کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غذا در بین دندان ؟ چه کنیم؟

پدیده تجمع غذا در بین دندان (Food impaction) در اثر شرایط گوناگونی پدید می آید. تجمع غذایی در همه دندان ها اتفاق نمی افتد و بیشتر در یک یا چند تا از دندان ها دیده می شود. در زیر به برخی از شرایط ایجاد تجمع غذایی در فواصل بین دندانی اشاره ای می کنیم.

احتمال دارد در فواصل بین دندان ها پوسیدگی هایی وجود داشته باشد که نتوان آنها را با چشم دید. این پوسیدگی ها یکی از محل های خوب برای گیر غذایی است. غذاها در این نواحی جمع می شوند و به مروز زمان به دندان ها آسیب می رسانند.

علل تجمع غذا در بین دندان

احتمال دارد بعد از درمان دندان ها و پر کردن آنها با مواد پر کننده، این مواد بعد از گذشت زمانی از دندان ها جدا شوند یا بریزند و فضاهای خالی ای در فواصل بین دندانی ایجاد کنند که باز محل خوبی برای غذاهای مانده در دهان است.

همچنین احتمال دارد زمانی که دندان ها را ترمیم و اصلاح می کنیم، به صورت کاملا ناخواسته فضاهایی از دندان به خوبی ترمیم یا پر نشوند، این فضاهای خالی می توانند به خود دندان و به مواد پرکننده آسیب برسانند و دندان را از داخل توخالی کنند که باز مکان خوبی برای تجمع غذایی خواهند بود.

رفع گیر غذایی دندان

احتمال دیگر این است که روکش دندان یا پروتز دندان حرکت کند و شرایط لازم برای تجمع غذایی را فراهم آورد.

البته گفتنی است که دندان ها به صورت نرمال همیشه در تحرک هستند، این تحرک های بین دندانی نیز می توانند یکی از عوامل ایجاد تجمع غذایی باشند. دندان ها در حرکت های طبیعی خودشان با دندان های کناری یا دندان هایی که به تازگی ترمیم شده اند برخورد می کنند و اگر این برخوردها شدت زیادی داشته باشند منجر به ساییده شدن دندان ها می گردد، ساییدگی دندان ها می تواند فاصله بین دندانی را باعث شود و مانده غذاها را در خود جا بدهد.

همچنین ممکن است دندان های فک بالا با دندان های فک پایین به درستی چفت نشوند و این چفت نشدن رفته رفته می تواند منجر به باز شدن فضاهای خالی در فواصل بین دندانی و باعث تجمع غذایی در بین آنها شود.

درمان تجمع غذایی در فواصل بین دندانی

اگر علت تجمع غذایی در فواصل بین دندانی به خوبی و درستی تشخیص داده شود می توان برای آن درمان مناسبی را تجویز کرد. در بسیاری از موارد با درمان و پر کردن اصولی فواصل بین دندانی می توان این پدیده را برطرف نمود. عوض کردن مواد پرکننده دندان ها یا تعویض روکش دندان راهکار دیگری است که می تواند این مشکل را برطرف کند. اما اگر فواصل بین دندانی بیش از اندازه از هم فاصله گرفته باشند و یا فواصل در بسیاری از دندان ها وجود داشته باشد بهتر است از روش ارتودنسی برای ترمیم و اصلاح دندان ها استفاده شود. در مواردی که آشفتگی دندان ها زیاد باشد و دندان ها نامنظم و ترتیب مرتبی نداشته باشند،ارتودنسی بهترین راهکار برای درمان فواصل بین دندانی خواهد بود.

درمان گیر غذایی دندان

شما می توانید از پوسیدگی بین دندان های خود جلوگیری کنید و تنها یک راه مناسب برای آن وجود دارد و آن استفاده از نخ دندان است. اگر نخ دندان را به روش درستی استفاده کنید بیشتر مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان از بین می رود و احتما تجمع غذایی فواصل بین دندانی نیز کمتر می شود.

نخ دندان اگر درست استفاده شود هیچ عارضه ای به دنبال ندارد، اما استفاده از خلال دندان یا چوب کبریت برای تمیز کردن فواصل بین دندانی اصلا توصیه نمی شود. به این دلیل که خلال یا چوب کبریت به لثه های شما آسیب می رسانند و فاصله دندان های شما از یکدیگر را زیاد می کنند. البته عوارض دیگری نیز دارند که سلامت دهان و دندان شما را به خطر می اندازند.

گیر کردن نخ دندان

برخی از بیمارها شاکی هستند که نمی توانند از نخ دندان در تمیزکردن فواصل بین دندانی استفاده کنند و احساس می کنند که نخ دندان نمی تواند وارد این فاصله ها شود و برای اینکه نخ دندان را به فاصله دندان ها وارد کنند مجبور می شوند با فشار این کار انجام دهند. ما در جواب این مورد می گوییم که احتمالا شما نخ دندان خوبی را برای تمیز کردن فواصل بین دندانی خود انتخاب نکرده اید و پیشنهاد می کنیم نخ دندان مناسبی را برای این کار تهیه کنید و با آن فواصل بین دندان های خود را تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید