کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت سفید کردن دندان و بلیچینگ

روش های سفید کردن دندان روبه پیشرفت است، به دلیل اینکه روز به روز پیش می رویم، همه به دبنال روش های بهتری برای لبخندی زیبا هستند. نه تنها دندان های سفید سن تان را کمتر نشان می دهد، حتی به نظر سالم تر می رسید و تاثیرات قوی تری خواهید داشت. به لطف پیشرفت هایی که در دندانپزشکی زیبایی شده است، تقویت اعتماد به نفس قبلا به این راحتی نبوده است.

راه هایی که برای سفید کردن دندان به روش خانگی هستند، یا کیت های سفید کننده دندان، یا لیزر به هدف سفید کردن، بسیار رواج پیدا کردند و حقیقتا نتایج خوبی داشته اند.

سفید کردن دندان چه فرقی با بلیچینگ دندان دارد؟!

طبق FDA، اصطلاح “بلیچینگ” به محصولاتی گفته می شود که دندان را فراتر از رنگ طبیعی دندان سفید می کنند. خصوصا موادی که حاوی ترکیبات فعال مثل پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید می باشند. به عبارت دیگر واژه “Whitening یا سفید کردن” به منظور برگرداندان رنگ به دندان به حالت طبیعی خودش و از بین بردن لکه هایی که بروی سطح دندان مانده اند. سفیدکننده ها شامل دهانشویه ها و خمیردندان ها. به خاطر اینکه “سفید کردن” به نظر لذت بخش می رسد، بیشتر محصولات “بلیچینگ” به همراه ترکیبات فعال برای سفید کردن دندان ارائه می شوند.

کلینیک دندانپزشکی دانا تفاوت سفید کردن دندان و بلیچینگ

علت اینکه دندان رنگ خودش را از دست می دهد، چیست؟

تاج دندان از دو لایه مینرالیزه شده تشکیل شده است. مینا یک لایه خارجی سفید، که به سفالینه سختی می باشد. لایه درونی آن، دنتین، که لایه حمایت کننده زردرنگ می باشد و مینرالیزه کمتر شده است. در طی زمان؛ مینای دندان ممکن است بشکند، و یا لکه ها و رنگدانه ها را به خودش جذب کند. این مسائل باعث می شوند لایه حمایت کننده خود را نشان دهد و دندان زرد شود. درجه لکه های روی دندان تحت تاثیر غذاها (کاری، قهوه)، نوشیدنی های رنگی، عادت های بد (سیگار کشیدن)، و داروهایی مثل تتراسایکیلین قرار می گیرد. همچنین بحث ژنتیکی هم می باشد که روی رنگ دنتین تاثیر گذار می باشد.

بلیچینگ چطور انجام می شود؟

محصولات بلیچینگ حاوی موادی به نام هیدروژن پروکساید یا کارباماید پروکساید هستند. سفید کردن پروکسایدها را فعال می کند تا مولکول های اکسیژن را رها کنند و وارد شیارهای ریز مینای دندان شوند و لکه ها را باز بین ببرند. این انتشار اکسیژن می تواند به سرعت رخ دهد یا زمان ببرد. برای درمان سفارشی و سفید کردن، آزادسازی و انتشار اکسیژن در طول چند ساعت انجام می شود. با لیزر هم، به خاطر انتشار سریع اکسیژن، در عرض چند دقیقه سفید کردن انجام می شود. عارضه جانبی اصلی بلیچینگ، حساسیت موقتی دندان ها به سرما می باشد. به خاطر این است که شیارهای ریز مینا و پرزهای طبیعی دندان در طی درمان باز هستند. این شیارهای ریز و پرزها مجددا کانی سازی می شوند. خمیردندان های خاصی هستند که می توانند با روند کانی سازی، چنین حساسیتی را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید