عوارض دندان‌ نهفته چیست و درمان آن چگونه است؟

دندان نهفته دندانی است که در حین بیرون زدن از لثه به داخل دهان، مسیرش سد شده و گیر کرده است. با وجودی که این مشکل ممکن است برای هر دندانی رخ دهد، اما بیشتر در دندان عقل دیده می شود.

رشد دندان عقل بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی شروع می شود. دندانپزشکان این دندان را مولار سوم می خوانند. این دندان دچار نهفتگی می شود زیرا اغلب فضای کافی برای رشد آن وجود ندارد. گاهی نیز ممکن است دندان عقل از کناره رشد کند یا در فک کج شود.

دندان نهفته می تواند بدون درد باشد و شما متوجه وجود آن در دهان خود نشوید. با این حال، زمانی که دندان عقل تلاش می کند از لثه بیرون بزند، فلپی از بافت لثه روی آن شکل می گیرد که ممکن است عفونی و متورم شود. این حالت دردناک است. ممکن است درد را در دندان مجاور یا گوش و کناره صورت خود حس کنید.

دندان نهفته می تواند به عفونتی به نام پری کورونیت منجر شود. در صورتی که درمان نشود، این عفونت به گلو و گردن منتشر می شود. عفونت شدید نیازمند بستری در بیمارستان و جراحی است.

دندان نهفته می تواند باعث پوسیدگی نیز شود. دندان عقل به دندان مجاور فشار وارد می کند و باعث حرکت دندان، پوسیدگی یا بیماری لثه می شود. این امر باعث تغییر قرارگیری دندان ها روی هم می شود.

علائم دندان نهفته:

علائم این عارضه عبارتند از:

• تورم لثه در پشت دهان
  • اشکال در باز کردن فک
  • طعم بد در دهان
  • درد در هنگام باز کردن دهان
  • درد هنگام جویدن

درد می تواند چند روز طول بکشد و بعد ناپدید شود. گاهی درد چند ماه بعد عود می کند.

تشخیص:

دندانپزشک محل را معاینه خواهد کرد. در صورت نیاز عکس رادیوگرافی از دندان تهیه می کند.

مدت انتظار بهبودی:

زمانی که دندان نهفته بیرون بزند، علائم رفع می شود.

پیشگیری:

هیچ راهی برای پیشگیری از دندان نهفته وجود ندارد. می توانید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید.

درمان:

گاهی اوقات مشکل خفیف با قرقره آب نمک گرم تا حدی حل می شود.

در صورتی که درد ادامه یافت، یعنی دندان مجاور درگیر شده است که در این صورت باید دندان عقل کشیده شود. کشیدن دندان ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات به آنتی بیوتیک نیز نیاز است. برای کشیدن دندان عقل، اغلب به جراح دهان نیاز است.

پیش از جراحی تا ۶ ساعت قبل نباید چیزی مصرف کنید و تمام داروهای خود را با دندانپزشک یا جراح باید هماهنگ کنید. پس از جراحی نیز باید برای برگشت به خانه از شخص دیگری کمک بگیرید.

پس از جراحی معمولا دچار درد و تورم در گونه خواهید شد که برای بهبودی باید دستورالعمل های دندانپزشک را دنبال کنید. عوارض جراحی نادر است اما ممکن است رخ دهد.

گاهی دندان های عقل همه با هم کشیده می شوند تا از به وجود آمدن مشکل در آینده پیشگیری شود. بهتر است دندان عقل پیش از ۲۱ سالگی کشیده شود. تا پیش از این سن عوارض جراحی کمتر است و بافت لثه و استخوان سریع تر بهبود می یابد.