کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان ارتودنسی بدون برگشت

شاید شما نیز به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشید و از برگشت مشکل به حالت اولیه پس از  درمان ارتودنسی نگران باشید. اجازه بدید تا واقعیت ماجرا را بررسی کنیم.

اصولا چرا ممکن است درمان ارتودنسی برگشت کند؟ خیلی ساده است مثل هر مشکل یا بیماری دیگر، عدم رفع عامل ایجاد کننده به طور کامل می تواند باعث بروز مجدد مشکل شود. این مساله در درمان ارتودنسی می تواند به علت غیر متخصص بودن فرد درمان کننده، ذات و نوع مشکل، پاسخ بدن بیمار به درمان و عدم رعایت دستورات و ملاحظات پس از درمان ارتودنسی روی بدهد. درمان ارتودنسی، درمانی با قدمت حداقل 200 سال می باشد که امروزه در سرتاسر دنیا، یک درمان تخصصی کاملا پذیرفته شده است. بنابراین نگرانی در مورد بی تاثیری درمان و ارتودنسی یا برگشت مشکل اولیه کاملا بی مورد است. اما منشاء این نگرانی چیست؟

متاسفانه برخی تجربه یک درمان ناموفق ارتودنسی را در کشورمان داشته اند که به دلیل عدم مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام درمان فرد غیرمتخصص بروز کرده است.

هر درمانی دارای درصد موفقیت خاص خود است. که به دلیل تفاوت ها در نوع مشکل و تفاوت در پاسخ بدن فرد به درمان متنوع است. تعیین موفقیت درمان ارتودنسی براساس 3 مساله اصلی مشخص می شود.

اول زیبائی حاصل از درمان است، دوم، نحوه جفت گیری دندانها و در پایان، ثبات نتیجه بدست آمده یا همان عدم برگشت ارتودنسی. بنابراین درمان موفق هر سه را باید داشته باشد. اما مثل همه درمانها گاهی درمانی ناموفق است. البته بیشتر موارد در صورتیکه درمان به درستی انجام شود، درمان ارتودنسی درمانی موفق خواهد بود که نتیجه هم تا پایان عمر باقی می ماند.

اما در مواردیکه درمان برگشت می کند علت چیست؟

علل مختلفی می تواند در برگشت مشکل به حالت اولیه موثر باشد، شامل:

  • تشخیص غلط: مهمترین عامل برگشت درمان ارتودنسی، تشخیص غلط می باشد که این مشکل در صورتیکه برای درمان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید بروز نخواهد کرد. یک تشخیص کامل و دقیق فقط از عهده متخصص ارتودنسی برمی آید.
  • درمان غط: عامل مهم دیگر در برگشت مشکل ارتودنسی، عدم انجام درمان اصولی علمی و طبق استانارد می باشد. که این مشکل نیز در صورت انجام درمان توسط متخصص ارتودنسی بروز نخواهد کرد. چرا که وی آموزش های تخصصی لازم را در طی دوره 3 – 4 ساله پس از دوره دندانپزشکی عمومی در مراکز اموزشی علمی معتبر دیده است و مسلما از نهایت علم و توان خود برای انجام بهترین درمان برای شما بهره می برد. در حالیکه توانمندی یک دندانپزشک غیر متخصص به دلیل عدم آموزش بسیار در این زمینه محدود می باشد.
  • نوع مشکل و یا ناهنجازی: برخی از مشکلات نامرتبی یا ناهنجاری فکی وجود دارند که به دلیل ذات مشکل تمایل به برگشت به حالت قبلی را دارند. این مشکلات مشخص هستند و از ابتدا احتمال برگشت و روش جلوگیری از آن توسط متخصص ارتودنسی مشخص می شود. برای مثال کودکانی که فک پایین جلو آمده در سنین پایین دارند و درمان می شوند احتمال بروز مجدد مشکل در سنین بالاتر را دارند. یا در افرادیکه دچار مشکل فضای اضافی بین دندانها ( فاصله ) هستند. در مواردی احتمال بروز مجدد مشکل پس از درمان وجود دارد، اما حتی در چنین مواردی، متخصص ارتودنسی احتمال برگشت مشکل و راه های پیشگیری از آن برایتان تسریح می کند.
  • عامل بعدی که در برگشت درمان موثر است: عدم استفاده از نگهدارنده های درمان ارتودنسی پس از درمان ارتودنسی می باشد. براساس نوع مشکل و سن بیمار پس از پایان درمان ارتودنسی یک دوره بعنوان نگهداری درمان وجود دارد. در این دوره که یک سال یا یکسال و نیم پس از درمان می باشد، بیمار باید مطابق دستور متخصص ارتودنسی از نگهدارنده متحرک یا ثایت استفاده نماید. علت ضرورت استفاده از نگهدارنده ها در این است که پس از دوره فعال درمانی ارتودنسی، حداقل مدت یکسال زمان لازم است تا استخوان و لثه اطراف دندانها به وضعیت ثبات برسند و به دندانها اجازه جابجایی در جهت مشکل قبلی ندهند. عدم رعایت این مساله یکی از مهمترین علتهای برگشت درمان ارتودنسی می باشد

عدم انجام دستورات متخصص ارتودنسی:

در برخی موارد نیاز به انجام اقدامات تکمیلی پس از درمان ارتودنسی وجود دارد. از جمله انجام جراحی لثه فیبروتومی یا فرنکتومی که در صورت عدم انجام آن توسط بیمار، مشکل ممکن است  دوباره به وضعیت قبلی برگردد.

و گاهی پس از درمان می بایست فضاهای دندانی توسط روشهای جایگزین دندانها، درمان شود. اما بیمار در انجام درمان تاخیری کند و نتیجه درمان تحت تاثیر این تاخیر قرار می گیرد.

به طور خلاصه اگر درمان شما توسط یک متخصص ارتودنسی و در یک مرکز تخصصی انجام شود و شما ملاحضات پس از درمان از جمله نگهدارنده ارتودنسی را به درستی استفاده کنید. جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

یک پاسخ

  1. با سلام ..ممنون از مطالب خوبتون..
    سؤال من اینه که ممکنه نتیجه ی جراحی فرنکتومی برگرده؟
    دندونای من فاصله داشتن و فرنکتومی انجام دادم و بعد از برداشت سیم هم ریتینر شفاف دریافت کردم.. نزدیک چهار ماهه کهاز ریتینر استفاده میکنم اما اخیرا فاصله دندونام کمی باز شده و احساس میکنم ذیتینر دیگه اثر گذار نیس چون حتی بعد از درآوردن اونا هم فاصله دندونام بازه..
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

دیدگاهتان را بنویسید