کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مزایا و عوارض جرم گیری عمیق دندان

جرم گیری عمیق دندان یکی از روش های حذف پلاک و تارتار از عمق لثه و ریشه دندان است. این روش یکی از مراحل درمان بیماری های پریودنتال نیز به شمار می رود. افراد به دو دلیل به جرم گیری عمیق نیاز خواهند داشت. دلیل اول آن است که این روش درمانی از رسیدن عفونت به سایر قسمت های بدن پیشگیری می کند. دهان بخش مهمی از بدن است که به مراقبت زیادی نیاز دارد زیرا نقش مهمی در بدن بازی می کند. دهان محیط منحصر به فردی است که غذا در آن جویده می شود.

افراد تحت درمان با جرم گیری عمیق دندان قرار خواهند گرفت تا از تجمع پلاک و تارتار جلوگیری شود. بدن به این تارتار نیاز ندارد، زیرا به آن به عنوان یک مهاجم خارجی نگاه می کند. در واقع با تجمع تارتار سیستم ایمنی بدن فعال خواهد شد. جرم گیری عمیق دندان به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با تارتار کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی جرم گیری عمیق دندان:

  • از آنجا که این روش درمانی باعث از بین رفتن پاکت های عمیق و بهبودی آنها می شود، ممکن است باعث تحلیل لثه تا حدود یک میلی متر یا بیشتر شود.
  • کل روند درمان باعث می شود لثه برای یک یا دو روز متورم و ملتهب باشد. این عارضه پس از چند روز بهبود می یابد.
  • تحلیل لثه باعث قرارگیری کانال های ریشه در معرض محیط دهان می شود که باعث حساسیت شدید دندان به دما می گردد.
  • همچنین این روش باعث خونریزی ریشه ای می شود که با گذشت زمان خوب می شود. کنار آمدن با آن در روزهای اولیه درمان کمی دشوار است.
  • لثه نازک و حساس یکی دیگر از عوارض جانبی این روند درمانی است. مسواک زدن باید به آرامی انجام شود تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

مطالعات متعددی وجود دارد که ادعا می کنند که جرم گیری عمیق ممکن است راه حل موثری برای درمان بیماری لثه نباشد. نرخ موفقیت درمان به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله، مهارت و تخصص دندانپزشک. این امر همچنین به کیفیت و نوع ابزار مورد استفاده نیز بستگی دارد.

حذف تارتار و پلاک باعث حساسیت شدید دندان می شود زیرا تا پیش از این به عنوان عایق روی دندان عمل می کردند. این جمله نباید موجب این تصور اشتباه شود که تارتار برای دندان مفید است. تارتار و پلاک به هیچ وجه برای دندان مفید نیستند. حساسیت دندان پس از مدتی از بین می رود. ممکن است پس از انجام درمان بیمار تا مدتی دچار زخم و آفت دهان شود. با این حال این مشکل نیز با شستشوی دهان با یک دهان شویه آنتی باکتریال حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید