رشت، چهارراه گلسار، پل بوسار، ساختمان پزشکان دانا، طبقه یازدهم

مراقبت‌ های پس از ترمیم‌ آمالگام و کامپوزیت

مراقبت‌های پس از ترمیم‌ آمالگام و کامپوزیت

برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده، از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.

۱- ترمیم های آمالگام مدت زمانی نیاز دارند تا کاملاً سخت و محکم شوند. بنابراین تا ۲ ساعت پس از ترمیم چیزی خورده نشود و تا بعد از حداقل ۸ ساعت از سمت دیگر دهان غذا جویده شود. این زمان به شما اجازه می دهد به ترمیم جدید عادت کنید. ممکن است پس از چسباندن ترمیم حساسیت با غذاهای سرد و گرم و یا جویدن در دندان اتفاق بیفتدکه این امر طبیعی بوده و در مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

۲- جهت مراجعه برای پولیش و صاف کردن زبری‌ها حداقل باید ۲۴ ساعت از ترمیم گذشته باشد

۳- ترمیم های کامپوزیت ( همرنگ) بلافاصله به حداکثر استحکام خود می رسند بنابراین پس از برطرف شدن بی حسی می‌توانند در جویدن شرکت کنند.

۴- چنانچه پس از رفع بی‌حسی برروی ترمیم احساس بلندی و ضربه هنگام جویدن وجود داشته باشد بایستی از فشار آوردن بر روی آن اجتناب کرده و جهت اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه نمود. در غیر اینصورت این امر می تواند موجب شکستن ترمیم، التهاب بافت اطراف دندان گردد.

۵- مقاومت سرامیک دندانی در مقابل نیروهای ضربه به اندازه بافت طبیعی دندان نیست بنابراین بایستی درخوردن غذا های سفت و محکم با آنها احتیاط نمود.

۶- در صورت شکستن یا پریدگی سرامیک های دندانی بایستی جهت ترمیم و یا تعویض آنها به دندانپزشک مراجعه نمود چرا که این نواحی سبب تجمع رسوبات و مواد غذایی در دهان می شوند و احتمال بروز پوسیدگی مجددو التهاب را بیشتر می کند .

۷- در صورت لق شدن روکشها بایستی هر چه سریعتر جهت درمان آنها اقدام کرد چرا که تاخیر در این امر می تواند منجر به از دست دادن دندان شود

۹- حساس بودن دندانها به مایعات و غذاهای گرم و سرد تا یک ماه اول طبیعی بوده و چنانچه در این مدت از شدت آن کاسته نشد بایستی جهت بررسی به کلینیک مراجعه شود

۱۰- دندانهای ترمیم شده مقاومت و استحکام کمتری نسبت به دندانهای طبیعی دارند بنابراین خوردن غذاهای سفت و شکننده نظیر یخ،‌ ته دیگ،‌آب نبات،‌پسته و … با آن خصوصاً در ترمیم‌های بزرگ مجاز نمی باشد. زیرا باعث شکستن ترمیم یا دیوارهای باقیمانده دندان می شود

۱۱- دندانهای ترمیم شده می توانند مجددا پوسیده شوند بنابراین رعایت بهداشت (۲ بار مسواک و یکبار نخ دندان در شبانه روز) الزامیست. مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار جهت بررسی ترمیم ها پیشنهاد می شود.

۱۲- رعایت بهداشت اطراف ترمیم های غیر مستقیم نظیر روکش، بریج بسیار مهم بوده و بایستی علاوه بر اطراف بریج،‌زیر آن هم توسط وسایل مخصوص از قبیل سوپر فلاس و پروگزابرش تمیز گردد. عدم رعایت بهداشت می تواند سبب پوسیدگی دندان زیرین و التهاب بافت اطراف ترمیم شده و در نهایت منجر به کشیدن دندان گردد.

۱۳- ترمیم های کامپوزیت ( همرنگ) احتمال تغییر رنگ در طول زمان را دارند لذا محدود کردن مصرف مواد رنگی و اسیدی نظیر چای،‌ قهوه، نوشابه،‌ سرکه،‌ سس گوجه فرنگی،‌شاتوت و … و نیز رعایت اصول بهداشتی می تواند این تغییر رنگ را کمتر کرده و به تعویق بیاندازد.

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی