کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا درمان‌ های دندان‌ پزشکی در دوران شیردهی مادران مجاز است؟

آیا درمان‌ های دندان‌ پزشکی در دوران شیردهی مادران مجاز است؟

در دوران شیردهی خانم‌های مراجعه کننده به دندانپزشکی مدام نگران این هستند که نکند اعمال، مواد و داروهای دندانپزشکی در دوران شیردهی، خطری را متوجه نوزاد آن‌ها نماید.

قبل از ورود به جرئیات باید تاکید کرد که در دوران شیردهی، درمان دندانپزشکی با تمام جوانب آن اعم از تزریق بی‌حسی و تجویز داروهای ضد درد، ضدالتهاب و حتی آنتی بیوتیک‌ها تداخلی با شیردهی ندارد. مادر نیاز نیست، فرزند خود را در این مدت از شیر خود محروم کند یا به دلیل نگرانی از سلامت نوزاد، خود را از درمان‌های دندانپزشکی محروم نماید.

ملاحظات مادران شیرده در مراجعه به دندانپزشکی:

۱. ترمیم‌های آمالگام قبلی در دوران شیردهی بهتر است که تعویض نشوند. هرچند که در مطالعات به عمل آمده، مقدار جیوه ترشح شده در شیر مادر حین تعویض ترمیم‌های آمالگام بسیار ناچیز و از میزان جذب جیوه محیطی کمتر است، ولی برای رفع هر گونه خطر احتمالی درمان‌هایی مانند تعویض آمالگام به ماده همرنگ دندان، به تعویق می‌تواند انداخته شود.

۲. هیچ منعی برای استفاده از بی‌حسی موضعی حین شیردادن فرزند وجود ندارد. البته اپی نفرین تا حدودی قابلیت ترشح در شیر مادر را دارد. به همین دلیل بی‌حسی‌های فاقد اپی نفرین می‌تواند این نگرانی در مورد اپی نفرین (آدرنالین) را برطرف کند.

۳. خمیردندان‌ها و دهانشویه‌ها در استفاده معمول از آن‌ها، وارد شیر نمی‌شوند و مشکلی از این نظر ایجاد نمی‌کنند. مقدار بلع شده این مواد داخل بدن بسیار ناچیز است اما میزان وارد شده به خون از این دست مواد، قابل ردیابی نیست!

۴. هیچ فرآیند تشخیصی دندانپزشکی با شیردهی تداخل ندارد. اشعه ایکس اعم از رادیوگرافی پری آپیکال، پانورامیک و حتی CBCT، بیوپسی، اولتراسونیک، پالپ تس‌تر و … مشکلی بر روی فرآیند شیردهی ایجاد نمی‌کند.

۵. ضد دردهای عادی تداخلی با شیردهی ندارند. کمتر از یک الی دو درصد دارو‌ها امکان دارد بتوانند که وارد شیر مادر بشوند. استامینوفن ساده، انتخاب اول دندانپزشکان در دوران شیردهی است. اما استفاده از ایبوپروفن، کورتونی مثل پردنیزون هم بنا بر نظر بسیاری از مراجع داروسازی خطری در برندارد (هر چند حضور این دارو‌ها در شیر در مقادیر اندک محرز است). توصیه می‌شود که دارو‌ها بلافاصله بعد از شیردهی مصرف شوند تا احتمال طی شدن حداکثر نیمه عمر دارو، تا شیردادن بعدی بیشتر باشد. تکنیک دوشیدن شیر و استفاده از شیر دوشیده شده در مدت زمان طی شدن نیمه عمر دارو، می‌تواند بسیار کمک کننده بوده و خیالتان را راحت کند.

۶. آنتی بیوتیک‌ها حتی المکان برای مادران شیرده بهتر است تا حصول یک نیاز واقعی و مبرهن، استفاده نشوند. به طور کلی آنتی بیوتیک‌ها در دندانپزشکی کاربرد حقیقی چندانی ندارند. در صورت نیاز ضروری، خانم‌های باردار می‌توانند در صورتی که واقعا نیاز باشد، از آموکسی سیلین و مترونیدازول استفاده کنند. از خوردن آسپیرین در حین شیردادن خودداری کنید. داروهای مخدر و شبه مخدر هم نباید در حیت شیردهی استفاده شوند. ایبوپروفن به عنوان یک ضد درد و ضدالتهاب موثر در کوتاه مدت حین شیردهی می‌تواند استفاده شود.

۷. درمان بلیچینگ (سفید کردن) خطری برای نوزاد شیرخوار ندارد. اما توصیه شده است درمان‌های انتخابی غیرضروری تا حصول شرایط مناسب برای این درمان به تعویق بیفتد.

۸. شیر دادن باعث کم شدن کلسیم دندان یا خراب شدن دندان نمی‌شود. میزان کلسیم دندان ثابت واحدی بوده و تقریبا کم و زیاد نمی‌شود. اغلب به دلیل مشکلات دهان و دندان حین بارداری ممکن است، به اشتباه مشکلات دندانی را که متعاقب بارداری پیش آمده است را به شیردادن به نوزاد نسبت دهیم. ولی باید تاکید کنیم که شیردادن به نوزاد، ربطی به نرم‌تر شدن، پوسیده‌تر شدن یا خرابی هیچ دندانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید