کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

براکت شفاف چیست؟

اگر شما هم به ارتودنسی فکر می کنید، تنها نیستید. یک نفر از هر پنج نفری که به درمان ارتودنسی نیاز دارند بزرگسال است. به عنوان یک بزرگسال ایده ی استفاده از براکت های فلزی برجسته چندان جذاب به نظر نمی رسد. اما انواع زیادی از براکت وجود دارد که مشخص نیستند، مانند براکت شفاف.

تفاوت براکت شفاف و براکت سنتی

براکت سنتی از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. براکت های فلزی بر روی دندان چسبانده می شوند و توسط سیم های فلزی به هم مرتبط می شوند. این سیم ها برای حرکت دادن دندان به موقعیت مورد نظر استفاده می شوند.

وع شفاف براکت نیز کاربرد مشابهی دارد. تنها تفاوت آن این است که به جای فلز از سرامیک ساخته شده اند. سرامیک شفاف است و کمتر از انواع فلزی توجه افراد را به سمت خود جلب می کند. از سوی دیگر سیم های اتصال دهنده ی آنها نیز می توانند با مواد شفافی ساخته شوند که به پنهان شدن هر چه بیشتر درمان کمک می کنند.

کارکرد براکت های شفاف دقیقا مشابه انواع سنتی آن است، به طوری که مناسب اغلب بیماران است. عمده ترین تفاوت آنها با براکت های سنتی گران تر بودن و ظریف تر بودن آنها است. در صورتی که براکت های شفاف برای شرایط فک شما مناسب باشند، ارتودنتیست حتما در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

فرایند درمان براکت شفاف:

اگر گزینه ی استفاده از براکت شفاف را انتخاب کرده باشید، ارتودنتیست براکت ها را روی سطح بیرونی دندان های جلو می چسباند، سیم های روشن را از بین براکت ها عبور می دهد. سپس نوارهایی به نام لیگاتور را دور براکت می پیچد تا در جای خود محکم شوند.

هنگامی که براکت های شفاف در محل خود قرار گرفتند می باید هر ماه یا هر شش هفته یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا فاصله ی آنها را تنظیم کند. اکثر افراد حداقل به یک تا سه سال درمان نیاز دارند. بنابراین استفاده از براکت های روشن به تقویت حس اعتماد به نفس آنان و پیگیری روند درمان کمک شایانی می کند.

نگه داری از براکت شفاف:

برای به حداقل رساندن وجود براکت در دهانتان، باید از آنها مراقبت کنید. لیگاتورهای اطراف براکت های ممکن است تغییر رنگ دهند. در صورتی که این امر رخ دهد، براکت ها در دهان شما مشخص تر می شوند. برای جلوگیری از بروز این امر از مصرف نوشیدنی و خوراکی های حاوی رنگدانه پرهیز کنید. از مهم ترین این مواد چای، قهوه، شراب،  کاری و سس گوجه فرنگی است. کشیدن سیگار نیز می تواند باعث لکه دار شدن لیگاتور شود. بنابراین اگر فردی سیگاری هستید، بهتر است قبل از شروع درمان سیگار را ترک کنید. البته هر بار که قرار است براکت ها تنگ تر شود، ارتودنتیست لیگاتورها را تعویض می کند.

مسواک زدن منظم برای سلامت دهان و دندان مهم است، اما در عین حال نقش مهمی نیز در شفافیت و تمیزی براکت و لیگاتور بازی می کند. اگر مواد غذایی بین براکت ها گیر کنند، هر چقدر هم که شفاف باشند باعث جلب توجه افراد به دندان های شما می شود. با استفاده از مسواک ارتودنسی مخصوص و مراقبت صحیح بین براکت ها را تمیز کنید.

مشاوره رایگان ارتودنسی:

شما عزیزان می‌توانید از طریق شماره تماس ۳۳۱۱۳۰۳۰ و یا تکمیل فرم مشاوره نسبت به درخواست ویزیت ارتودنسی با براکت شفاف توسط دکتر سارا ضیایی متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دانا اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید