کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ارتودنسی درد دارد ؟

آیا ارتودنسی درد دارد ؟

درمان ارتودنسي برخلاف ساير درمانهاي دندانپزشكي فاقد درد است بهمين دليل در حين انجام درمان در مطب متخصص دندانپزشكي نيازي به استفاده از بي حسي وجود ندارد . 
اما هنوز قانع نشده ايد درست است ؟ اگر درمان ارتودنسي واقعا بدون درد است پس اين شايعات در مورد درد در ارتودنسي چيست ؟ همانطور كه گفتيم خود جلسات درمان ارتودنسي بدون درد است اما ٢ تا ٣ ساعت پس از اينكه از مطب برگشتيد كم كم احساس درد و ناراحتي مختصري ميكنيد حالا اگر بخواهيد چيزي بخوريد مخصوصا اگر كمي سفت هم باشد مساله خودش را نشان ميدهد. انگار واقعا احساس دردي مختصر وجود دارد. اين درد معمولا مختصر و قابل تحمل است . ميزان احساس درد در افراد مختلف فرق ميكند و به عوامل مختلفي بستگي دارد كه يكي از مهمترين آنها آستانه تحمل يا تحريك پذيري افراد است بنابراين حتي در شرايط يكسان ممكن است افراد درد متفاوتي را احساس نمايند. ساير عوامل موثر در دردي كه احساس ميكنيد شامل سن ، نوع درمان ، شدت مشكل ، نوع وسايل ارتودنسي ميباشند. اما علت بروز اين درد آنهم دو تا سه ساعت بعد از انجام كار در مطب ارتودنسي چيست؟ 
وقتي متخصص ارتودنسي در هرجلسه شما را ويزيت ميكند، براي رسيدن به وضعيت ايده ال دندانهايتان به آنها نيرو وارد ميكند اين نيرو باعث جابجايي دندان در داخل استخوان ميشود در واقع دندان به استخوان فشرده ميشود و اين مساله باعث يجاد درد و البته حركت دندان ميشود. اگرچه درد علامت هشدار محسوب ميشود اما در اينجا آسيب دايمي روي نميدهد و بدن آنرا جبران ميكند پس جاي نگراني وجود ندارد و كافيست كه با روشهاي تسكيني اين دوره دو سه روزه را پشت سر بگذاريد.

همانطور كه گفتيم درد پس از هر جلسه درمان ارتودنسي و در حدود دو تا سه ساعت بعد شروع ميشود. اين درد بيشتر در موقع غذا خوردن احساس مي شود. خبر خوب اينكه اين درد فقط دو تا سه روز بيشتر طول نمي كشد و دوباره وضعيت به حالت عادي برميگردد. اما شايد بخواهيد اين دو تا سه روز را راحت تر طي كنيد چند راهكار ساده در اينجا به شما پيشنهاد ميشود :
اولين راه حل استفاده از مسكنهاي معمولي است در اينجا مسكن استامينوفن كديين با فواصل زماني ٤ تا ٦ ساعت يكعدد ميتواند درد را بطور كامل كنترل كند. 
استفاده از ايبوبروفن و يا ژلوفن هر ٦ ساعت يكبار نيز در تحقيقات علمي به همان اندازه موثر مي باشد. 
يك كار ساده ديگر هم اينجا به شما پيشنهاد ميشود و آنهم جويدن آدامس در ٢٤ ساعت اول پس از هر جلسه ويزيت ارتودنسي مي باشد. اينكار فقط در همان بيست و چهار ساعت اول موثر است و پس از آن تاثيري بر درد ندارد. مكانيسم تاثير اين روش به اينصورت است كه با جابجا شدن دندانها در اثر جويدن خونرساني افزايش ميابد و عوامل ايجاد كننده درد از ناحيه دور ميشوند. به نوعي درست مثل ماساژ عمل ميكند و باعث كاهش احساس ناراحتي ميشود٠
اگر دوست داشته باشيد از درمانهاي خانگي هم كمك بگيريد و ميانه خوبي با قرص و دارو نداشته باشيد به شما استفاده از چاي زعفران را پيشنهاد ميكنيم! البته اين مساله مبناي علمي نيز دارد. تحقيقات علمي در اين زمينه نشان داده كه عصاره زعفران ميتواند مانند برخي مسكنها در كاهش درد موثر باشد. 
البته از روشهاي مدرن كه مزاياي ديگري نيز علاوه بر كاهش درد دارد؛ استفاده از ليزر پس از درمان ارتودنسي است . مكانيسم اثر كاهش عوامل التهابي و دردزا ميباشد. البته براي تاثير كامل به ٢ تا ٣ بار تكرار نياز است، كه علاوه بر كاهش درد باعث افزايش سرعت حركت دندانها نيز ميگردد. بنابراين اگر متخصص ارتودنسي شما در درمانتان از اين روش كمكي نيز بهره ببرد شما خيلي خوش شانس هستيد و قطعا درمان راحت تري را تجربه ميكنيد.
يك خبر خوب ديگر اينكه دستگاه هاي جديد ارتودنسي كه به selfligate معروف هستند بر اساس بررسيهاي علمي در كاهش درد و راحتي بيمار موثر هستند. ضمنا طول درمان را هم كاهش ميدهند. خوشبختانه اين وسايل در ايران نيز در درمان بيماران توسط متخصصين استفاده ميشوند.

دیدگاهتان را بنویسید