کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

زمانی که صحبت از بیهوشی در دندانپزشکی اطفال می شود، ایمنی از هر چیز دیگری برای والدین مهم تر است. برای روش های طولانی و پیچیده و کودکان یا بیماران عصبی ممکن است پزشک استفاده از بیهوشی را توصیه کند. بیهوشی برای اغلب بیماران معمولا یک روش بسیار امن است. این روش می تواند به انجام دقیق پروسه کمک کند.

انواع روشهای بیهوشی در دندان پزشکی اطفال:

آرام بخش دهانی، اکسید نیتروژن و آرام سازی وریدی انواع عمده بیهوشی در دندان پزشکی اطفال است.

آرام بخش دهانی:

آرام بخش دهانی ازطریق دهان و بینی انجام می شود. از سوی دیگر به محض رسیدن بیمار به مطب یا بیمارستان قابل اجراست. این روش معمولا ۲۰ دقیقه فرصت برای کار بر روی دندان در اختیار پزشک قرار می دهد. آرام بخش دهانی بیماران را به خواب نمی برد، اما به آنها کمک می کند تا آرام باشند.

اکسید نیتروژن:

اکسید نیتروژن یا گاز خنده نیز به آرام ماندن کودک کمک می کند. دندان پزشک ماسکی از اکسید نیتروژن و اکسیژن را روی صورت بیمار قرار می دهد. سپس کودک در عرض پنج دقیقه احساس آرامش می کند. در پایان این روش اکسیژن خالص به بیمار داده می شود تا اکسید نیتروژن باقی مانده را پاک کند.

آرام بخش داخل وریدی:

آرام بخش داخل وریدی از طریق یک سوزن وارد بدن بیمار می شود. معمولا پزشک برای اجتناب از ترساندن کودک، پیش از وارد کردن سوزن به پشت دست وی، از گاز اکسید نیتروژن استفاده می کند. پس از بیهوش شدن کودک از لوله ای برای کمک به تنفس وی استفاده می شود.

قبل از پروسه:

تحقیقات نشان می دهد که کودک زمانی پروسه بیهوشی را بهتر تحمل می کند که والدین خود تحمل بالایی داشته باشند و به کودک کمک کنند.

رعایت موارد زیر قبل از شروع کار اهمیت زیادی دارد:

  • ممنوعیت خوردن و نوشیدن برای کودک از سه ساعت قبل از شروع کار
  • خوردن غذاهای سبک در روز قبل از نوبت دندانپزشکی
  • پوشیدن لباس های سبک و دکمه دار در روز عمل
طول پروسه:

انجام روش های زیر از سوی والدین در حفظ آرامش کودک مفید است:

  • به همراه داشتن اسباب بازی های محبوب کودک
  • گرفتن دست کودک در دست
  • به همراه نیاوردن سایر کودکان برای تمرکز کامل بر کودک بیمار
  • حرف زدن با کودک و شعر خواندن
مانیتور کودک در طول بیهوشی:

در بیهوشی در دندان پزشکی اطفال حصول اطمینان از ایمنی بیمار در طول کار اهمیت زیادی دارد. در طول کار بر روی دندان، سطح اکسیژن خون، فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب بیمار کنترل می شود.

بعد از بیهوشی:

در بیمارستان بعد از اتمام کار، معمولا از والدین خواسته می شود که مدتی را در کنار کودک بمانند. کودک ممکن است دچار بیحالی یا سرگیجه باشد. علاوه بر این ممکن است احساس تهوع کند. دو بزرگسال باید کودک را تا خانه همراهی کنند. یکی رانندگی کند و دیگری تنفس بیمار را چک کند.

اثرات طولانی مدت بیهوشی عبارتند از:

  • بی‌حالی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی تا ۲۴ ساعت
  • و حالت تهوع

بنابراین روز بعد از عمل کودک باید استراحت کند.

ملاحظات پس از اتمام کار بر روی دندان:

برای چند ساعت اول پس از عمل، بهتر است کودک چیزی مصرف نکند. یک ساعت پس از عمل می توان با کمی آب شروع کرد. در صورت فقدان استفراغ، نیم ساعت بعد می توان به کودک غذایی نرم و سبک داد. تا روز بعد یا زمانی که پزشک تعیین کند، کودک باید فقط غذاهای نرم بخورد. چنانچه کودک دچار استفراغ، درد شدید، خونریزی شدید یا تب شود، والدین باید بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرند.

بی خطر بودن بیهوشی در دندان پزشکی اطفال ثابت شده است. این روش امکان انجام کار برای کودک را با دقت و آرامش کامل فراهم می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید