کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای داشتن دندان های سالم و سفید حتما این ۶ سبزی را بخورید

برای داشتن دندان های سالم و سفید حتما این ۶ سبزی را بخورید

کلسیم یک ماده‌ی معدنی مهم برای داشتن دندان های سالم است. بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند از طریق افزودن گوشت و لبنیات به رژیم غذایی روزانه‌شان به اندازه‌ی کافی کلسیم دریافت می‌کنند، اما متاسفانه همیشه این‌طور نیست.

 

کلسیم مانند ویتامین ب۱۲، که در گوشت یافت می‌شود، یکی دیگر از موادی است که یافتن‌اش در رژیم گیاه‌خواری دشوار است. با این حال، خبر فوق‌العاده برای همه- عاشقان سبزیجات، گیاه‌خواران، و نیز گوشت‌خواران- این است که سبزیجات مختلفی وجود دارد که دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم است. سبزیجات علاوه بر این‌که این ماده‌ی معدنی ضروری را برای ما تامین می‌کنند، فواید زیاد دیگری برای سلامتی دارند.

در این نوشتار تنها ۶ مورد از سبزی‌های خوشمزه آمده‌است که می‌تواند با افزایش میزان کلسیمی که هر روز دریافت می‌کنید، به حفظ سلامت دندان‌هایتان کمک کند.

۱. دانه‌ی سویا

اگر ۱ فنجان دانه‌ی سویا بخورید، می‌توانید امیدوار باشید حدود ۱۷ میلی‌گرم کلسیم در آن بیابید. با این حال، از آن‌جا که دانه‌ی سویا معمولا از نظر ژنتیکی اصلاح‌شده است و برای همین ممکن است کلسیم کم‌تری داشته‌باشد، همیشه بهتر است مطمئن شوید دانه‌های سویایی که مصرف می‌کنید ۱۰۰ درصد طبیعی است.

۲. اسفناج

هر فنجان از این سبزی، که به‌طور شگفت‌انگیزی نیروبخش است، حاوی ۵۸ میلی‌گرم کلسیم است. برای این‌که ۱۴۸ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنید، تنها لازم است یک وعده‌ی ۱۰۰ گرمی اسفناج بخورید. از این گذشته، اسفناج حاوی ویتامین ث، منگنز، ویتامین آ، و ویتامین کا است. آدم‌ها همه‌جا برای نیرو گرفتن به اسفناج اتکا می‌کنند.

در میان سالم‌ترین سبزیجات دنیا، اسفناج در فهرست وفور مواد مغذی بالاترین جایگاه را دارد. این سبزی، که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، سالم‌ترین منبع فیتونورینت است- ماده‌ای که به حفاظت از گیاهان در برابر میکروب‌ها، قارچ‌ها، آفات، و دیگر تهدید‌ها کمک می‌کند.

۳. بروکلی

ویتامین کا برای سلامت دندان‌هایمان ضروری است. اگر این ویتامین ضروری را به میزان کافی دریافت نکنید، ممکن است دندان‌هایتان به شدت ضعیف شود. تنها یک وعده مصرف بروکلی به شما ۹۲ میکروگرم ویتامین کا می‌دهد، که بیش‌تر از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه‌تان است. دریافت مقدار کافی ویتامین کا به‌طور روزانه، به‌واسطه‌ی افزایش حفظ کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار، سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد.

۴. کِلپ

کلپ، کتانجک، یا اشنه‌ی دریایی نوعی گیاه دریایی است که به خاطر ماده‌ی معدنی مهمی که دارد، معمولا یک “ابرخوارکی” محسوب می‌شود. این گیاه به‌طور ویژه از ید برخوردار است، که برای سلامت تیروئید و دستگاه گوارش ضروری است. کلپ یکی از بهترین منابع تامین ید است، عنصری که برای تولید هورمون تیروئید حیاتی است. میزان ناکافی ید سبب اختلال در دستگاه گوارش می‌شود و به همین ترتیب می‌تواند سبب رشد غده‌ی تیروئید شود که با نام گواتر شناخته می‌شود. کلسیم کلپ بیش‌تر از بسیاری از سبزیجات، از جمله سبزیجات پهن‌برگ و کلم‌کالی است. کلسیم برای داشتن دندان‌هایی قوی ضروری است.

۵. کلم کالی

کلم کالی به عنوان منبعی فوق‌العاده برای کلسیم، می‌تواند با مصرف هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از این سبزی ۱۳۹ میلی‌گرم کلسیم برای شما تامین کند که بی‌نهایت قابل جذب است. این شگفت‌انگیز است. علاوه بر این، کلم کالی حاوی بیش از ۴۵ نوع فلاونوئید مختلف است، که فواید فوق‌العاده زیادی برای تقویت سلول‌ها دارد.

۶. سبزی‌های پهن‌برگ

سبزی‌های پهن‌برگ انتخابی بی‌نظیر و سرشار از کلسیم است. مصرف یک وعده، معادل یک لیوان از آن، ۳۵۷ میلی‌گرم کلسیم فراهم می‌کند. ۱ پیمانه سبزی پهن‌برگ آب‌پز ۲۶۸ میلی‌گرم کلسیم دارد، و به اندازه‌ی کاهو در آشپزی کاربرد دارد. هر وقت که می‌توانید، سبزی‌های پهن‌برگ را جایگزین کاهو کنید.

این سبزیجات سابقه‌ای اثبات‌شده در افزایش سلامت دندان دارند. دکتر موریسی، دندان‌پزشکی در لیک اسوگو، واقع در ایالت اورگن، می‌گوید این سبزیجات در رژیم روزانه‌اش وجود دارد و پی‌برده‌است با مصرف آنها دندان‌ها و لثه سالم‌تر می‌شوند.

سلامت دندان‌ها و لثه می‌تواند در سلامت سایر قسمت‌های بدن موثر باشد. با اطمینان از این‌که کلسیم را به مقدار توصیه‌شده دریافت می‌کنید، دندان‌ها و لثه را به بهترین شکل حفظ کنید. و اگر دریافت کلسیم کافی از طریق مصرف گوشت و لبنیات برایتان دشوار است، این سبزیجات سرشار از کلسیم را، به علاوه‌ی سویا و لوبیاها، دانه‌ها، و مقداری ماهی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، این به سلامت دندان‌هایتان کمک می‌کند. سبزیجات برگی تیره‌رنگ، و نیز لوبیاها و نخود، دانه‌ها، مغزها و ماهی سرشار از کلسیم هستند. هم‌چنین می‌توانید از طریق آب‌پرتغال غنی‌شده با کلسیم، کمی غلات، و خوراکی‌های ویژه‌ی صبحانه مصرف کلسیم‌تان را افزایش دهید. روش‌های زیادی برای دریافت مقدار کلسیم توصیه‌شده وجود دارد که تضمین می‌کند سلامت دندان‌هایتان در بهترین حالت می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید