیدن بیماران از درمان ایمپلنت بشود.

حس داشتن دندان های طبیعی و کارا

مهم ترین دلیلی که فارغ از نتیجه مطالعات می تواند مانع از این شود که شما دندان های قابل نگهداری خود را با ایمپلنت جایگزین کنید ، حس داشتن دندان های خودتان است! این حس برای بسیاری از ما بسیار مهم است. کشیده شدن یک دندان یک حس نقصان و معلولیت ایجاد می کند.حتی وقتی جایگزینی آن با درمان مناسبی مانند ایمپلنت باشد ، حس از دست رفتن یک عضو بدن، حس ناخوشایندی است. در ضمن هدف دانش پزشکی “درمان” است. درمان عضو موجود ( دندان) در صورتی که ممکن باشد، با خارج کردن عضو و جانشینی آن با قطعه ای صناعی( ایمپلنت) قابل قیاس نیست و از نظر فلسفه طبابت بی شک برتری با درمان دندان موجود است.در بسیاری از اوقات بعد از شکست درمان نگهداری دندانتان امکان انتخاب درمان ایمپلنت برایتان وجود دارد ولی درمان ایمپلنت در حال حاضر، خط آخر درمان روکش ثابت در بی دندانی به حساب می آید و در صورت شکست درمان و عدم امکان درمان مجدد، جایگزینی برای آن وجود ندارد.

مزایای ایمپلنت‌ها و تاثیر آن بر درمان های قدیمی دندانپزشکی

ایمپلنت های دندانی انقلابی در رشته دندانپزشکی به شمار می روند. دامنه وسیعی از رشته های تخصصی دندانپزشکی، این درمان را انجام می دهند( دندانپزشکان عمومی، پریودونتیست ها، جراحان فک و صورت، پروستودنتیست ها، اندودنتیست ها و …). این درمان موفقیت بالایی دارد و بسیاری از مشکلات بی دندانی بیماران را به طور عالی حل می کند.اگر این درمان صحیح و به جا اجرا شود درمان بسیار موثری است. این درمان موجب شده است که ما مجبور نباشیم که هر دندانی را به هر قیمتی درمان کنیم و همین قضیه به نفع بیمار و دندانپزشک است. با وجود جایگزینی مثل ایمپلنت، بسیاری از دندانپزشکان می توانند عطای خیلی از درمان های مشکل و پیچیده و به لقای ایمپلنت ببخشند! ولی این قضیه باعث نمی شود که از بسیاری از درمان های معمول دندان های طبیعی خود بیماران صرف نظر شود. ایمپلنت در همه جای دنیا درمان بالنسبه گرانی است. ترغیب بی دلیل بیماران به درمان ایمپلنت علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر، چون ترغیب آن ها به کشیدن دندان به جای درمان های ساده تر است غیراخلاقی و غیرمنطقی به شمار می رود. در نهایت تصمیم گیری در مورد انتخاب درمان بر اساس اطلاعات صحیحی که از سوی دندانپزشک داده می شود، با خود مراجعه کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید