کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا دندانها را می توان تا پایان عمر سالم نگه داشت

آیا دندانها را می توان تا پایان عمر سالم نگه داشت

آیا دندانها را می توان تا پایان عمر سالم نگه داشت | هر بافتی طول عمری دارد که ساختار ژنتیکی آن کدبندی وضبط شده است. بافتهای دهان و دندان هم از این قاعده مستثنی نیستند، دندان دارای دو بخش زنده و معدنی ( مینا ) است، بخش معدنی دندان که تکلیفش معلوم است و در شرایط عادی و نرمال تا پایان عمر انسان حتی بیش از صد سال می باشد اگر چه در اثر افزایش سن دچار تغییراتی می شود اما از بین نمی روند.

پس چرا بسیاری از افراد بالای 60 سال دندانهای خود را از دست می دهند؟

دو عامل اصلی از دست دادن دندانها، پوسیدگی و مشکلات پریودنتال لثه و بافت اطراف دندان می باشد.تحقیقات علمی و تجربه علمی در کشورهای پیشرفته، نشان داده است که هر دو علت از دست دادن دندان با رعایت منظم بهداشت ( مسواک درست و نخ دندان ) کاملاً قابل کنترل هستند. و ما می توانیم تا پایان عمر دندانهای سالم و طبیعی داشته باشیم. اگر اینطور نیست کوتاهی خودمان است نه از طبیعت.

چگونه دندانهایم را از دست می دهیم و بی دندان می شویم

دو عامل اصلی در از دست رفتن دندانهای ما نقش کلیدی دارند پوسیدگی و بیماری بافت نگهدارنده دندان

حال فکر می کنید که هریک چگونه اینکار را می کنند:

اول پوسیدگی: یک بیماری عفونی و قابل انتقال با عامل باکتریال است تعجب نکنید، واقعاً پوسیدگی یک بیماری عفونی است مثل گلودرد چرکی، باکتریهایی که گرم منفی معروف هستند و سردسته آنها لاکتو باسیل است، مقصر اصلی است. لاکتو باسیل می تواند بعنوان میهمان طبیعی در بدن ما وجود داشته باشد اما تعداد زیاد آن در ناحیه دهان می تواند مشکل ساز شود.

تا به حال حل شدن اجسام خیلی سخت داخل محلول اسیدی را دیده اید.

برای دندانها دقیقاً همین اتفاق می افتد. چون مینای دندان سخت ترین ماده بدن است. اما وقتی در معرض اسید قرار می گیرد کم کم حل می شود اما این اسید از کجا می آید؟ مطمئناً ما خودمان اسید نمی خوریم یا حتی اگر اینکار را بکنیم و اسیدهای ضعیف مثل لیموترش و سرکه و … بخوریم مکانیسمهای بدن به سرعت به صورت بافری عمل کرده و PH بزاق را نرمال می کنند پس چطور دندان در معرض اسید قرار می گیرد و پوسیده می شود

گفتیم که عامل پوسیدگی باکتریها هستند و از طرفی پوسیدگی بعلت حل شدن مواد معدنی دندان در اسید روی می دهد. در عمل اتفاقی که می افتد ارتباط بین این دو حلقه است: که توسط مواد حاوی قند روی می دهد.

 

غذای اصلی باکتریها، قندهای ساده گلوکز و ساکاروز است. این باکتریها وقتی غذای مورد علاقه شان را با اشتهای تمام میخورند، از خود مواد اسیدی دفع می کنند. این اسید در نواحی که به راحتی توسط بزاق شسته نمی شود مثل انتهای شیارها و در محل تماسهای دندانی، مینای دندان را حل می کند. حل شدن قسمتی از سطح دندان کار را برای باکتریها آسانتر می کند چون سطح ناصاف و زبری ایجاد شده که باکتریها بهتر آنجا زندگی می کنند و تکثیر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید