خوابیدن بدون مسواک زدن چه عوارضی دارد؟

خوابیدن بدون مسواک زدن چقدر بد است؟ چه اتفاقی در طول شب برای دهان و دندان ما می افتد؟ پاسخ به این سوال برای اغلب افراد شوکه کننده است. خوابیدن بدون مسواک زدن معادل خوابیدن با مدفوعی در دهان است.

اما چنین چیزی چطور ممکن است؟

هر بار که غذا می خورید، باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان شما زندگی می کنند، از باقی مانده مواد غذایی در دهان شما تغذیه می کنند. این باکتری ها نیز مانند هر ارگانیسم زنده دیگری پس از تغذیه، موادی را از خود دفع می کنند. این ماده دفع شده بسیار اسیدی است و باعث فرسایش مینای دندان می شود. فرسایش مینا به پوسیدگی و ایجاد حفره می انجامد.

تشکیل پلاک بعد از خوابیدن بدون مسواک زدن:

پس از خوابیدن بدون مسواک زدن پلاک های ایجاد شده شروع به سخت شدن می کنند و دندان های شما را می پوشانند. زمانی که پلاک کلسیفه شود، پاک کردن آن با مسواک و نخ دندان غیرممکن می شود و تنها توسط دندان پزشک و جرم گیری تمیز می شود.

سپس همه چیز بدتر میشود. لثه ها پلاک را به عنوان یک عفونت می بینند، بنابراین سیستم ایمنی بدن شما به آن حمله می کند. با حمله به پلاک، بدن شما شروع به از بین بردن بافت های سالم لثه می کند که دندان های شما را در جای خود نگه داشته اند. در نتیجه لثه از دندان جدا می شود.

التهاب لثه:

التهاب چیز خوبی است که باعث می شود بدن شما از خود محافظت کند، اما زمانی که التهاب طولانی مدت شود بدن آسیب می بیند. برای مثال فرض کنید که دچار آنفولانزا شده اید. التهاب ویروس های خارجی را از بین می برد تا دوباره سالم شوید.

اما تصور کنید که سالهاست که مبتلا به آنفلوآنزا هستید. التهاب مزمن باعث سستی و ضعف بدن می شود. مطالعات التهاب مزمن در دهان را به کاهش شنوایی، بیماری زوال عقل و بیماری های قلبی مرتبط می دانند.

این همه اتفاق، یک شبه؟

خوب، اما آیا همه این اتفاق ها در طول یک شب اتفاق می افتد؟ خیر، بخشی از آن در یک شب رخ می دهد، اما اگر به خوابیدن بدون مسواک زدن عادت کنید، تمامی این اتفاق ها در طول زمان رخ می دهند.

بنابراین اگر قرار باشد در شب هایی که خیلی خسته هستید، بین شستن پوست صورت، تغییر لباس ها به لباس خواب، یا مسواک زدن یکی را انتخاب کنید، حتما می دانید که پیشنهاد ما چیست!

پیشنهاداتی برای شب های خستگی:

همیشه مسواکی را در کنار پاتختی خود قرار دهید:

در شب هایی که خیلی خسته هستید، لازم نیست با خمیر دندان مسواک بزنید. مسواک را خشک روی دندان های خود بکشید و پلاک ها را از روی آن بردارید. کامل نیست، اما حداقل کافی است.

از نخ دندان دسته دار استفاده کنید:

نخ دندان دسته دار نیازی به دو دست ندارد. دراز بکشید و نخ را بین دندان های خود بکشید.