کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک با فلوراید تراپی

تحقیقات نشان می دهند که  فلوراید تراپی در کاهش پوسیدگی دندان بسیار موثر است. این روش درمانی باید حداقل دو بار در سال در کودکان استفاده شود.

فلوراید تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

وارنیش فلوراید یا فلوراید تراپی در کنار مسواک زدن، حفاظت بیشتری در برابر پوسیدگی دندان کودک ایجاد می کند. وارنیش نوعی ژل زرد رنگ است که پس از مالیده شدن به وسیله برس روی دندان سفت می شود. این ماده سخت است و دارای طعم دلپذیر و بوی میوه ای است.

مطالعات علمی نشان داده اند که وارنیش فلوراید به همراه مسواک زدن مرتب و استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی برای دندان ها ایجاد می کند.از سن دو سالگی تمام کودکان باید سالی دو بار از این روش درمانی استفاده کنند. این کار توسط یک تیم دندانپزشکی در مطب انجام خواهد شد.در صورتی که این روش پیش از این در مدرسه یا مهدکودک برای فرزند شما انجام گرفته است، باید به دندانپزشک اطلاع دهید. بدین ترتیب برنامه درمان به نحوی چیده می شود که کودک از بیشترین مزایای فلوراید درمانی بهره مند شود.

استفاده از این روش درمانی در برخی کودکان به دلیل سابقه آلرژی یا بستری در بیمارستان به دلیل مشکل آسم یا آلرژی امکان پذیر نیست. در صورتی که کودک شما به این مشکل دچار است، به دندانپزشک اطلاع دهید. وی خطرات این روش را در کودک شما ارزیابی خواهد کرد و در مورد مزایا و مضرات این روش برای کودک تصمیم گیری می شود.

روز درمان:

در صورتی که در روز درمان کودک در دهان خود زخمی داشته باشد، وارنیش فلوراید انجام نخواهد شد. برخی از کودکان از قطره یا قرص فلوراید استفاده می کنند. در این صورت مصرف قرص و قطره باید تا دو روز پس از درمان با فلوراید قطع شود.

ایمنی در فلوراید تراپی:

کودکانی که مقداری زیادی فلوراید را در دراز مدت می بلعند ممکن است دچار لکه های سفید روی دندان های خود شوند. با این حال، ریسک ابتلا به لکه های سفید در نتیجه انجام روش وارنیش فلوراید بسیار کم است.

پس از درمان:

پس از درمان نباید دندان های کودک را حداقل تا شب مسواک زد. بهتر است برای مسواک زدن تا روز بعد صبر کرد و در این مدت کودک از غذاهای نرم استفاده کند.

از فردا صبح، روزی دو بار دندان های کودک را با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید