کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر ارتودنسی بر زیبایی

تاثیر ارتودنسی بر زیبایی

ارتودنسی درمانی است که به درمانی زیبایی معروف شده است. اگر چه ارتودنسی بر زیبایی صورت تاثیر بسیار زیادی دارد. اما در بسیاری موارد ارتودنسی علاوه بر جنبه زیبایی، جنبه های درمانی نیز دارد.

اصلی ترین بخشی که درمان ارتودنسی بر آن تاثیر می گذارد زیبایی لبخند است.

زیبایی نوعی حسن محسوب می شود و چون بر احساس افراد تاثیرگذار است، انسان ها به دنبال راه هایی برای افزایش زیبایی می باشند. در ناحبه سر و صورت، یکی از موثرترین روشها برای افزایش زیبایی بدون نیاز به جراحی به صورت پایدار و دراز مدت، افزایش زیبایی لبخند به کمک ارتودنسی میباشد. براساس آمارهای جهانی چیزی در حدود 30 درصد افراد ما به نوعی دچار مشکلاتی از بی نظمی دندانها تا مشکلات فکی میباشند که در این گروه، درمان ارتودنسی می تواند به افزایش زیبایی چهره فرد کمک زیادی نماید.

براساس بررسی های روانشناسی اجتماعی، در ناحیه سر و صورت زیبایی صورت تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس و ارتباطات اجتماعی افراد دارد. که به نوبه خود می تواند بر درآمد اقتصادی و سطح زندگی فرد تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد پس از چشمها که در زیبایی تاثیر بالایی دارند، لبخند زیبا مهمترین عنصر در چهره فرد می باشد.

درمان ارتودنسی درمانی است که در میان درمانهای دندانپزشکی تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی لبخند می گذارد.

ارتودنسی چگونه باعث زیباتر شدن لبخند می شود?

داشتن لبخند زیبا آرزوی هر کسی است چرا که فرد می تواند به راحتی احساسات شادی خود را به دیگران منتقل نماید. اما ارتودنسی چه کمکی در این زمینه می تواند به ما بکند.

نظم و ترتیب دندانها: اولین فاکتوری که درمان ارتودنسی در آن تاثیر می گذارد نظم دندانها می باشد. دندانهای منظم قطعا زیباتر از دندانهای نامرتب هستند. نامرتبی دندانها تاثیر متفی بر بیننده داشته و معمولا شخصیت فرد را بی نظم و نامرتب نشان می دهد.

در حالیکه دندانها منظم و در یک ردیف، باعث ایجاد ذهنیت مثبت تری می گردد. اما تاثیر درمان ارتودنسی به همین جا ختم نمی شود و عوامل دیگری در کنار این فاکتور باعث دستیابی به درمان ارتودنسی با نتیجه قابل توجه بروی زیبایی فرد می شود.

هماهنگی دندانها با لبخند:

هر فردی براساس لب خود، دارای انحنایی در لب پایین است در حالت ایده آل، در زیباترین حالت، لبه دندانهای بالا در حالت لبخند با لب پایین در تماس قرار می گیرد. امکان ایجاد این حالت به کمک درمان ارتودنسی وجود دارد. که به عنوان ظرایف کار توسط متخصص ارتودنسی در مراحل پایانی درمان انجام می پزیرد.

هماهنگی شکل قوس فک بالا با چهره فرد:

وقتی که فرد لبخند می زند، دندانهایی که از نمای جلویی دیده می شوند با فرم قوس فک بالای فرد ارتباط دارد، هر چه فرم قوس پهن تر باشد دندانهای بیشتری دیده می شود، که زیباتر به نظر می رسد. اما مشکل قوس فک بالا باید با فرم صورت فرد متناسب باشد تا در مجموعه زیبا به نظر برسد. در حقیقت یکی از اصول اساسی در زیبایی هارمونی یا هماهنگی است.

به پیروی از همین اصل فرم قوس فک باید با چهره فرد هارمونی داشته باشد تا زیبا به نظر برسد. متخصص ارتودنسی در طرح ریزی درمان این مساله را در نظر می گیرد. به طور مثال هر چه صورت  فرد گردتر و پهن تر باشد. فرم قوس می تواند پهن تر در نظر گرفته شود.

شیب دندانها:

شیب دندانها در نمای طرفی چهره در هنگام خنده قابل تشخیص است. البته این شیب دندانها، بروی زیبایی لبخند از نمای روبرو هم تاثیر گذار است. افراد به طور ناخودآگاه این مسئله را تشخیص می دهند، بویژه در مواردی که شیب دندانها رو به جلو زیاد باشد. از نظر ببننده حالتی نازیبا تلقی می گردد.

علاوه براین زاویه دندانها بروی انعکاس نور از سطح دندانها تاثیرگذار است که بر زیبایی لبخند و درخشش دندانها اثر می گذارد.

زاویه دندانها نسبت به هم:

اگر دندانها دارای زاوایای خاصی باشند حالتی با حداکثر زیبایی ایجاد می شود. متخصص ارتودنسی از این زوایای دقیق آگاه است. حتی چند درجه تغییر در این زوایا می تواند تاثیر زیادی بر زیبایی لبخند و صورت فرد بگذارد. متخصص ارتودنسی در مراحل پایانی درمان به دقت این زوایا را تنظیم می کند تا حداکثر زیبایی حاصل گردد.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که بروی لبخند تاثیر گذارند. گرچه برخی از این عوامل با ارتودنسی قابل تغییر نیستند. اما متخصص  ارتودنسی می تواند در این زمینه به شما مشورت بدهد.

این موارد شامل:

مشکل دندانها: مشکل واندازه دندانها نیز باید متناسب با صورت فرد و در هماهنگی با یکدیگر باشند. گاهی برای دستیابی به لبخند زیبا نیاز است تا تغییراتی در اندازه یا شکل دندانها داده شود، در اینصورت معمولا متخصص ترمیمی می تواند به ایجاد لبخند زیبا کمک نماید.

رنگ دندانها: رنگ دندانها نیز در زیبایی لبخند اهمیت دارد، که در صورتیکه بخواهید رنگ دندانها روشن تر شود، لازم است که از روش سفید کردن دندانها یا بلیچینگ استفاده شود. روش سفیدکردن دندانها در مطب روش ارجع برای این کار می باشد.

شکل لثه:

اگر لثه ها به دلیل نامرتبی دندانها یا بیماری های لثه دچار تغییر شکل شده باشد. گاهی پس از درمان ارتودنسی نیاز است که توسط متخصص لثه، شکل مناسب لثه ها ایجاد شود تا حداکثر زیبایی بدست آید. اگر اینکار با لیزر انجام شود دقت و ظرافت کار به طرز چشم گیری افزایش می باید و بسیار نیز راحت خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید