کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش تراکم استخوان در میزان موفقیت ایمپلنت

نقش تراکم استخوان در میزان موفقیت ایمپلنت

نكته مهم و تعيين كننده موفقيت ايمپلنت را مى توان در تشخيص اوليه نقش تراكم استخوان در ايمپلنت دريافت.تراكم استخوان رابطه مستقيم با استحكام و دوام استخوان دارد. فاكتور مقدار نيروى وارد به استخوان توسط ايمپلنت و ارزيابى كيفيت استخوان در مراحل اوليه طرح درمان  كه شامل تعداد ايمپلنت، ابعاد (طول و قطر ) ايمپلنت، طرح (استوانه اى ، مخروطى ) ايمپلنت، انتخاب راه مناسب جراحى، زمان جوش خوردن ايمپلنت به استخوان و نوع پروتز بايد بررسى و تعيين گردد.

مشاهدات تحقيقاتى در مورد نقش تراکم استخوان در ایمپلنت

تحقيقات گوناگون نشان مى دهد كه در استخوان با پوكى بالا، درصد موفقيت را پايين مى آورد. ميزان موفقيت در ناحيه قدامى فک پايين نسبت به قدامى فک بالا ١٠ درصد بيشتر است. ميزان موفقيت در ناحيه خلفى پايين كمتر از قدامى پايين است. كمترين ميزان موفقيت در ناحيه خلفى بالاست. ميزان ماندگارى طولانى مدت ايمپلنت  بيشتر به تراكم استخوان بستگى دارد تا به موقعيت كاشت ايمپلنت درمجموع به اين نتيجه مى رسيم كه تراكم استخوان در نواحى خلفى  كمتر از نواحى قدامى است.

علت گوناگونى تراكم استخوان:

استخوان هم مثل ديگر ارگان ها بستگى به مقدار، ويتامين و هورمون ها و نيرو هاى مكانيكى قابل تغيير و متفاوت استدو نوع استخوان متراكم (cortical) و اسفنجى ( trabecular) در فک انسان وجود دارد كه در تغييرات با مدلينگ و ريمدلينگ  ( ساختن و تحليل رفتن )  در طول زمان ابعاد متغيرى را به خود مى گيرند.

از مباحث بالا نتيجه مى گيريم كه مهمترين عامل تحليل استخوان، وارد نشدن نيروى هاى مكانيكى از ريشه به استخوان فک است كه مدت زمان بيشتر، تحليل بيشترى دارد؛ و در مقابل استخوانى كه نيروى مناسب را داشته باشد تراكم خوبى نيز دارد. براى كم كردن نيرو بر روى استخوان از طريق ايمپلنت بايد ملاحضات زير را نظر گرفت، بعبارتى استرس روى ايمپلنت بايد كاهش يابد. يكى از راه هاى كاهش استرس، نوع پروتزى است كه انتخاب مى كنيم ، مثلا اگر تراكم استخوان كم است سطح جوندگى را كم كنيم ، دندان هاى اضافى انتهايى گذاشته نشود ، سطح پروتز را كوتاه تر بگيريم ، اور دنچر فانكشن را كم مى كند. در مورد مسير وارد كردن فشار به ايمپلنت ، هر چه اباتمنت زاويه دار تر باشد ، فشار به تمام ناحيه اطراف استخوان به صورت مساوى تقسيم نمى شود لذا باعث تحليل استخوان درس متى مى شود كه استرس بيشترى دارد و تعداد ايمپلنت بيشتر، نيرو ها را به نواحى مختلف پراكنده مى كند

طول ايمپلنت:
از فاكتور هاى ديگرى است كه در استخوان با تراكم هاى متفاوت بايد فرق كند به عنوان مثال در استخوان D4 ايمپلنت بلندتر و حتى اگر نياز به سينوس ليفت داشته باشد بايد انجام گيرد و در مورد ديگر نوع استخوان ها حداقل ها بايد رعايت شود مثلا در استخوان D1 طول 10ميليمتر و استخوان D2 طول 12ميليمتر  ، D3 طول 14ميليمتر مناسب است در استخوان هاى باتراكم كم قطر از اهميت بيشترى برخوردار است در حاليكه دراستخوان هاى با تراكم بالا طول  مهمتر است و در استخوان هاى با تراكم بالا شكل رزوه ها اگر v باشد بهتر است در حاليكه در استخوان با تراكم كم ، شكل رزوه ها مربعى باشد بهتر است

برای درک بهتر این موضوع  با تعیین وقت اینترنتی، دکتر دانش تیموری متخصص ایمپلنت کلینیک دانا پاسخگوی سوالاتتان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید