کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت‌های پس از درمان ارتودنسی

برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده، از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.

مراقبت‌های پس از درمان ارتودنسی

دستگاههای ارتودنسی وسائلی هستند كه هزینه زیادی بابت آنها پرداخت می شود، همچنین قرار دادن آنها به دقت و نیز صرف وقت نیاز دارد. در صورت بی احتیاطی و شكسته شدن آنها نه تنها طول درمان طولانی می گردد، بلكه مشكلات خاصی چون پوسیدگی دندانها، بیماری لثه و از دست دادن فضای دندان كشیده شده و … ایجاد می شود. لذا مراقبت از آنها و بهداشت دهان ضروری بوده و اكیداً توصیه می شود به موارد ذیل توجه نمائید.

۱- روز اول بعد از نصب براكتها بر دندانها از خوردن و آشامیدن مواد خوراكی رنگی مثل: چای، نوشابه، سس، رب، سبزی، شكلات، پاستیل و … خودداری نمائید.

۲- در روزهای اولی كه دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می گیرد ممكن است دندانها حساس شده و یا احیاناً كمی درد و ناراحتی داشته باشید. اگر درد روی دندانها و لثه شدید بود با كلینیك تماس بگیرید.

۳- در طول درمان از خوردن غذاهای چسبنده مانند شكلات ، آدامس و مواد مشابه اجتناب كنید.

۴- غذاهای سخت مانند: ته دیگ، نان خشك و برگه میوه جات خورده نشود.

۵- گاز زدن به مواد غذایی سفت مانند: ساندویچ، سیب، هویج و میوه های مشابه انجام نگیرد.

۶- شكستن تنقلات مثل: تخمه، پسته، فندق، بادام و … به هیچ وجه صورت نگیرد.

۷-هسته میوه های هسته دار مثل: هلو، شلیل، زردآلو و … قبل از خوردن جدا شود.

۸-در موارداورژانس مثل: شكستن، خم شدن، بازو جدا شدن قسمتی از دستگاه و سیم بلافاصله با كلینیك تماس بگیرید و اصلاح آن را بهوقت آینده یا روزهای بعد موكول نكنید.

۹- میزان نیرو و زمان استفاده ازدستگاهها كمكی خارج دهانی (فیس بو ، هدگیر، چانه بند) و كش های داخل دهانی در پیشرفت درمان نقش بسزایی دارد. لطفاً نیروی آنرا كم وزیاد ننموده و زمان تجویز شده را دقیقاً رعایت كنید.

۱۰- در صورت تجویز كش های داخل دهانی قبل از تمام شدن كش ها جهت دریافت آن به كلینیك مراجعه نمائید.

۱۱- مهم ترین نكته در خلال درمان ارتودنسی تمیزكردن مرتب دندانها و دستگاههای ارتودنسی می باشد. دستگاههای ارتودنسی به علتِ گیرغذایی، دندانها را مستعد پوسیدگی می كند. لذا بعد از هر وعده غذایی به طور صحیح و كامل دندانهای خود را مسواك زده و هنگامی كه در خانه نیستید حتماً مسواك ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید. هر دندانی بایستی ده مرتبه مسواك زده شود و یك مسواك زدن صحیح برای دو فك حدوداً 15 دقیقه زمان نیاز دارد. مطمئن شوید كه موهای مسواك در ناحیه مجاور و زیر لثه ها را تمیز نماید. میكروب ها تمایل زیادی دارند كه دراین ناحیه مخفی گردند.