کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا ایمپلنت برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد نمی‌شود؟

برخی از نوجوانان در طی ورزش یا حوادث مختلف تعدادی از دندان های دائمی خود را از دست می دهند. بسیاری از آنها به دلیل عدم مراجعه سریع به دندان پزشک یا گم شدن دندان قادر به حفظ دندان خود نیستند. در نتیجه جای خالی دندان در دهان آنها باقی می ماند. به منظور به حداقل رساندن از دست دادن استخوان فک، ایمپلنت دندانی معمولا ایده آل ترین درمان است. اما دلیل عدم امکان استفاده از ایمپلنت برای کودکان و نوجوانان چیست؟

دلیل عدم امکان استفاده از ایمپلنت برای کودکان و نوجوانان:

ایمپلنت بهترین و استانداردترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته است. متاسفانه، ایمپلنت های دندانی تنها پس از تکمیل رشد فک انجام می گیرند. اگر ایمپلنت قبل از تکمیل رشد فک کودک در دهان وی قرار گیرد، می تواند مانع رشد فک شود و از رشد دندان های دیگر در موقعیت طبیعی آنها جلوگیری کند.

از آنجا که ایمپلنت های دندانی به طور مستقیم به استخوان متصل می شوند، به راحتی حرکت نمی کنند. دندان طبیعی به دلیل وجود حیات طبیعی و عملکرد لیگامان پریودنتال می توانند حرکت کنند. اما ایمپلنت های دندانی فاقد چنین کارکردی هستند.

حداقل سن مناسب برای استفاده از ایمپلنت های دندانی چیست؟

برای استفاده از ایمپلنت دندانی باید تا زمان مشخصی صبر کرد. پیش از این زمان هر چقدر هم که تروما دندان در نوجوانان شدید باشد استفاده از این درمان امکان پذیر نیست. به طور کلی برای استفاده از ایمپلنت باید تا این سنین صبر کرد:

  • پسران: حداقل ۱۷ سال

  • دختران: حداقل ۱۴-۱۵ سال

تا این سن، فک به قدری رشد یافته است که استفاده از ایمپلنت های دندانی نباید روی رشد دندان های آینده تاثیرگذار باشد.

درمان جایگزین ایمپلنت در کودکان و نوجوانان

حوادث دندانی در طول بازی یا فعالیت های نوجوانی طبیعی و رایج است. در صورتی که این ضایعه دائمی باشد، مطمئنا نوجوانان و کودکان زیادی نیستید که حاضر باشند با یک یا چند دندان از دست رفته بیرون بروند و با دوستان خود حرف بزنند. آنها به دلیل «متفاوت بودن» ممکن است دچار انزوای اجتماعی شوند. چنین چیزی برای اغلب نوجوانان قابل تحمل نیست. پس تا زمان مناسب برای استفاده از ایمپلنت چه درمان های جایگزینی پیشنهاد می شود؟

معمولا دندانپزشک می تواند به جای دندان از دست رفته یک پروتز دندان مصنوعی قرار دهد. سپس بعد از رشد کامل فک اقدامات لازم برای قرار دادن ایمپلنت انجام می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید