کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکاتی در خصوص غذا خوردن با دندان‌های ارتودنسی‌ شده

اگر به تازگی دندان هایتان را ارتودنسی کرده باشید و یا سیم ها را تنگ تر کرده باشید، احتمالا چند روز اول دردناک هستند و نمی توانید به راحتی غذا بخورید. این درد معمولا بعد از چند روز از بین می رود اما به هر حال مصرف آگاهانه ی غذا در همان چند روز هم مهم است. غذاهای سفت و چسبنده می توانند به سیم های شما آسیب برسانند و درد حاصل از اصلاح و جایگذاری مجدد آنها چند روز بیشتر ادامه پیدا میکند. یادگیری نحوه ی غذاخوردن و مواد غذایی مناسب، به شما در سازگاری با این سیم های جدید یا تنگ تر شده کمک می کند.

مصرف غذاهای نرم با دندان‌های ارتودنسی

غذاهای غیر جویدنی و نرم بهترین مواد غذایی برای سیم های دندان هستند. این مواد نه تنها کمتر به سیم ها آسیب می زنند بلکه درد آنها را نیز کاهش می دهند. برخی از مواد غذایی سفت تر مانند سبزیجات را نیز می توانید مصرف کنید، اما بهتر است آنها را بخارپز کنید تا نرم تر شوند. برخی از گزینه های غذایی که مناسب دندان های سیم کشیده شده هستند، عبارتند از: پنیر نرم، ماست، سوپ، گوشت های پخته شده ی بدون استخوان (مرغ، بوقلمون، کوفته و غیره)، غذاهای دریایی نرم و بدون هر گونه استخوان (ماهی، خرچنگ)، ماکارونی / رشته فرنگی، سیب زمینی آب پز یا پوره ی آن، برنج پخته شده، تخم مرغ، غلات نرم پخته شده، نان نرم، پنکیک، شیرینی های نرم مانند بیسکویت و کلوچه، پودینگ، موز، بستنی یا کوکتل های شیری و ژله.

غذاهای سفت نخورید

غذاهای سفت می توانند باعث ترک در سیم شوند و در روزهای پس از نصب و یا تنظیم سیم ها باعث درد شدید می شوند. از هر چیزی که سخت و یا ترد باشد، به ویژه پس از زمان ارتودنسی، پرهیز کنید. غذای سفت عبارتند از، (اما به این محدود نمی شوند): انواع آجیل، ذرت بو داده، یخ، نان های سفت، شیرینی، پیتزا، هویج خام (مگر اینکه به قطعات بسیار کوچک بریده شده باشد)، سیب (مگر اینکه به قطعات کوچک برش داده شده باشد).

پرهیز از خوردن غذاهای چسبناک

غذاهای چسبناک برای سیم ها مضر هستند و ممکن است در حین تلاش برای جویدن موجب درد شدید شوند. آب نبات و آدامس از بدترین غذاهای چسبناک هستند و باید از مصرف آنها با دندان ارتودنسی شده اجتناب کرد. برخی از مواد غذایی چسبنده عبارتند از: آدامس از هر نوع، تافی، کارامل، شکلات، پنیر.

تقسیم غذا به قطعات کوچک

یکی از بزرگترین خطرات برای سیم کشی دندان نحوه ی خوردن شما است. گاز گرفتن غذاها می تواند باعث شکستن یا جدا شدن سیم ها شود. یکی از راه های جلوگیری از این مشکل کوچک کردن قطعات غذا است. حتی اگر غذاهایی را مصرف می کنید که برای سیم دندان مشکلی را ایجاد نمی کنند بهتر است آنها را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید تا به سیم ها عادت کنید و مشکلی برای شما به وجود نیاید.

جویدن با دندان‌های عقب

اکثر مردم به دندانی که بیشتر از آن برای جویدن و گاز گزفتن استفاده می کنند فکر نمی کنند. در واقع برایشان تبدیل به عملی خودکار شده است. اگر شما به تازگی دندان هایتان را ارتودنسی کرده اید، دندان ها بسیار حساس شده اند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. جویدن به دندان های عقبی که سطح بزرگ تری دارند، درد شما را کاهش می دهد و آسیب کمتری به دندان های حساس جلو و نیش وارد می کند.

آهسته غذا خوردن

هر چند ممکن است بسیار گرسنه باشید، به خصوص اگر درد دندان ها مانع از مصرف کافی مواد غذایی در روزهای ابتدایی شده باشد، اما لازم است به آرامی غذا بخورید. سریع خوردن باعث عدم تمرکز بر نحوه ی استفاده از دندان ها می شود. همچنین ممکن است با سیم به زبان و لپ آسیب بزنید.  اگر سریع بجوید، ممکن است موجب بروز عفونت و درد شوید. این امر به دلیل تضعیف فک و رباط ها در اثر فشار وارد آمده برای صاف کردن دندان ها رخ می دهد.

شستن دندان‌ها با آب نمک

دندان، لثه، لب ها، زبان، و گونه بعد از ارتودنسی تا چند روز درد می کنند. این امر طبیعی است و با چندین روش قابل حل است. یکی از ساده ترین راه ها شستشوی دهان با آب نمک است.

تمیز کردن مداوم دهان

ورود مواد غذایی به فضای بین دندان ها فشار وارد آمده به فک را بیشتر می کند و این امر موجب بروز درد بیشتر می شود. بعد از هر وعده ی غذایی به آرامی مسواک بزنید و بین دندان ها را نخ دندان بکشید. برای کاهش درد حین مسواک زدن از مسواک های نرم استفاده کنید. روی زبان را هم مسواک کنید تا بقایای غذا باعث ایجاد عفونت یا پوسیدگی نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید