کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر خلال دندان بر حذف پلاک دندانی

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: «هیچ چیز با ارزشی ارزان به دست نمی آید». این امر در مورد لبخند نیز صدق می کند. دندان های زیبا در ۱۰ ثانیه به دست نمی آیند. پلاک دندان مهم ترین مجرم در پوسیدگی دندان است. یکی از ابزارهایی که افراد برای حذف پلاک از بین دندان ها استفاده می کنند، خلال دندان است. در ادامه تاثیر خلال دندان در حذف پلاک را بررسی می کنیم.

حذف پلاک دندانی:

حذف پلاک دندان برای پیشگیری از تخریب مینای دندان در اثر تکثیر باکتری ها و تولید اسید در دهان اهمیت دارد. نخ دندان یکی از روش های حذف پلاک دندان است که مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها را بیرون می کشد. اما برخی از افراد به دلایل مختلف از عدم داشتن مهارت یدی تا اشکال در نخ دندانکشیدن به دلیل وجود بریس ارتودنسی، از این کار طفره می روند. یکی از جایگزین های نخ دندان، خلال دندان است.

بررسی تاثیر خلال دندان در حذف پلاک دندانی:

خلال دندان میله باریکی ساخته شده از چوب یا پلاستیک است. در صورتی که از خلال دندان چوبی استفاده می کنید، باید ابتدا نوک آن را در دهان خود خیس کنید تا نرم شود. زمانی که خلال دندان آماده استفاده گردید، آن را بین دندان های خود قرار دهید. دقت کنید که قسمت باریک خلال دندان به لثه نزدیک و هم راستا باشد. با حرکات آهسته، بقایای مواد غذایی و پلاک را از بین دندان های خود خارج کنید. هرگز خلال دندان را بین دندان های کاملا به هم چسبیده فشار ندهید.

برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، استفاده از خلال دندان امکان انجام مانور بهتر دندان ها و بریس را فراهم می کند. اما در مورد تاثیر خلال دندان در حذف پلاک مسائلی وجود دارد که باید به آن توجه شود. نخ دندان تمام طول بین دندان ها را از ریشه تا تاج تمیز می کند. اما خلال دندان تنها قسمت جلوی دندان را تمیز می کند.


 

نیاز به معاینه تخصصی دارید؟

همین الان به راحتی نوبت بگیرید 


دلیل دیگر عدم تاثیربخشی خلال دندان به اندازه نخ دندان این است که خلال دندان تنها یک سر دارد. اگر خلال دندان تکه ای از غذا را از بین دندان خارج کند، باکتری و بقایای مواد غذایی را به دندان بعدی منتقل خواهد کرد. به همین دلیل خلال دندان باید برای هر دندان به طور جداگانه با آب شسته شود. اما نخ دندان به اندازه ای هست که برای هر دندان از یک بخش جدید استفاده شود.

چه خلال دندان و چه نخ دندان استفاده کنید، آنچه اهمیت دارد رعایت بهداشت دهان و دندان است. روزی دو بار مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید. مراجعه برای انجام معاینات شش ماه یکبار را نیز فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید