کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سفید کردن دندان با زغال

سفید کردن دندان با زغال

دندان پزشکان هشدار می‌دهند، هرگز از روش ساختگی برای سفید کردن دندان ها که یک ترکیب از زغال را روی دندان می‌مالند، استفاده نکنید.

این روش که دندانپزشکان هشدار می‌دهند باعث آسیب دیدن مینای دندان و خرابی آنها شود ، بعد از تبلیغ یک خانم در یک کانال یوتیوب رواج یافته است.یکی از کاربران یوتیوب فیلمی را از روش اجرای این کار منتشر کرده که بیش از ۱.۵ میلیون بیننده داشته است.

در این فیلم، این خانم دندان‌هایش را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه با یک ماده سیاه رنگ مسواک می زند و بعد ادعا می‌کند دندان‌هایش سفیدتر شده. او می‌گوید این محصول را می‌توان از فروشگاه‌های مواد بهداشتی خرید و توضیح می‌دهد: «قدرت جذب این ماده خیلی بالا است؛ یکی از قوی‌ترین جذب کننده‌ هاست. در حقیقت، بیمارستان‌ها این ماده را آماده دارند تا اگر یک نفر مسموم را آوردند، از آن استفاده کنند چون می‌تواند سم را به خودش بکشد و آن را بدون این که خطری ایجاد کند، از بدن بیرون بیاورد. همین منطق درباره دندان‌های ما هم صادق است. باکتری‌ها، سموم و لکه‌ها را جذب می‌کند و در نتیجه دندان‌ها را سفیدتر می‌کند.

ممکن است استفاده از زغال و فراورده‌های مشابه برای سفیدکردن دندان‌ها در کوتاه مدت نتیجه بدهد، اما استفاده درازمدت از آن می‌تواند مضر باشد.

انجمن دندان‌پزشکان آمریکا در حال حاضر هیچ نوع محصولی برای سفید کردن دندان با زغال با ویژگی سفیدکنندگی را نه تایید و نه رد کرده اند. حتی یکی از سخنگوهای این انجمن نسبت به این محصول ابراز نگرانی کرده، چون قدرت سایندگی و آسیب آن مشخص نیست.

دکتر سوزان مپلز، دندانپزشک آمریکایی و نویسنده کتاب «۷۷ رازی که دندان‌ها می‌توانند به شما بگویند تا زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید»، می‌گوید: نگران آثار بلندمدت فیلم هایی همچون این فیلم هستم. دندان‌ها تنها بخشی از بیرون پوست ما هستند که نه دوباره جایشان پر می‌شود و نه جوش می‌خورند؛ وقتی از بین رفتند، از بین رفته‌اند. شما می‌توانید موهایتان را رنگ کنید، پوستتان را ترمیم کنید، به ناخن‌هایتان آسیب بزنید، ابروی‌تان را اصلاح کنید ، همه این‌ها بر می‌گردند و ترمیم می‌شوند؛ اما دندان‌ها نه!

دکتر مپلز می‌گوید تفاوت یک محصول سفیدکننده دندان تأیید شده با وسایل دست ساز ، در نحوه کارکردشان است. برای نمونه، محصولات تجاری تأیید شده، از طریق مینا به درون دندان نفوذ می‌کنند و به عاج می‌رسند که روی رنگ دندان مؤثر است؛ اما دندان‌پزشکان و مصرف کننده‌ها نمی‌دانند اثرات محصولات جدیدی که برای سفید کردن دندان با زغال ساخته می شوند چقدر است، چون ممکن است باعث لک شدن دندان شود، یا مینا را به سمت فرسایش و از بین رفتن ببرند. وقتی مینای دندان از بین بروند، دندان ها حساس می‌شوند و رنگ آن تیره‌تر می‌شود چون به قسمتی از دندان نزدیک شده‌اید که رنگ تیره‌ و زردتری دارد. با توجه به این که مینای دندان دیگر ترمیم نمی‌شوند ، تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که آن را با مواد ترمیم دندان‌پزشکی بپوشانید.

او توصیه می‌کند، کسانی که دوست دارند دندان‌هایشان سفید شود، سراغ محصولات تأیید شده بروند یا توصیه‌های دندان‌پزشکشان را در خانه پیاده کنند. ترس من از این است که مردم گاه و بی‌گاه از این محصول، بی‌دلیل و بی رویه استفاده کنند و به مرور زمان، شاهد افراد زیادی باشیم که گرفتار ساییدگی دندان هایشان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید